מעזה להודו: משרד הבריאות מקדם סיוע נפשי למטיילים פוסט טראומתיים במזרח

אלפי חיילים משוחררים, שורדי נובה וצעירים מהעוטף מוצאים עצמם במצבי מצוקה • במשרד מקדמים פתרון למטיילים ישראלים במזרח אסיה הסובלים מטראומה • מרכזי החוסן הארציים יוכלו לתת טיפול טלפוני מרחוק גם למטופלים בחו"ל

תרמילאים ישראלים (אילוסטרציה). צילום: אורן בן חקון

האם נמצא פתרון למטיילים ישראלים במזרח אסיה, שהם גם נפגעי טראומה מ-7 באוקטובר ומהמלחמה? מסתמן כי מרכזי החוסן הארציים יוכלו לתת טיפול טלפוני מרחוק, גם עבור מטופלים ששוהים בחו"ל. כך עולה מעמדת משרד הבריאות בנושא.

בתחילת החודש דנה ועדת הבריאות של הכנסת במצוקתם של אלפי חיילים משוחררים, שורדי נובה, צעירים מהעוטף ומפונים שטסים לטיול במזרח כדי להתאושש, אך חלקם מוצאים עצמם במצבי מצוקה וטראומה, ללא טיפול. חלק מהמטיילים אף זקוקים להטסה לארץ בשל מצבם הנפשי.
בדיון עלה כי לצעירים אין מענה, לא מחברות הביטוח ולא מצד המטפלים והארגונים הפועלים בארץ, בשל העדר ביטוח אחריות מקצועית.

חיילי צה"ל בעזה, צילום: דובר צה"ל

במשרד הבריאות השיבו לוועדה כי מרבית הביטוחים מקצועיים כוללים היתר עבודה בחו"ל, כאשר חלקם לא מאפשרים עבודה בארה"ב ובקנדה. עוד ציינו שתדרכו את מטפלי מרכזי החוסן הארציים, שנותנים התערבות מרחוק למטופלים שזקוקים לסיוע נפשי דחוף בחו"ל בנושא. מרכזי החוסן יוודאו שאכן הביטוחים המקצועיים של עובדיהם כוללים את ההרחבה הזו ואם לא התבקשו להוסיף את הכיסוי הזה לביטוח מיידית.

לצד זאת משרד הבריאות פנה למפקח על הביטוח כדי לבדוק טענה נוספת שעלתה בדיון שחברות הביטוח החריגו מהפוליסות של הנוסעים לחו"ל את נושא הטיפול הנפשי. משרד הבריאות יקיים דיון עם משרדי ממשלה רלבנטים נוספים בנושא אפשרויות סיוע לנפגעי טראומה שנמצאים בחו"ל.

יו״ר ועדת הבריאות חה״כ יוני משריקי אמר ל"ישראל היום": ״אני מברך על שמשרד הבריאות נכנס לעובי הקורה בעקבות טענות שעלו בדיון הוועדה. ישנה חשיבות עליונה לטפל בשורדי טראומות השביעי באוקטובר, חיילים ושורדי פסטיבל נובה, שנחשפו לאירועים קשים. עלינו לספק להם תמיכה נפשית וליווי מקצועי כדי למנוע מהם להיקלע למצבי סיכון נוספים, ולהבטיח את חזרתם המלאה לשגרה ולחיים בריאים״.

יו"ר ועדת הבריאות יוני משריקי, צילום: אורן בן חקון

בדיון שהתקיים בוועדה בתחילת החודש עלה כי ישנם אלפי ישראלים שיצאו לחו"ל בעקבות אירועי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל וחוו בחו"ל משבר נפשי. הוועדה שמעה מגורמים שונים בארץ ובמזרח אסיה כי ישנה עליה משמעותית במקרי המשבר הנפשי מאז המלחמה וכי יש צורך בהסדרה של אופן ההתערבות הראשונית שניתנת בחו"ל. על ההסדרה לכלול הכרה ותמיכה כלכלית בגורם מקצועי בחו"ל שיוכל לסייע לפונים במצוקה, וכן הכשרה של אנשי מקצוע למתן מענה כזה. כמו כן, הושם דגש על המשך שיתוף הפעולה בין עמותות ומשרדי הממשלה על מנת לספק טיפול נפשי הולם בחו"ל וגם בארץ.

דניאל גולדשטיין, מנהל תחום קהילה מעמותת נט"ל מסר בדיון כי העמותה מנועה מלהעניק טיפול טלפוני לישראלי ששוהה בחו"ל עקב היעדר ביטוח אחריות מקצועית. הוא סיפר כי נט"ל בשיתוף עם מגנוס הקימו פרויקט בשם "שומרי סף" שנועד להכשיר אנשים בשטח שידעו להתמודד עם אירועי קיצון ולתת מענה ראשוני לאדם שחווה אירוע דחק.

אוהד מלר, שורד נובה, תיאר חוויה של סערה רגשית, מחסור בשינה ולחצים נפשיים הנובעים מסיום הטיפולים הצפוי ואת הצורך להאריך את השירותים הניתנים כיום כדי שהוא ואחרים יוכלו להמשיך להתמודד ולתפקד בתקופה של חוסר וודאות כלכלית ורגשית.

המסיבה בנובה, צילום: עידו דרבי

לדברי הרב נחמיה וילהלם, שליח חב"ד בבנגקוק, כ-700-600 מטיילים משתתפים בסעודת ליל שבת במקום, והם מספרים על מצוקה נפשית ותחושת מבוי סתום. יחיאל מגנוס, העוסק בחילוץ ואיתור נעדרים, קרא להקמת רשות במשרד ראש הממשלה שתתמקד בנושא, והוצאת מכרז לחברות שיעסקו בהחזרה לארץ של מטיילים במצוקה.

העובדת הסוציאלית יעל שושנה רום, ממרחב הסיוע "המעגל" בתאילנד, סיפרה על הטיפול שהיא מעניקה להמוני צעירי העוטף, לוחמים משוחררים ושורדי נובה, המטיילים במזרח ומגיעים למצבי מצוקה וסיוטי, ולמרות פניותיה למשרדי הבריאות והרווחה – טרם נענתה.

שגב בן שלום, עובד סוציאלי וקצין בריאות הנפש, סיפר על שירותו במילואים ועל פגישותיו בתאילנד עם לוחמים וקצינים מהמלחמה, החווים סיוטים מהקרבות. הוא קרא להכרה ממשלתית בעבודת המטפלים בחו"ל, והכללת טיפול טלפוני או בזום – בביטוח הנסיעות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר