הדבש נקרש? כדאי שתקראו לפני שתמשיכו לאכול

למה התופעה המעצבנת בכלל קורית, איך אפשר למנוע אותה והאם אפשר להמשיך לשלב את המצרך במאכלים? • כל הפרטים

דבש (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

אין דבר מבאס יותר מאשר לפתוח צנצנת דבש בדרך לעוד כוס תה או שדרוג מתכון, ולגלות שהנוזל המתקתק הפך פתאום לגושי וצמיגי. למה זה בכלל קורה?

תערובת לא רגילה. צנצנת דבש (ארכיון), צילום: Getty Images

כמות הסוכרים בדבש גבוהה מאוד, ולכן הם נוטים להתגבש וליצור גבישים כחלק מתהליך שנקרא קריסטליזציה, שמתחיל כשהתמיסה לא יכולה להחזיק יותר סוכר במצב נוזלי. ההתגבשות היא תופעה טבעית, וככל שהדבש פחות מעובד, כך הוא יתגבש מהר יותר. סוגים שונים של פרחים מכילים יחס שונה של גלוקוז לפרוקטוז, מה שישפיע בסופו של דבר על קצב ההתגבשות מכיוון שהגלוקוז מתגבש בקלות רבה יותר.

חלק מסוגי הדבש, כמו דבש בת שיטה (אָקֶשִׁיָה, מפרח הרוביניה בת השיטה) ודבש טופלו, נוזליים יותר באופן טבעי מכיוון שיש להם יחס גבוה יותר של פרוקטוז. התגבשות הדבש מתרחשת כאשר המים והסוכרים שבו נפרדים, מה שיוצר מרקם חצי מוצק ומגובש.

תודה לך על העבודה! (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

אז מהם בעצם הגורמים העיקריים שמזרזים את תהליך ההתגבשות? הנה כמה מהם:

סוג הצמח ממנו נאסף הדבש

סוג הפרחים מהם הדבורים אוספות את הצוף משפיע על היחס בין גלוקוז לפרוקטוז בדבש. דבש שמכיל יותר גלוקוז, יתקרר ויתגבש מהר יותר מדבש שמכיל יותר פרוקטוז. דבש מפרחי תלתן, לדוגמה, נוטה להתגבש מהר יותר מדבש מפרחי שיטה.

טמפרטורה

הדבש יתקרר ויתגבש יותר מהר בטמפרטורות נמוכות (מתחת ל-10 מעלות צלזיוס) מאשר בטמפרטורות גבוהות יותר. לעיתים, אחסון דבש במקרר יגרום להתגבשות מהירה או יאיץ אותה, ולכן יש להימנע מכך.

חלקיקים זרים בדבש

חלקיקים קטנים כמו אבקה או פירורי שעווה יכולים לשמש כמעין גרעינים שעליהם נוצרים גבישי הסוכר, מה שמאיץ את תהליך הקריסטליזציה.

שאלה של זמן, צילום: GettyImages

אחסון

אחסון בכלי לא אטום או בכלי עם לחות גבוהה עשוי להאיץ את הקריסטליזציה, מכיוון שהמים בדבש יכולים להתאדות ולהשאיר תמיסה רוויה יותר של סוכרים. אור שמש ישיר הוא גם אויב בכל הנוגע למניעת התגבשות, אז במקום להשאיר אותו על הדלפק – כדאי לאחסן את הדבש במקום קריר ויבש כמו ארון או מזווה.

מכלי זכוכית מונעים כניסת לחות בצורה הטובה ביותר, ויש להפקיד לסגור/לאטום את המכל היטב אחרי כל שימוש.

דאבל דיפ

זו גם הסיבה שלמרות הפיתוי לטבול יותר מפעם אחת את הכפית בצנצנת הדבש כשאתם מוסיפים אותו לכוס התה שלכם, כדאי מאוד להימנע מכך שכן הטבילה החוזרת מוסיפה לחות מיותרת לדבש וגורמת להיווצרות גבישים.

אל תחממו אותו (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

זמן

ככל שהדבש ישן יותר, כך הסיכוי להתגבשות עולה. דבש שנשמר לאורך זמן עובר שינויים טבעיים שגורמים לסוכרים להתחיל להתגבש.

האם אפשר לאכול דבש שנקרש?

אל חשש, זה אולי נראה מעט משונה, אבל לפי המחלקה לחקלאות של ארה"ב דבש קרוש בטוח לאכילה. 

ומה אם בכל זאת תרצו להחזיר את הדבש למצבו הנוזלי?

אל תמהרו להתעצבן ולזרוק אותו לפח: כדי להחזיר אותו למצבו הנוזלי, כל שעליכם לעשות הוא לחמם אותו בעדינות. ניתן לשים את הצנצנת בזהירות בכלי עם מים חמים ולערבב בעדינות עד שהגבישים נמסים. יש להימנע מחימום יתר כדי לא לפגוע בערכים התזונתיים של הדבש או לגרום חלילה להתפוצצות המכל שבו הוא מאוחסן, מה שעלול להוביל לכוויות ולפציעות אחרות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר