רק 400 מקרים תועדו בעולם: בן 25 נאבק על חייו עקב דלקת מוחית הנגרמת מאמבה נדירה

ככל הנראה הצעיר נדבק בחוף גיא בטבריה, או בעין בוקק, שני מקומות בהם רחץ • המקרה נדיר מאוד בישראל, כאשר שיעורי התמותה נחשבים לגבוהים

מקרה נדיר של דלקת מוחית. צילום: גטימ אימג'ס

משרד הבריאות מעדכן על מקרה נדיר בישראל. גבר תושב מחוז המרכז, בן 25, ללא מחלות רקע, לקה בדלקת מוחית מאמבה נדירה. הצעיר מאושפז בטיפול נמרץ במצב מסכן חיים.

במשרד מסבירים כי מדובר בדלקת מוחית הנגרמת מאמבה נדירה בשם naegleria Fowleri. בעולם דווחו על כ-400 מקרים כאלו בלבד, ששיעור התמותה מהם גבוהים.

חוף גיא בטבריה,

האמבה נמצאת במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים. חקירה של לשכת הבריאות במחוז מרכז של משרד הבריאות מצאה כי ככל הנראה הצעיר נדבק בחוף גיא, או בעין בוקק, שני מקומות בהם רחץ ביום אחד. במשרד הבריאות פתחו בחקירה במסגרתה נשלחו בקרי בריאות הסביבה לבדוק ולדגום את המים.

עין בוקק. ים המלח,

ממשרד הבריאות נמסר: "המשרד ביצע בדיקה תברואתית בבריכות בחוף גיא. בבדיקה נמצא כי התנאים התברואתיים שם תקינים ובדיקות המים הראשוניות (בדיקת רמת כלור, עכירות המים וחומציות) תקינות. כך שאין מניעה להכנס למים בבריכות אלו".

לפני שנתיים אובחן מקרה דומה בישראל אז נפטר צעיר בן 36. ד"ר היבא אבו זיאד, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים פוריה, הייתה הרופאה שטיפלה במקרה והגיעה לאבחנה: "האיש הגיע לפני קצת יותר מחודש לבית החולים עם תמונה של דלקת חיידקית בקרום המוח. הוא טופל בהתאם בטיפול אנטיבוטי ואנטיויראלי כמו שמטפלים בדלקת קרום המוח.

"לאחר זמן, כל הנורות האדומות נדלקו, ומצבו המשיך להידרדר ולהחמיר ולא הייתה לנו אבחנה בבדיקות המקובלות. לצערנו האיש נפטר אחרי כמה ימים מבצקת מוחית".

הסכנה: מים מתוקים

אמבה אוכלת מוח, או בשמה המדעי Naegleria fowleri, היא יצור חד-תאי מיקרוסקופי השייך לקבוצת האמבות. היא נקראת "אוכלת מוח" בשל יכולתה לגרום למחלה נדירה אך קטלנית בבני אדם, הנקראת מנינגואנצפליטיס אמבית ראשונית (PAM).

האמבה מתקיימת בעיקר במים מתוקים חמים, כמו אגמים, נהרות ומעיינות חמים ויכולה לשרוד גם בבריכות שחייה שאינן מטופלות כראוי. הזיהום מתרחש כאשר מים נגועים חודרים לגוף דרך האף, בדרך כלל בזמן שחייה או צלילה.

לאחר החדירה, האמבה נעה לאורך עצב הריח אל המוח, שם היא מתחילה להתרבות ולהרוס רקמת מוח. התסמינים מתחילים בדרך כלל תוך 1-9 ימים וכוללים כאב ראש, חום, בחילה והקאות. המחלה מתקדמת במהירות, וברוב המקרים מובילה למוות תוך כ-5 ימים.

בארה"ב, מדווחים בממוצע על כ-3 מקרים בשנה. עם זאת, האבחון והטיפול מאתגרים מאוד, ושיעור ההישרדות נמוך ביותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר