מיתוס דתי מפורסם גורס על נער ונערה מבני עקיבא שהשתעממו והחליטו "להתחתן" בנוכחות כמה חברים. הנער הכריז "הרי את מקודשת לי כדת משה וישראל", הקבוצה צחקה והם המשיכו הלאה בחייהם. רק לאחר מכן, כשהסיפור התגלגל למבוגרים התברר שעל פי ההלכה הם נשואים והם נאלצו להתגרש.
לא ברור האם הסיפור אמיתי או שמדובר בסך הכל בדרך של מחנכים להפחיד את הצעירים או בפייק ניוז שרץ במחנות הקיץ, אולם מקרה שנחשף לאחרונה בבית הדין בפתח תקווה פחות הצחיק את המעורבים, שכן הדיינים נאלצו להכריע האם שני צעירים "שהתחתנו" בטעות בזמן הצעת נישואים, ייאלצו להתגרש.
לפני כשנה התייצב בחור בחצר בית משפחתו ולעיני הוריו, אחיותיו ודודתו הוא שאל האם חברתו לחיים תינשא לו, וכשהשיבה בחיוב ענד טבעת על ידה. הצעת האירוסים הייתה אומנם מרגשת, אולם שבועיים לאחר מכן החליטה הבחורה לבטל את העניין. הבעיה, כך לפי הדיינים, הינה שייתכן שעצם השאלה "התינשאי לי" ומענה בחיוב, בתוספת עדים, משמעה טקס קידושין. אם אכן כך הדבר, האם כל אדם שהציע נישואים בפועל נישא לחברתו?
"הוא שם לי את הטבעת על האצבע ואמר לי 'התנשאי לי?'", שחזרה המאורסת לשעבר. "היססתי קצת ואמרתי: 'כן', ואז הוא שם לי את הטבעת על היד. את הטבעת אימא שלו קנתה. לא הרגשתי טוב אחרי זה ושבועיים אחרי אמרתי לו שאני רוצה לבטל את העניין. החזרתי לו את הטבעת.
את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום
שלושת הדיינים, הרב אריאל ינאי, הרב דוד בר שלטון והרב אברהם אבידר, תחקרו את הבחורה וניסו להבין האם העדים כשרים לעדות. "מי זה החבר של אחותו? הוא אדם דתי?", שאלו ונענו בשלילה – "הוא נוסע בשבת". לאחר מכן שאלו האם היא הבינה ממנו שהוא מעוניין להינשא באותו המעמד או בעתיד. "היה ברור לי שהנישואין יהיו בעתיד". הדיינים אף יצרו קשר עם אותו בחור, שגר כעת בארצות הברית, וקיבלו תשובות זהות.
בדיון הלכתי נרחב תהו הדיינים האם "הרי את נשואתי" היא לשון קידושין, שמשמעו שבני הזוג נישאו. עוד הובא דעתו של רב בעבר שפסק כי עצם העובדה שהיא נשאלה האם היא מעוניינת להתחתן וענתה בשתיקה, משמעו שהיא נשואה. "ואף שנחלקו הפוסקים אם אמר לה 'הרי את מקודשת לי' ולא אמר 'בזה', אם היא מקודשת, אך אם אמר לה בלשון עתיד, יש לומר שלכולי עלמא אמירת "בזה" הוי לעיכובא", קבעו.
אומנם, הוסיפו הדיינים, יש עד שצפה ב"קידושין" אך קבלתו בעייתית, זאת מכיוון שהוא עד יחיד, שאינו שומר שבת ושיתר בני המשפחה שהו במקום וביטלו את עדותו. לבסוף, הוסיפו וציינו כי הרבנות הראשית קבעה כי אם אדם מקדש "שלא ברשות", קידושיו בטלים. משמעות החלטה זו היא שאדם שיעשה קידושין בישראל שלא בשעת החופה – הקידושין מבוטלים. לבסוף קבעו הדיינים את השורה התחתונה: "בית הדין מורה בזה כי המבקשת [פלונית] מותרת להינשא לכל גבר ואינה צריכה גט".