קרדיולוגים בכירים מזהירים: קיצוץ בתקציב יפגע קשות בטיפולי לב

בכירי הרופאים מתריעים כי הפחתת התגמול לבתי החולים תוביל לעיכובים ואי זמינות של טיפולים חיוניים כמו צנתורים והשתלות קוצבי לב • "זה יהרוס את מפעל הקרדיולוגיה הישראלית", אומר נשיא האיגוד הקרדיולוגי

רופא (אילוסטרציה) . צילום: Getty Images/iStockphoto

קרדיולוגים בכירים בישראל מזהירים מפני השלכות חמורות של כוונת משרד הבריאות לקצץ בתגמול שמקבלים בתי החולים עבור פרוצדורות קרדיולוגיות. לטענתם, המהלך עלול לפגוע קשות במטופלי לב רבים ובמערכת הבריאות הציבורית בכללותה.

על פי התוכנית, התעריף עבור צינתור טיפולי יופחת מכ-46 אלף שקל ל-31 אלף שקל, וכן יקוצצו בכ-30% תעריפים לפעולות אחרות בתחום הקרדיולוגי. הרופאים טוענים כי מדובר בתעריף הפסדי שיגרום לבתי החולים לצמצם שירותים, לדחות תורים ולהימנע משימוש בטכנולוגיות חדשות ויקרות.

פרופ' עמית שגב, נשיא האיגוד הקרדיולוגי, מזהיר: "זה יהרוס את מפעל הקרדיולוגיה הישראלית". לדבריו, "אם המהלך הזה יעבור, קוצב לב חדשני שלא בסל, כפי שניתן לראש הממשלה נתניהו, שהיום אנחנו מצליחים להכניס אותו בתימחור הקיים - לא יינתן. זה לא ישתלם לאף בית חולים".

"זה יהרוס את מפעל הקרדיולוגיה הישראלית". פרופ' עמית שגב, יו"ר האיגוד הקרדיולוגי, צילום: אסותא אשדוד

האיגוד הקרדיולוגי פנה למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, והדגיש את ההישגים של רפואת הלב בישראל, שנחשבת לאחת הטובות בעולם. הם ציינו כי התמותה ממחלות לב בישראל היא מהנמוכות במדינות ה-OECD, הודות ליכולת לבצע צנתורי לב בזמן קצר ברפואה הציבורית.

יצוין כי הקרדיולוגים כבר התריעו מפני הקיצוץ בתעריף הפעולות לפני כשנה וחצי, והגישו למשרד הבריאות הצעה לעדכון המחירים, אך לטענתם לא קיבלו כל התייחסות.

האיגוד הקרדיולוגי וראשי המחלקות לקרדיולוגיה בישראל מאיימים לנקוט "פעולות נוספות" אם המהלך יצא לפועל, באומרם כי הם "לא יוכלו לקחת אחריות על מהלך זה שיגרור פגיעה אנושה בחולי הלב במדינת ישראל".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: מדינת ישראל נמצאת במחסור אקוטי במערך הטיפול הנמרץ שהתחדד עם אירועי השבעה באוקטובר והמלחמה.

לצד המחסור האמור יש תמחור עודף ומוכר מזה שנים במערך הקרדיולוגי. כך עלה גם במסגרת תוכנית התמחורים שפורסמה לאיגודים, לבתי החולים ולקופות החולים לפני כשנתיים בה נושא הצינתורים עלה כנושא הנדרש לתמחור.

בניגוד גמור לטענות האיגוד, גורמי המקצוע בחנו בחינה מעמיקה של כלל ההערות שהתקבלו גם על ידי האיגוד ונעשה שיח ארוך ומעמיק בעניין, שבעקבותיו השינוי המוצע בתמחור שונה בהתאם.

התמחור נעשה בהתאם למתודולוגיה מקובלת מזה שנים של ועדת המחירים ובבחינת העלות של כל פרוצדורה בנפרד, ולא צפוי למנוע כניסה של טכנולוגיות חדשות.

תמחור מערך הצינתורים נועד להתאמת המחיר לעלויות השירות. אלו צריכות להיכנס בדרך המלך ולא בתמחור שאיננו תואם את העלויות בפועל.

החשש של הקרדיולוגים הועלה במסגרת העבודה המשותפת על התמחור כמו גם החשש לגבי תמחור הססיות (תשלום לרופא בשעות אחר הצהריים).

למותר לציין כי האיגוד הקרדיולוגי מוזמן ואף ראוי שיפנה לוועדת המחירים שהיא הגורם הסטטוטורי המוסמך לקבוע מחירים במערכת הבריאות, במסגרת השימוע על קביעת המחיר שמתקיים בימים אלה ממש.

מערכת הבריאות היא מערכת קריטית ומוטלת עלינו החובה לוודא כי המשאבים מוקצים למטרה המדויקת ביותר בכל זמן נתון, לטובת נגישות השירותים לכלל האוכלוסייה, במיוחד בעת הזו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר