בית חולים העמק | צילום: דני מרון

"חולים מונשמים נפלו מהמיטות": העדויות המזעזעות של הרופאים מביה"ח "העמק"

רופאים בכירים בביה"ח מתלוננים על הזנחה חמורה: "חוששים לבצע את תפקידנו - עד כדי סיכון חיי אדם" • הנהלת בית החולים: "הנושאים מתבררים בהליך משפטי"

שורת תלונות קשות וחמורות במיוחד מצד רופאים בכירים ומנהלי מחלקות מופנית נגד פעילותו של ביה"ח העמק שבעפולה. אלה נשמעות ברקע הניסיון של קופ"ח כללית להדיח את מנהל ביה"ח מתפקידו, בזמן שלטענתו מדובר בהתנהלות שאינה חוקית ואינה ערכית.

התלונות החמורות הנחשפות כאן עולות ממסמכים פנימיים שהוגשו לפני שבוע לבית הדין לעבודה בנצרת על ידי קופת חולים כללית, בתשובה לבקשה שהגיש מנהל ביה"ח העמק שבעפולה, ד"ר זיו רוזנבוים, נגד הניסיון לפטרו מתפקידו. בין התלונות: חולים מונשמים שנופלים מהמיטות, חולים בטיפול נמרץ במצב קשה מתים בגלל היעדר טיפול, והתנהלות לא מקצועית עד כדי אדישות לפגיעה במטופלים.

כפי שנחשף ב"ישראל היום", רוזנבוים העלה טענות חסרות תקדים ולפיהן הניסיון לפטרו נעשה, לדבריו, "כי לא הסכמתי ולא עמדתי במשימה 'לחסל' את ועד הפעולה של הרופאים", שכולל מנהלי מחלקות שפועלים נגד האפליה והקיפוח המתמשכים של העמק, והצפון בכלל".

ד"ר רוזנבוים טוען עוד בבקשתו כי הניסיון לפטרו הוא "בלתי חוקי בעליל, מנוגד לערכים ולחובות של גוף ציבורי ונעשה תוך ש'כללית' פעלה בחוסר תום לב קיצוני". מנגד, כללית טוענת בבית הדין כי התלונות והאירועים בביה"ח משקפים את חוסר היכולת שלו לנהל את ביה"ח באופן הולם. הדיון בבית הדין נקבע להיום בבוקר.

ד"ר זיו רוזנבוים, צילום: גיל אליהו- ג׳יני

לדברי רופאים בכירים, עוד לפני שתתקבל הכרעת בית הדין, המקרים שכללית בעצמה חושפת בפני בית הדין מצביעים על אחריותה של הנהלת הקופה למצב הקשה של ביה"ח, וממחישים עד כמה כושל התפקוד של ביה"ח, ועד כמה הוא אפילו עלול להיות מסכן חיים לכמיליון ישראלים בצפון.

על פי המסמכים שהגישה כללית לבית הדין, כ־30 רופאים מתמחים הגישו בחתימתם ביוני 2021 עצומה יוצאת דופן לד"ר רוזנבוים ולשני סגניו, ד"ר דוד אלמוג וד"ר עופר תמיר, והתריעו על "עומס קיצוני בחדר המיון ובמחלקות הילדים, וחשש לחוסר יכולת לבצע את תפקידנו עד כדי סיכון חיי אדם". העצומה עוררה סערה בביה"ח, וועד הרופאים כתב לד"ר רוזנבוים כי הנהלת ביה"ח לא פעלה כדי לפתור את הבעיה הקשה, ומתברר כי רק בעקבות המחאה הוספו תקני מתמחים למחלקות הילדים.

בתשובת כללית לבית הדין מתואר מקרה יוצא דופן, כשב־8 בנובמבר 2021 הגיע עיתונאי לסיור במחלקה לטיפול נמרץ בביה"ח, בליווי דוברת ביה"ח. הדוברת תיארה במכתב מפורט שנשלח להנהלת ביה"ח ולכללית את המפגש, ואף ציינה כי היא וגם סגן מנהל ביה"ח, ד"ר עופר תמיר, ניסו למנוע ממנו את הצורך להגיע לטיפול נמרץ ולשכנע אותו שהם יספקו לו את הנתונים, כי "הטיפול הנמרץ שלנו הוא הכי בעייתי בארץ".

על מצבו הנוראי של הטיפול הנמרץ כבר התריעה לפני שבוע יו"ר ועדת הבריאות בכנסת, ח"כ עידית סילמן, שאמרה ל"ישראל היום" כי בביקור שערכה בביה"ח היא ראתה "תנאי אשפוז ועבודה מזעזעים וצפיפות קשה", וטענה כי "המצב במחלקה נוראי".

"עדיף שימותו מהר"

ואכן, על פי המכתב, בביקור של העיתונאי העלו שני רופאים בכירים בטיפול נמרץ טענות מחרידות על הטיפול הכושל והמסוכן בחולים קשה, ודברים אלה נאמרו, לפי מכתבה של הדוברת, אף שניסתה להניא אותם מלעשות זאת. על פי מסמך שהוגש לבית הדין, הרופאים תיארו מקרים שבהם "חולים מונשמים נפלו מהמיטה", ואחד מהם התלונן ש"החולים מתים כי אין לנו יכולת לטפל בהם", ורוזנבוים השיב כי "הם מתים בכל מקום, עדיף שימותו מהר". עוד התלוננו הרופאים כי היו מקרים ש"נגמרו הציוד והתרופות", וכי הם "התריעו על כשלים כמה פעמים בפני כל אחד מחברי ההנהלה, ואף אחד לא עשה עם זה כלום".

ביה"ח העמק, צילום: גיל אליהו ג'יני

כללית כתבה לבית הדין כי המקרה "מהווה ביטוי נוסף למצב הדברים החמור, כאשר רופאי ביה"ח ועובדיו לא נותנים בו אמון ולא סרים למרותו".

בתשובה לתלונות הרופאים, כתב רוזנבוים להנהלת כללית כי "טענות הרופאים מהוות לשון הרע, תוך פגיעה בשמי הטוב ובשמם של מנהלים ואנשי צוות רבים".

אדישים כלפי המטופלים

במסמכים שהגישה כללית לבית הדין עולות טענות ביחס לפרשה, שבמסגרתה העלה ד"ר רוזנבוים תלונות על מנהל יחידת הריאות בביה"ח, ד"ר אמנון אריאל, וטען כי הוא ניסה לזמן אותו לשימוע משמעתי הנוגע "לליקויים חמורים בניהול היחידה ובעבודתו". התלונות הועברו ב־7 ביולי 2021 למנכ"ל כללית אז, ד"ר אהוד דוידסון, ולד"ר אורלי וויינשטיין, מנהלת חטיבת בתיה"ח בקופה.

לפי התלונה, ההתנהלות של ד"ר אריאל היא "בלתי מקצועית עד כדי אדישות לפגיעה במטופלים ובעבודת מחלקות ביה"ח". רוזנבוים התלונן עוד על "קידום תורים במרפאת ביה"ח באופן העולה לכאורה לכדי אפליה, ומתן טובות הנאה למטופלים ממרפאתו הפרטית". לתלונה צורפו מכתבי תלונה של שלושה מנהלי מחלקות פנימיות. אחד מהם כתב כי "ד"ר אריאל נותן ייעוצים 'וירטואליים' ולא רואה את המטופלים כבר שנים, והפעם הראשונה שכף רגלו דרכה במחלקה היתה כאשר מטופל פרטי שלו הגיע לאשפוז". על פי המסמכים שהוגשו לבית הדין, ההליך המשמעתי נגד אריאל לא התקיים עד היום, לאחר שהתפתח עימות בין רוזנבוים לוועד הרופאים.

עו"ד עופר דורון מסר את תגובתו של ד"ר אריאל, שלפיה: "במשך 20 שנות עבודתי בביה"ח חסמה הנהלת ביה"ח הקודמת והנוכחית את מאמציי להשיג כוח אדם ותשתיות מינימליות הדרושות למכון הריאות כדי להעניק שירות בסטנדרטים שבהם אני מאמין, ועל אף זאת, במהלך השנים לא עלו כל טענות ממשיות באשר לאיכות הטיפול. הטענות האישיות המועלות נגדי אינן נכונות".

"ישראל היום" ביקש תגובות מפורטות ממנהלי כללית ומהנהלת ביה"ח העמק, וביקש לדעת איך נבדקו התלונות הקשות של הרופאים ועל הרופאים בביה"ח, ואם דווחו המקרים הקשים למשרד הבריאות ולמשטרה. ואולם, מהנהלת כללית נמסר רק כי "כתב התגובה מפורט ומדבר בעד עצמו", ומהנהלת העמק נמסר רק כי "הנושאים האלו מתבררים במסגרת ההליך המשפטי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...