גבר מצפון הארץ מורדם ומונשם לאחר שננשך על ידי כלבו ונדבק בכלבת

לשכת הבריאות צפון מבצעת חקירה אפדימיולוגית על מנת להציע חיסון מונע למגעים של המטופל והכלב

"חששות כבדים לגבי פגיעה בכלבים". צילום: .

מקרה נדיר בישראל: משרד הבריאות מעדכן כי אדם מצפון הארץ שננשך על ידי כלב שהיה בבעלותו נדבק בנגיף הכלבת ומאושפז בטיפול נמרץ, כשהוא מונשם ומורדם. לשכת הבריאות צפון מבצעת חקירה אפדימיולוגית על מנת להציע חיסון מונע למגעים של המטופל והכלב.

מאז קום המדינה מתו כ־30 אנשים מכלבת כשהמקרה האחרון אירע ב־2004. עם זאת בשנה שעברה מת ילד פלשתיני בן 8 מאזור בקעת הירדן מכלבת.  מדי שנה מדווח משרד הבריאות על עשרות מקרים של בעלי חיים בישראל שנמצאו נגועים בכלבת, בהם לא רק כלבים אלא גם תנים או פרות.

מרגע התפרצות המחלה - סיכוי אפסי להינצל

כלבת היא מחלה ויראלית שמועברת בנשיכה לא רק דרך כלבים אלא גם דרך חיות בר שונות. ד"ר ביביאנה חזן מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז רפואי העמק מסבירה: "מרגע התפרצות המחלה (והופעת התסמינים שלה) קיים סיכוי אפסי להינצל ממוות. הבשורות היותר טובות: ישנו חיסון שניתן לקבל לאחר הנשיכה ואשר מונע את התפתחות המחלה". ניתן לקבל חיסון בתקופת הדגירה של המחלה, מייד לאחר הנשיכה.

לדברי ד"ר חזן "תקופת הדגירה (פרק הזמן שבין ההידבקות בנגיף לבין הופעת התסמינים הראשונים) יכולה לנוע בין שבוע לשנה, ובדרך כלל היא אורכת 1 עד 3 חודשים מרגע הנשיכה. ככל שהנשיכה רחוקה יותר מהראש, כך לוקח לנגיף יותר זמן להגיע אל המוח. במילים אחרות: ככל שהנשיכה רחוקה יותר מהראש, כך מתארכת תקופת הדגירה. קצב ההתקדמות של הנגיף במערכת העצבים הוא כסנטימטר ליום".

על התפתחות המחלה הסבירה: "לאחר שהנגיף נכנס לגוף הוא עובר אל השריר ומשם מתקדם באיטיות דרך עצב השריר במעלה מערכת העצבים עד למוח. פרק הזמן מרגע החשיפה לנגיף ועד להתפרצותו נקראת תקופת הדגירה, ובמהלכה לא מופיעים תסמינים אצל מי שננשך. בעל החיים או האדם הנגועים נקראים נשאים. כאשר נגיפי הכלבת מגיעים אל המוח, הם משתכפלים ומתפשטים במהירות וגורמים להתמוססות של אזורים שלמים במוח ולבסוף למוות".

אם יש חשש להדבקה בכלבת יינתן חיסון סביל, שמטרתו למנוע את התפתחות המחלה הקטלנית. חיסון סביל מכיל נוגדנים מוכנים. הוא ניתן כשנדרש טיפול מיידי, ולכן לא ניתן להמתין עד שהגוף ייצור את הנוגדנים בעצמו. החיסון הסביל אינו טיפול נגד כלבת ואינו מקנה הגנה כלשהי לאחר שהמחלה כבר פרצה.

לדבריה, "החיסון מורכב מארבע זריקות תוך־שריריות. הזריקה הראשונה ניתנת בסמוך ככל האפשר לנשיכה, ולאחר מכן ניתנות עוד 3 זריקות: ביום ה־3, ה־7 וה־14 לאחר הזריקה הראשונה".

איך נמנעים ומה עושים במידה וננשכתם

אם ננשכתם על ידי בעל חיים שיש חשש שהוא חולה בכלבת המלצת משרד הבריאות היא לשטוף ביסודיות ובהקדם את האזור שנחשף במים זורמים ובסבון על מנת להרחיק את הרוק של בעל החיים הנגוע. זאת גם אם עברו כמה שעות מהנשיכה. וכן יש לחטא את המקום באלכוהול 70% או יוד.

במשרד הבריאות ממליצים על הפעולות הבאות כדי למנוע הדבקה בכלבת: אין לבוא במגע עם חיות בר; אין לבוא במגע עם כלבים וחתולים משוטטים; בדקו שחיית המחמד שלכם מחוסנת על פי החוק נגד כלבת; אין לבוא במגע עם חיות מחמד מוכרים אלא באישור בעליהן ולאחר ווידוא כי חוסנו; יש לשים לב לחיות בית ומשק אשר משנות את התנהגותן, במידה ונצפו יש לפנות לשירות הווטרינרי העירוני.

אם היית עד לתקיפות ונשיכות בין בעלי חיים או הבחנת בסימני נשיכה בבעלי חיים השייכים לך או בעלי חיים אחרים, יש לעדכן מידית את השירות הווטרינרי העירוני. במקרה של פגיעה או מגע עם בעל חיים החשוד כנגוע בכלבת יש לפנות ללשכת הבריאות הקרובה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר