מימין עם החיילים: תמר ארבל, אתי סלח ורותם סבן

החמ"ל המתוק: מתחביב אפייה של אישה אחת למבצע לאומי לעידוד החיילים

במטבח ביתה הפרטי, התחילה תמר ארבל מיזם שכבר 42 שבועות משמח מדי שבוע יותר מ-3000 חיילים וחיילות • בין עשרות המתנדבים, גם בני משפחת החטוף גיא גלבוע דלאל • "הידיעה שגם אחרי כל כך הרבה חודשי לחימה אנחנו עדיין דואגים להם, מחזקת אותם מאוד"

[object Object]

כבר 42 שבועות שעשרות מתנדבים מתרכזים ואופים יחד במהלך השבוע כדי כדי לחלק מדי שישי מארזים של עוגות, עוגיות וחלות לכ-3500 חיילים וחיילות. הם פועלים מ-30 נקודות איסוף ברחבי הארץ ומגיעים לכל הגזרות - מהחרמון ועד כרם שלום.

אולי נתקלתם בפרסומים אודות מיזם הנתינה המרגש הזה ששמו "החמ"ל המתוק" ברשתות החברתיות, אבל לא הרבה יודעים שהוא התחיל בסך הכל מכוונה טובה שבערה בליבה של אישה אחת, אשר החלה אותו במטבח ובסלון ביתה ברמת גן.

למרות עיסוקה כעורכת דין, דווקא תחביב האפייה הפך לאחרונה למרכז חייה של תמר ארבל, בת 45 ואם לסער בין ה-9. היא החלה לחלק מאפים מתוקים שיכולים לעלות חיוך על פני הלוחמים שבוע אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר, אז אביו של בנה גויס והיא מצאה את עצמה לבד.

חיילי גדוד 101 של הצנחנים עם מארזי שבועות של החמל המתוק בעזה

"גיליתי שהאפייה היא הריפוי בעיסוק שלי, והמטבח הוא מקום המפלט שלי מהאסונות והמצבים הקשים שאני מתמודדת איתם מדי יום. אחד המשפטים שמלווים אותי הוא 'Bake someone happy'", היא אומרת.

איך התחלת עם המיזם?

"חיפשתי דרך לתרום מעצמי לחיילים ולהתגייס מהעורף, וחשבתי לאפות לחיילים כדי לתת להם טעמים של בית, לחזק אותם ולהעניק להם תחושה שאנחנו איתם".

בעקבות שיחה עם מכר שהציע לתמר להיעזר ברשתות החברתיות, היא החליטה לבסוף לפרסם פוסט בנושא בפייסבוק. בפרסום היא הזמינה אנשים להצטרף אליה ולפתוח נקודות איסוף גם במקום המגורים שלהם. "כבר בשבוע הראשון הצטרפו אופות רבות, חלקן אופות לחיילים מדי שבוע עד היום. עוד באותו יום שישי נסענו דרומה לחלק לחיילים מאפים. הופתענו מהכמויות שהצלחנו לאסוף תוך פחות מיומיים".

משלוחים של החמ"ל המתוק, צילום: כלנית עבודי

טבעוני, ללא גלוטן ואפילו עוגות יום הולדת

מאז אותו היום המיזם הלך והתרחב במהירות. "הסלון שלי כבר היה קטן מדי בשביל המאפים, אז בשבוע השלישי עברנו למקלט בבניין שבו אני גרה. בהמשך עברנו ל'בית דורון' - מקום שקיבלנו מעיריית רמת גן, ואז פגשנו את איציק ודליה שדה הנפלאים מיהוד, שהגיעו להתנדב כנהגים". איציק, שהיה בכיר בחברת 'אמות השקעות', רתם את החברה לטובת החמ"ל – וזו תרמה את השטח שבו הוא פועל כיום, לצד מחסן ועובדים שמסייעים בעשייה. היום, צוות מתנדבות מתאם את המשלוחים עם הרס"פים של היחידות ונהגים רבים מתנדבים לחלוקה. החמ"ל דואג גם לחיילים ולחיילות הטבעוניים, הצליאקים ואפילו לעוגות עבור ימי הולדת.

לארגזים מצורפים גם מכתבים, ציורים של ילדים ועוד מחוות. "ככל שהמלחמה נמשכת, התגובות של החיילים מרגשות יותר", היא מעידה בחיוך. "הידיעה שגם אחרי כל כך הרבה חודשי לחימה, אנחנו חושבים עליהם ודואגים להם, מחזקת אותם מאוד".

תמונה קבוצתית של (חלק) ממתנדבי החמל המתוק, צילום: החמל המתוק

בין המתנדבים עוד מימיו הראשונים של החמ"ל, הם בני המשפחה של החטוף, גיא גלבוע דלאל. "כשגיא ציין את יום הולדתו ה-23, הזמנו את האופות והאופים להכין כדורי שוקולד ולאפות עוגות שהוא אוהב במיוחד", נזכרת ארבל. "לכל הארגזים צירפנו את המאפים עם בלונים ירוקים - הצבע האהוב על גיא - וכרטיסי ברכה".

עוגות יום הולדת לחטוף גיא גלבוע דלאל, צילום: תמר ארבל

אופים לזכר הנופלים

לאחר נפילתו של אל"מ יצחק בן-בשט (בנבה) ז"ל בקרב בסג'אעיה, יחד עם סא"ל תומר גרינברג, מג"ד 13, ולוחמים נוספים מחטיבת גולני נולדה בחמ"ל מסורת נוספת - אפייה לזכר הנופלים. "בנבה היה בן דודו של הגרוש שלי, ואחותו ציפי היא חברה קרובה ואהובה שלי. החלטנו להקדיש את החלוקה באותו שבוע לזכרם", מספרת ארבל. מאז מגיע החמ"ל לגדודים וליחידות שאיבדו חברים, כדי לחזק ולעלות את המורל.

ומה יש בארגזים? "כששואלים אותי מה יש בארגזים, אני אומרת: 'קודם כל את הלב שלנו, ואח"כ כל השאר'", עונה ארבל. זה הסוד שלדברי תמר מביא להצלחתו ולשימורו של החמ"ל המתוק.

ניתן לפנות לחמ"ל המתוק באתר האינטרנט

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו