משרד הבריאות: להקדים את מתן החיסון לפפילומה

ההצעה היא לחסן נגד הנגיף כבר בכיתה ד', בין היתר כדי להגביר את ההיענות בחברה החרדית • כמו כן, מחקרים בעולם מצאו כי מתן מוקדם של החיסון מעלה את התגובה החיסונית ואת היעילות שלו • בר לוי, מנכ"לית עמותת "הבית של בר" למען נשים עם סרטן גינקולוגי: "הקדמת גיל החיסון היא קריטית למיגור של הווירוס בישראל"

הגדלת היעילות. חיסון לפפילומה. צילום: GettyImages

במשרד הבריאות שוקלים להקדים את מתן החיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי (HPV), שהוא הגורם לסרטן צוואר הרחם, סרטן הפה והלוע וסרטן הפין.

תרופה מצילת חיים לסרטן הדם וטיפולי פונדקאות לזוגות גברים: ועדת סל הבריאות 2023 (ארכיון) // משה בן שמחון

הוועדה המייעצת לחיסונים ומחלות זיהומיות, בראשות פרופ' אלי סומך, המליצה אתמול (ראשון) למשרד להקדים את מתן המנה הראשונה של החיסון לגילי 9־10, בין השאר כדי להגדיל את ההיענות, בעיקר במגזר החרדי, וכן בהתאם למחקרים בעולם שמצאו כי מתן מוקדם שלו מעלה את התגובה החיסונית ואת היעילות שלו.

בישראל כ־250 נשים חולות בסרטן צוואר הרחם מדי שנה ו־100 נפטרות מהמחלה, לצד 100 גברים שחולים בסרטן הפה והלוע וסרטן הפין. החיסון נגד פפילומה ניתן לתלמידים (בנים ובנות) בכיתות ז' ו־ח' מאז 2016, אולם לאורך השנים שיעורי ההתחסנות בו נמוכים והגיעו לפחות משני שלישים מהתלמידים (65% ב־2022). לעומת זאת, ההיענות לחיסונים אחרים שניתנים בבתי הספר, כמו החיסון המרובע בכיתה א' או חיסון נגד טטנוס ודיפתריה בכיתה ח', מגיעה לכמעט 92%.

מחלת הסרטן (אילוסטרציה), צילום: iStockphoto

אחת הסיבות לחוסר־ההיענות היא העובדה כי הפפילומה מועבר, בין השאר, במהלך יחסי מין, מה שמרתיע הורים, בייחוד בחברה החרדית, שם שיעורי ההתחסנות במנה הראשונה נעים בין 4% ל־10% בלבד, ודווקא מעט יותר גבוהים אצל בנים. בשנה"ל תש"ף חוסנו 8% מהבנים ו־6% מהבנות במגזר החרדי במנה הראשונה.

ישראל רחוקה מהיעד

ארגון הבריאות העולמי הציב יעד להכחדה של הפפילומה, ולצורך כך נדרשות התחסנות של 90% מהאוכלוסייה וסריקת צוואר הרחם אחת לשלוש שנים (בדיקת פאפ) בקרב 70% מהנשים. ישראל רחוקה משני היעדים הללו, כאשר שיעור ההתחסנות של בני נוער עומד על 64%, ועל 55% אצל נשים בנות 30-45. שיעור ביצוע בדיקות הגילוי המוקדם לסרטן צוואר הרחם, שניתנות חינם בסל הבריאות, עומד על 55% בלבד.

אישה בבדיקה לגילוי סרטן צוואר הרחם (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

הוועדה העבירה את המלצותיה להנהלת משרד הבריאות. עם זאת, כדי להקדים את גיל מתן החיסון יש צורך בתקציב ייעודי לנושא לאורך כ־4 שנים, שיאפשר המשך "כיסוי לשנתונים שיפספסו" את מועד החיסון. יו"ר שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, ציינה בכנס "איכות ברפואה" בשבוע שעבר כי נערך פיילוט להקדמת החיסון מכיתה ח' ל־ז'.

בר לוי, מנכ"לית עמותת "הבית של בר" למען נשים עם סרטן גינקולוגי: "הקדמת גיל החיסון נגד פפילומה היא קריטית למיגור של הווירוס בישראל. כעמותה המלווה מטופלות רבות, אנחנו יודעות לומר שרק באמצעות המיגור נמנע תחלואה, תמותה וסבל רב מטרום־סרטן וסרטן צוואר הרחם.

בר לוי. "הקדמה קריטית", צילום: ASCO

"אנו מצפות כי המדינה תראה במיגור הפפילומה יעד לאומי, כפי שעושות מדינות רבות בעולם. על ארגוני הבריאות לבנות ולקדם תוכנית שתעודד התחסנות בכל המגזרים, מתוך תפיסה הרואה את הנושא כהשקעה לטווח ארוך - הן בהקשרי הצלת חיים ומניעת סרטן בקרב נשים וגברים, והן בהיבט הכלכלי. אנו קוראות למקבלי ההחלטות בממשלה ובמשרד הבריאות לכנס את הדיונים הנדרשים, למען קידום התוכנית, שעליה חתומה גם העמותה לצד קואליציית ארגוני הבריאות בישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר