יום תרומת הדם הבינ"ל: בישראל יש צורך בכ־1,000 תרומות דם ביום

בישראל מסופקות כ־220 אלף מנות של כדוריות דם אדומות לשנה לבית חולים ויותר מ־200 אלף מרכיבי דם נוספים • הכמות הנתרמת מהווה עד 10% מנפח הדם בגוף האדם - זו הכמות המומלצת אשר אינה צפויה לפגוע בתורם

עמדה למתן תרומות דם ברמת גן. צילום: גדעון מרקוביץ'

יום תורם הדם הבינלאומי של האו"ם וארגון הבריאות העולמי מצוין מדי שנה ביוני ומטרתו היא להעלות את המודעות לתרומות דם ברחבי העולם, וכן הכרת תודה לתורמי הדם המסייעים בהצלת חיים. על סמך נתוני מגן דוד אדום, כדי לספק את צורכי מערכת הבריאות בישראל, במטרה לטפל במי שזקוקים לעירוי דם להצלת חייהם, יש צורך בכ־1,000 תרומות דם ביום.

בישראל מסופקות כ־220 אלף מנות של כדוריות דם אדומות לשנה לבית חולים ויותר מ־200 אלף מרכיבי דם נוספים (פלזמה, טסיות וכו'). תהליך התרומה הוא פשוט ובטוח, ונמשך כולו כחצי שעה. בתהליך התרומה נלקחת מהתורם מנה של 480 מ"ל דם בתוספת של שלוש מבחנות לבדיקת סוג הדם, ובדיקה שהדם אינו נגוע במחלות כמו איידס, צהבת ועגבת.

ניידת תרומות דם של מד"א (למצולמים אין כל קשר לידיעה), צילום: יהושע יוסף

תרומת דם בישראל היא פעולה התנדבותית. כל אדם בריא מגיל 18 עד 65, בעל כל סוג דם שהוא, ממשקל של 50 ק"ג ומעלה, רשאי לתרום דם כל שלושה חודשים, עד 4 פעמים בשנה. מעל גיל 65 נדרש אישור רפואי עדכני בכתב. תרומת הדם נחשבת בטוחה. הכמות הנתרמת מהווה עד 10% מנפח הדם בגוף האדם - זו הכמות המומלצת אשר אינה צפויה לפגוע בתורם. התרומה מעודדת את מח העצם להפיק תאי דם חדשים בקצב מוגבר, כדי לפצות על החוסרים שנוצרו מתרומת הדם. במהלך תהליך זה, הגוף יוצר תאים שמטרתם לספק לגוף הגנה מפני וירוסים וחיידקים, ולכן, תרומה על בסיס קבוע שומרת פוטנציאלית על מערכת חיסונית עמידה יותר.

הכותבת היא מומחית ברפואה פנימית והמטולוגיה, מנהלת מחלקה פנימית ורופאה בכירה במכון ההמטולוגי במרכז רפואי רבין, ומתנדבת בארגון "למענכם" בראשותו של חתן אות הנשיא, הרב יוסי ערבליך.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר