זה מה שהופך את העגבנייה לפרי (כן, כן) הבריא מכולם

למרות שרבים נוטים להתייחס אליה כירק, עגבניה היא דווקא פרי, ולא סתם פרי - הבריא ביותר • מה זיכה אותה בציון הגבוה, איך הכי מומלץ לצורך אותה, ואיפה לשמור? • הדיאטניות עונות

עגבניות. צילום: רויטרס

עגבנייה היא הפרי הבריא ביותר, כך על פי מדרג שפרסם ה-CDC (המרכז האמריקני לבקרת מחלות ולמניעתן). כן, אותו CDC שהכניס לחיינו את גרגר הנחלים, הפעם עושה זאת עם פרי (כן, עגבנייה היא פרי, לא ירק), שקיים בכל בית.

בעוד את המדד מוביל כאמור גרגר הנחלים עם ציון מושלם של 100 נקודות, מאחוריו ברשימה ניתן למצוא ירקות כמו תרד (86) וקייל (49) וגם פלפל אדום (41) וברוקולי (34). מובילה מבין פירות היא כאמור העגבנייה, עם 20 נקודות, מקום אחד מתחת לגזר, ואחד מעל הלימון. לפי ה-CDC, העגבנייה בעלת ציון הנחשב גבוה ומצביע על כך שהיא עשירה בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון ביחס לכמות הקלוריות שבה.

איך עובד דירוג ה-CDC?

המדרג של המרכז לבקרת מחלות ולמניעתן עובד כך שהוא מספק ציוני צפיפות תזונתיים על בסיס תכולת ויטמינים ומינרלים בפירות וירקות וכן לוקח בחשבון את כמות הקלוריות שבו. "ציונים אלו יכולים לעזור לצרכנים להבין אילו מזונות כדאי להעדיף, כדי לשפר את הבריאות הכללית. אכילת מזונות בעלי צפיפות תזונתית גבוהה, יכולה גם לסייע בניהול המשקל, מכיוון שמזונות אלה מספקים תזונה טובה – מבלי להוסיף קלוריות מיותרות. לכן, ציוני צפיפות תזונתיים הם כלי חשוב בקידום תזונה בריאה", אומרות לירון פז ורוני עמיצור לוי, דיאטניות קליניות ומייסדות חברת דיאט אנג'ל ומסבירות מה סוד הקסם של הפרי האדום – שהופך אותו לכל כך בריא.

עגבניות, לא רק יפות, גם הכי בריאות, צילום: איתיאל ציון

העגבנייה נחשבת מבחינה בוטנית לפרי, אבל בגלל יתרונותיה התזונתיים והשימוש בה במטבח מבחינה קולינרית (בעיקר במנות מלוחות) – אנו נוטים להתייחס אליה כירק. "לפי ה-CDC העגבנייה נחשבת לאחד המזונות הבריאים ביותר, בזכות יתרונותיה הבריאותיים הרבים", אומרות רוני ולירון, ומפרטות: "ראשית, העגבנייה עשירה בליקופן, נוגד חמצון אשר נמצא כיעיל בהפחתת סיכון למחלות לב וסוגי סרטן מסוימים. בנוסף, העגבנייה מכילה ויטמינים ומינרלים, היא עשירה בוויטמין C, ויטמין K, אשלגן וחומצה פולית – התורמים לחיזוק המערכת החיסונית, לאיזון קרישיות הדם, הפחתת לחץ הדם ותרומה לבריאות הלב", הן אומרות.

בנוסף, בעגבנייה יש סיבים תזונתיים, המסייעים בפעולת העיכול ובאיזון רמות הסוכר והשומנים בדם. "ערכה התזונתי תורם למניעת מחלות לב וכלי דם, מפחית רמות כולסטרול ושומנים, מפחית סיכון לסוגי סרטן שונים, תורם לבריאות המערכת החיסונית – ואפילו לבריאות העור ונזקי השמש", מוסיפות הדיאטניות.

כמה כדאי?

שילוב של עגבנייה אחת או כוס עגבניות חתוכות/עגבניות שרי בתזונה היומית, היא מומלצת. לעומת זאת, במצבים של רגישות או אלרגיה, כגון בעיות עיכול או פריחה, התזונאיות מסבירות כי לא ימליצו על אכילתה. "מכיוון שהעגבנייה נחשבת למאכל בעל רמת חומציות גבוהה יחסית, ישנם מצבים רפואיים שבהם נמליץ להפחית בה, כמו אבנים בדרכי השתן, מחלות מעי שונות (קרוהן, קוליטיס), צרבות, פצעים בפה או אולקוס – בהם היא עלולה להחריף את תסמיני המחלות".

בנוסף, לירון ורוני מסבירות כי מאחר שהיא עשירה בוויטמין K, חשוב לדעת שישנן תרופות אשר לא מומלץ לצרוך אותה לצד לקיחה של אותן תרופות: "ובכל מקרה, נמליץ להתייעץ עם רופא או דיאטנית במקרה של בעיות בריאותיות או דילמות תזונתיות".

טריות או מבושלות?, צילום: איתיאל ציון

טרייה או מבושלת?

בעוד שקיימים יתרונות רבים בצריכת עגבנייה בצורתה הטריה, כירק שלם או בסלט (מכיוון שבצורה כזו רוב הוויטמינים והמינרלים נספגים אל הגוף) – בזמן בישול או אפייה, חלק מהוויטמינים עלולים להיהרס, כמו ויטמין C למשל, הרגיש לחום. "מצד שני, בישול עגבנייה יכול להגביר את זמינות הליקופן", אומרות הדיאטניות, "ולכן אם צורכים עגבניות בצורתן המבושלת, נמליץ על בישול קצר ולא ממושך – על מנת שנוכל להרוויח מזמינות מקסימלית של נוגדי החמצון, לצד הוויטמינים והמינרלים. בנוסף, הוספת שומן למנה, בצורת שמן זית, טחינה או אבוקדו, יכולה לשפר את הספיגה של נוגדי החמצון והוויטמינים מסיסי השומן. נמליץ גם לצרוך אותה בקליפתה, אשר מכילה סיבים, ויטמינים ונוגדי חמצון", הן אומרות.


ומה לגבי אופן האחסון?

קירור עגבניות יכול לגרום לשינוי בטעם, לאיבוד המתיקות והטעם הטבעי של העגבנייה. "יכול לחול אף שינוי במרקם העגבניות, כשחשיפה לטמפרטורות הנמוכות עלול לפגוע בערכים התזונתיים שלהן, ואף להשפיע על רמות הליקופן וויטמינים אחרים", לירון ורוני מסבירות. "לכן, ההמלצה היא לאחסן עגבניות בטמפרטורת החדר, במיוחד אם הן לא בשלות לחלוטין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר