כפית הקסמים הקטנה: פיתוח חדש שגורם להפחית בנתרן

ההמצאה, שזכתה בשנה שעברה בפרס "איג נובל", היא פרי פיתוחה של חברת Kirin היפנית • למעשה, היא מדמה הוספת מלח על ידי מכות חשמל קטנות ובכך מגבירה את טעמי האוכל ומייצרת אוממי

כדי שתחושו אוממי. צילום: GettyImages

אם אתם חובבי מלוח ותמיד מרגישים שצריך להוסיף עוד קצת כדי שהאוכל לא יהיה תפל, תשמחו לגלות שכפית חדשה פותחה בדיוק כדי לעזור לכם ליהנות מהמנות, מבלי להוסיף כמויות גבוהות של נתרן - רכיב (יסוד כימי) שכמויות גבוהות ממנו כידוע עלולות לפגוע מבחינה בריאותית.

הכפית, שזכתה לשם Electric Salt Spoon ועשויה ממתכת ופלסטיק, היא פרי פיתוחה של חברת Kirin היפנית ומטרתה אחת: לעבוד על בלוטות הטעם שלכם. למעשה היא גורמת לסועדים לחשוב שהם טועמים מלח ומחזקת את טעם האוממי במזונות בעלי תכולת נתרן נמוכה. אוממי, כידוע, מוגדר כ"טעם החמישי" ובהרכבי מזון מסוימים הוא מעצים הטעמים, במיוחד בשלב הראשוני של גירוי המוח.


איך זה פועל? הלשון שלכם בעצם מקבלת מהכפית מכת חשמל קטנה באמצעות אלקטרודות. המכה מועברת למולקולות מרוכזות של נתרן על הלשון. כך היא בעצם גורמת לחוש בטעם מלוח ומעצימה את האוממי.

ההמצאה הזו, שאולי נשמעת בהתחלה כבדיחה, זכתה בשנה שעברה בפרס "איג נובל" (באנגלית: Ig Nobel). זהו פרס מדעי הומוריסטי, שמהווה פרודיה על פרס הנובל היוקרתי ומקורו במילה האנגלית Ignoble שפירושה "נחות". הוא מוענק מדי שנה לאנשי מדע שערכו מחקרים "שבתחילה גורמים לך לצחוק, ואחר כך גורמים לך לחשוב", על פי הצהרת מארגני הפרס.

המוצר החדש, ששוקל כ-60 גרם ומוטען על ידי סוללת ליתיום, הוא פרי שיתוף פעולה בין חברת קירין לפרופסור הומי מיאשיטה מבית הספר למדעים וטכנולוגיה של אוניברסיטת מייג'י ביפן. יחד הם בדקו את הפיתוח שלהם תוך שימוש בסט מקלות אכילה. המקלות חוברו באמצעות חוט לסוללה שמתלבשת על פרק היד. לדברי החברה, מקלות האכילה הגבירו את הטעם המלוח בעד 50 אחוזים.

@slitherinserpent#Japan#spoon#changes♬ original sound - SlitherinSerpent

לרוע המזל, הכפית לא מיועדת לכולם. אנשים מסוימים צריכים להימנע מלעשות בה שימוש ובהם כל המשתמשים במכשירים רפואיים מושתלים כמו קוצבי לב או מכשירים לבישים כמו מדדי דופק. כך גם אנשים הסובלים מאלרגיות למתכת, בעיות בעצבי הפנים, הפרעות דימום ואנשים הנמצאים בטיפול שיניים או עשויים להיות בהריון. כמו כן מומלץ להתייעץ עם רופא טרם השימוש בה, גם אם נמנים עם האוכלוסייה הסובלת ממצבים כמו מחלות חום, ליקויים קוגניטיביים חמורים או גידולים ממאירים (ויש הטוענים כי יש פה אירוניה מסויימת, שכן הכף הזו יכלה לסייע יותר מכל דווקא לפלח האוכלוסייה הזה).

בימים הקרובים המוצר יצא לראשונה לשוק במשלוח מוגבל של 200 יחידות וימכר במחיר של 19,800 ין (כ-127 דולר). קירין תתחיל למכור אותה לשווקים בחו"ל בשנה הבאה ולפי הדיווחים, מקווה למכור אותה למיליון אנשים בחמש השנים הבאות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר