סערת העלייה להר הבית: האם בן גביר צודק, או שמא מדובר בסוגייה פוליטית - מדינית, וגם דתית?

רבנים ומומחים דנים בהחלטה להעלות יהודים להר הבית • הרב רונן לוביץ: "יש כאן נושא נוסף שההלכה מתייחסת אליו – פיקוח נפש פרטי ולאומי" • ד"ר מרדכי קידר: "הגיע הזמן לשים קץ לאפליה הנוראה הזו שיש מקום בעולם שלמוסלמים ולנוצרים מותר להתפלל בו וליהודים אסור"

השר בן גביר בהר הבית (ארכיון). צילום: מנהלת הר הבית

ההצהרה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר היום (רביעי) לאפשר לכלל הישראלים לעלות להר הבית ולהתפלל בו, מחוללת סערת ענק במדינה. ההר, שמקודש מאוד לעם ישראל וגם לעולם המוסלמי כולו, הינו מקום נפיץ מאוד שיכול לייצר מציאות שבה גורמים מוסלמיים רבים יצאו לפעילות צבאית או טרוריסטית נגד המדינה.

מעבר לכך, קיימת גם השאלה ההלכתית עצמה – האם מותר לעלות או אסור. החלטנו לברר את הסוגייה עם רבנים ועם מומחים לעולם הערבי, והדעות בנושא היו מגוונות ומעניינות.

שוטרי מג"ב בהר הבית, פברואר 2024., צילום: אי.אף.פי

למרות שמותר לעלות להר - ההחלטה של בן גביר עלולה להקים עלינו את כל העולם המוסלמי

הרב ד"ר רונן לוביץ, רב היישוב ניר עציון, נשיא תנועת "נאמני תורה ועבודה" וחבר בארגון רבני צהר ובארגון הרבנים בית הלל, מסביר שיש שני היבטים לנושא העלייה להר. הלכתית, ישנם מקומות שמותר לעלות אליהם, אבל מבחינת האמירה ההלכתית, השר בן גביר בפועל מסכן כעת את כל מדינת ישראל וגורם לכל המוסלמים בעולם להתקומם בעוצמה ואף לקרוא למלחמת קודש כנגד המדינה.

לדבריו, "חשוב מאוד להתייחס כעת לנושא ויש בו שני צדדים – הצד ההלכתי והצד הנוסף הכולל את ההקשר שבו פועל כעת השר איתמר בן גביר. ראשית, הלכתית, אחרי כלל החקירות על ההר בידי רבנים ובידי חוקרים, אנחנו יודעים שיש מקומות שמותר לעלות אליהם. אמנם, קיימת בהתרה כללית של העלייה להר בעיה הלכתית נוספת, כי יש חשש שההמון שיעלה עלול להיכנס למקומות שאסורים מאוד לכניסה. כמו כן, לא בטוח שכולם יטבלו לפני העלייה להר ולכן ייתכן שיש להסתייג מההחלטה הנרחבת הזו".

הפגנות פלשתניות בהר הבית בתקופת הרמדאן (ארכיון), צילום: רויטרס

הרב לוביץ מסביר כי ההחלטה הנוכחית מסכנת את כל היהודים במדינה ומהווה פיקוח נפש ענקי. "מעבר לשאלת העלייה להר, יש כאן נושא נוסף שההלכה מתייחסת אליו – פיקוח נפש פרטי ולאומי. עידוד העלייה להר על ידי שר בממשלה נתפס בעולם כעמדת ישראל ומעצים את הסכסוך עם העולם הערבי, והופך אותו מסכסוך מדיני לסכסוך דתי. זה מהווה הזמנה למיליארד מוסלמים להכריז עלינו מלחמת קודש בגלל התפיסה שישראל נכנסת למקום קדוש להם. ההחלטה הזו מחוללת סכנה עצומה. גם גורמים ערביים באזור שלא לחמו בנו עד היום עלולים כעת להתעורר. הגורמים האלו, שהתעלמו עד כה מהפעילות של צה"ל ברצועת עזה, עשויים לראות בהחלטה הזו את הקש ששבר את גב הגמל. כששר בכיר מבטא עמדה כזו, הוא מעורר את כל העולם הערבי נגדנו וגם שאר העולם יתמוך בהם בגלל שזה ייראה סיבה נכונה לכעס".

"עידוד העלייה להר על ידי שר בממשלה נתפס בעולם כעמדת ישראל ומעצים את הסכסוך עם העולם הערבי"

בשולי דבריו דיבר הרב סתיו בחריפות נגד ההחלטה של השר בן גביר ואמר, "להעלות את הנושא הזה עכשיו כשיש לנו מתח עם ארצות הברית וגם מאבק ומלחמה עם העולם הערבי, זה ממש מעשה לא ראוי. העלייה להר הבית אינה נושא צדדי במשא ומתן או משהו פוליטי. כל מה שקורה עכשיו בכלל לא ראוי."

הרב פכטר - "מותר לעלות להר אבל אוי לנו אם נהפוך אותו לכלי משחק פוליטי ונפגע בקדושתו"

הרב ד"ר עידו פכטר, שעוסק רבות בסוגיות הלכתיות ולאומיות, סבור שאפשר להתפלל בהר אך אסור לנצל את העלייה לצרכים פוליטיים מכל סוג שהוא. "ראשית, את הדברים שאני אומר כאן אני אומר כאדם פרטי. העמדה שלי היא שצריך להיזהר מאוד מלקיחה של העלייה להר וכל היחס להר הבית לצרכים פוליטיים ולאומניים. הר הבית הוא מקום מקודש שהוא הרבה מעבר אלינו מבחינת המדרגה הרוחנית ששורה בו. לכן, אני בעד שיהודים הרוצים בכך יתפללו בהר כיון שאני בעד שיהודים יתפללו בכל מקום. יש גם המון פוסקי הלכה גדולים שהתירו את זה. אבל אני ממש נגד החגיגה הפוליטית וניצולו של ההר לצרכים פוליטיים פרטיים. זה חילול המקום ופגיעה בקדושה המיוחדת שלו."

ויתור על התפילה בהר הבית הוא ויתור על כל ארץ ישראל

ד"ר מרדכי קידר, מזרחן ומרצה, סבור כי ההחלטה הזו מוחקת השפלה היסטורית של העם היהודי בהר הבית וכי מדובר בהחלטה נכונה וראויה. "הגיע הזמן לשים קץ לאפליה הנוראה הזו שיש מקום בעולם שלמוסלמים ולנוצרים מותר להתפלל בו וליהודים אסור".

"העמדה הזו נכונה עוד יותר כשמדובר במקום הכי מקודש לעם היהודי כולו. האיסור להתפלל בהר שהיה עד היום הוא כניעה מגונה לתכתיבים של הקיצוניים ביותר באסלאם. זו כניעה מגונה ומכוערת והגיע הזמן לעשות לה סוף. אנחנו איננו חיים תחת חסות מוסלמית ויש לנו מדינה עצמאית משלנו. לכן, כאן בארץ יש לנו כל זכות להתפלל במדינה שלנו, בערים שלנו ובמקום הכי מקודש שלנו. כל ויתור שלנו בהר הבית משמעותו הוא ויתור של עם ישראל על זכותו בארץ בכלל," הוא קובע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר