התקלות במערכת המחשוב, המקשות להנפיק תו ירוק חדש למחלימים שחוסנו, פוגעות עדיין באורח חייהם השוטף בשגרה. בקרב חלק מאנשי המקצוע במשרד הבריאות עלתה האפשרות להאריך את השימוש בתו הירוק הישן עד לתחילת השבוע הבא, אך הדבר אינו ודאי.
התו הירוק החדש היה אמור להיכנס לתוקף ביום ראשון השבוע, אך השימוש בתו הישן הוארך לאור עומס על מערכת המחשוב וקושי בהנפקת התו. אלא שבהמשך התברר שיש תקלה שאינה נובעת מעומס. בשל התקלה, מחלימים שהתחסנו ועבר יותר מחצי שנה ממועד החיסון שלהם - אינם זכאים לתו ירוק.
אחד מהם הוא אלי (59), שחלה והחלים בספטמבר 2020 לפני שנה. "בעבודתי אני בא במגע עם עולים מכל רחבי העולם, ושם אגב נדבקתי", הוא מספר. "ביצעתי בדיקה סרולוגית לקראת סוף 2020 ורמת הנוגדנים שלי היתה נמוכה מאוד, ובשל חשש להידבק שוב, ביקשתי אישור להתחסן.
"ב־14 בינואר 2021 קיבלתי חיסון וב־4 בפברואר 2021 חוסנתי שוב. עד לתחילת השבוע הזה היה לי תו ירוק. כעת ביקשתי להנפיק תו ירוק חדש ולא עלה בידי. פניתי למוקד משרד הבריאות ולא ניתן להשיג אותם. פניתי לקופת החולים שלי, ובמוקד האחיות הודו בפני בשיחת טלפון שהם קיבלו חוזר שאכן קיימת בעיה להנפיק תו ירוק למחלימים שהתחסנו כנדרש. האוכלוסייה הזו נופלת בין הכיסאות. התו הישן לא בתוקף, תו חדש לא ניתן לקבל, וכך יימנע ממני להיכנס למקומות שבהם נדרש תו ולטוס אם אצטרך".
פרופ' חגי לוין, מומחה בריאות הציבור מהאוניברסיטה העברית והדסה וחבר ועד איגוד רופאי בריאות הציבור: "צריך היה להניח שיהיו תקלות, והיה ניתן להכין חלופות ולא להשליך את כל יהבנו על מערכת אחת ועל התו הירוק. גם אלי הגיעו הרבה מאוד פניות בנושא".
גורם במערך המחשוב במשרד הבריאות אישר כי ישנה בעיה הנוגעת להנפקת תעודה למחלימים שהתחסנו, וכבר חלפה יותר מחצי שנה מאז החיסון שלהם.
ובהקשר דומה, אמרה אתמול בכנסת ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, כי תוקם ועדת חריגים לטיפול במקרים שבהם לא היה אפשר להשלים את שלושת החיסונים בשל תופעות לוואי לאחת ממנות החיסון.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו