אוכלים את קליפת המנגו? הדיאטנית הקלינית מסבירה

האם הוא משמין וכיצד הוא מסייע להילחם בסרטן? • מנגו הוא אחד הפירות האהובים, אבל יש לגביו מחלוקת שהחלטנו לשים לה סוף • איילת גור אריה ממכבי שירותי בריאות בסקירה רחבה על הפרי הטרופי

מנגו. צילום: אורן בן חקון

לא הרבה יודעים, אבל מנגו מכונה גם "מלך הפירות" מכיוון שהוא אחד הפירות הנצרכים ביותר בעולם - ולא בכדי. הוא טעים במגוון מאכלים - החל משייקים וקינוחים, וכלה בסלטים - אבל חלוטין כיף גם פשוט לחתוך אותו ולנגוס בו כפי שהוא - עסיסי, מתוק ובשרני. לשמחת חובבי המנגו, גם יתרונותיו הבריאותיים רבים.

"מנגו מכיל בממוצע כ-165 גרם", אומרת איילת גור אריה, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות מחוז דרום, ומפרטת ש"הוא בעל ערך קלורי של כ-99 קלוריות, כ-25 גרם פחמימות, 3 גרם סיבים ו-1 גרם חלבון. למעשה, המנגו דל שומן ומכיל פחות מ-0.5 גרם למנה. זה הופך אותו לנשנוש בריא ומשביע שמומלץ לצריכה".

יתרונות בריאותיים רבים, צילום: מיכאל גלעדי - ג'יני

יש אנשים שאוכלים מנגו יחד עם הקליפה, האם זה מומלץ?

"בקליפת המנגו יש רכיבים בריאותיים רבים, כמו ויטמינים מינרלים, סיבים, אנטיאוקסידנטים ועוד, שתורמים וטובים לבריאותנו. לצד התכונות הנפלאות שיש בקליפה, היא מכילה גם רכיבים שאינם מומלצים לצריכה. בקליפה ישנה תרכובת כימיקלים טבעיים בשם urushiol שמצויים גם במספר צמחים רעילים".

מהי המשמעות?

"לאנשים בעלי רגישות לחומר הזה תיתכן תגובה אלרגית. הקליפה עלולה להכיל גם שאריות חומרי הדברה שאינן בריאות כלל למאכל אדם. טעמן מריר והן בעלות מרקם שאינו נעים לאכילה. אם בחרתם לאכול את הפרי בשלמותו, שיטפו היטב את הקליפה לפני אכילה ונסו תחילה בכמות קטנה כדי לבדוק את תגובת גופכם".

כך כדאי לחתוך מנגו, צילום: GettyImages

איך את מציעה לחתוך את הפרי כדי להימנע מאכילת הקליפה?

"יש להעמיד את המנגו כך שהגרעין לאורכו, לחתוך משני צדי הגרעין - צמוד כמה שניתן כך שיווצרו שתי פרוסות 'עם בטן' מלאות במנגו ועוד גרעין שאותו מקיף רק פס של קליפה. את כל אחת מהחתיכות יש לחרוץ עם סכין חדה בצורת שתי וערב. לאחר מכן יש ללחוץ את הקליפה כך שייווצרו קוביות בולטות קלות לאכילה. את הקוביות אפשר לאכול ישר מהקליפה או לחתוך בקלות עם סכין לצלחת".

יתרונותיו הבריאותיים של המנגו

בריא לעיניים

המנגו עשיר בוויטמינים ומינרלים. הוא מהווה מקור לחומרי תזונה חיוניים ומכיל ויטמין A, שחשוב לבריאות העיניים והעור. כוס מנגו אחת מכילה כ-25 אחוז מהערך היומי המומלץ של ויטמין A. מנגו הוא גם אחד ממקורות המזון הגבוהים ביותר לוויטמין C. בכוס אחת של מנגו יש 76 אחוז מהכמות המומלצת ליום. בנוסף, מנגו עשיר במינרלים כמו אשלגן, מגנזיום, ונחושת, ומהווה מקור טוב לפולאט, וכמויות קטנות יותר של הוויטמינים E, B6 ו-K.

מטעי מנגו, צילום: איתיאל ציון

מסייע להילחם בסרטן

המיקרו-נוטריינטים במנגו יכולים להילחם במחלת הסרטן. במחקר שנעשה בתחום נמצא כי מנגו הפחית את גודל הגידול הסרטני ודיכא גורמי גדילה סרטניים.

תורם למראה העור

מנגו תורם משמעותית לבריאות העור בשל תכולתו העשירה בויטמין C, הנחוץ ליצירת קולגן – החלבון הנפוץ ביותר בעור. נמצא כי המנגו מסייע לשמירה על העור מכתמי שמש ומפחית את הסיכון לאקנה. גם מוצרים המבוססים על מנגו יכולים למנוע עקיצות יתושים.

נסו אותו בשייק, צילום: לירון אלמוג

בריא לעיכול

צריכת מנגו נמצאה בקשר ישיר וחיובי לטיפול בעצירות. נמצא שאנשים שאכלו מנגו בכל יום חוו שיפור רב יותר בתסמיני העצירות שלהם. בנוסף, בשל תכולת הסיבים הגבוהה שבו, צריכת מנגו נראתה כמשפרת את מגוון חיידקי המעי הטובים - המיקרוביום שמסייעים לתהליכי המעי והעיכול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר