יותר משלושה חודשים מאז נפרצו הגדרות, ולאחר שנכנסנו כולנו למצב רוח של לחימה וברור היה שלאף אחד אין חשק לשתות ולבלות - התוצאה המיידית היתה שפל נורא במכירות היין, והאלכוהול בכלל.
כן, זה נשמע קצת כמו בכיינות ("אנשים נהרגים ואתם מתלוננים שלא שותים יין?"), אבל זהו אחד הענפים שנפגעו הכי הרבה מהמצב, שלא לדבר על יקבים רבים הממוקמים בקווי הלחימה ושהגישה אליהם היתה ועודנה מוגבלת.
עם זאת, החיים חזקים יותר מכל, ואף שהמסעדות ומקומות הבילוי לא מוצפים עדיין בהזמנות, אתרי האינטרנט וחנויות המשקאות חזרו למכור. ייתכן שגם זו דרך להתמודד עם האבידות והקשיים - דרינק קטן בבית לפני השינה, לקראת עוד יום שאינכם יודעים מה יוליד, אבל בלי לעשות מזה עניין.
בד בבד, זוהי שעתו היפה של עם ישראל, על שלל יוזמות ההתנדבות והתרומות. כך גם בעולם היין: לא מעט יקבים תרמו ותורמים יינות למפונים ולחיילים, סדנאות יין ואירועים ייעודיים "נתפרו" לבני משפחות הנופלים והחטופים, ועוד. הנה שתי יוזמות שצדו את עינינו באופן מיוחד:
בירה של נתינה
מבשלת הבירה הירושלמית הנהדרת "בירה שפירא", על שלל עובדיה, ירדה ליום של קטיף פרי טרופי בשדה ניצן שבדרום, כדי לעזור לחקלאים המקומיים. והם לא הסתפקו רק בעבודה: הם גם רכשו חלק ניכר מהפירות, אננס ומנגו, ובעזרתם של מפונים מהיישוב נתיב העשרה, שמיינו וקילפו את הפרי, הם רקחו ובישלו בירה ייחודית במהדורה מוגבלת המתובלת באותם הפירות. כעת היא יוצאת לשוק, וחלק מהרווחים יועברו לעמותה אשר תיבחר על ידי צוות עובדי המבשלה.
מוביל הפרויקט הזה הוא שגיב קרלבוים, מנהל השיווק של המבשלה, שממש נלהב משילוב הכוחות. "יש כאן חיבור מדהים של רוח התנדבות, נתינה ותרומה", הוא אומר, "עם דחיפה לכלכלה, ולא כדרך של נדבה אלא בעשייה ממשית. זו עזרה לחקלאים בעת צרה, וגלגול של מוצר מרמת גידול הפרי, הקטיף, הקילוף והבישול עד לתוצר המוגמר - בירה, ועוד כזו שאפשר להגדיר אותה Farm to Bottle".
האמת? גם אנחנו התרגשנו. אגב, ככל שהביקוש לבירה יהיה גדול יותר, כך הם יוכלו להרחיב את הבישולים הבאים, ולהמשיך לסייע לחקלאי העוטף. והבירה, אם תהיתם, טרייה ונהדרת - לא מסוננת, קלילה ובהירה בסגנון אייל שמתאים לכולם, עם 4.8% אלכוהול בלבד, מתובלת במנגו ובאננס (כאמור, מהעוטף), פירותית ומרעננת. המחיר: 290 שקלים לארגז של 24 בקבוקים, באתר מבשלת שפירא, ויש הנחות על כמויות גדולות יותר.
יין ג'ינג'י
כיוון שונה אך נהדר לא פחות הוא פרויקט של יקב נטופה להנצחת עומרי לביא ז"ל, שנרצח במסיבה ברעים בגיל 25. מכריו סיפרו על צעיר "שאפתן, ממוקד מטרה, מלא כישרון ורצון לטרוף את העולם", שחייו נגדעו במתקפת הטרור הנפשעת. מתוך היכרות עם דודתו של עומרי החליט יהב אלמי, מנכ"ל היקב, להעניק למשפחה 52 בקבוקי יין רוזה - אחד לכל שבת, למשך שנה ("כדי שירגישו שהוא נמצא איתם בקידוש") - ועליהם תווית עם דיוקנו של עומרי והמשפט "trust your vibes" שהיה מקועקע על ידו. היקב תרם את היין, איתמר גור עיצב את התווית, ודפוס פאר הדפיס אותה ללא עלות. מפה לשם השמועה על היין עשתה לה כנפיים. החברים, תחילה הקרובים ובהמשך גם בציבור הרחב, דרשו - והיקב קיבל את ברכת המשפחה: "כל דבר שיזכיר את עומרי - נשמח בו", אמרו ליהב.
היין מוצע באתר האינטרנט של היקב, ו־15% מההכנסות ייתרמו לעמותה שתיבחר במשותף עם משפחת לביא. "זו לא יוזמה עסקית, אלא משהו שנולד מלמטה", אומר יהב. "אין פה רווחים ליקב. הרווח שלנו יהיה שזה יגרום ליותר אנשים לזכור את עומרי ולחשוב עליו".
ואיך היין, אתם שואלים? היות שהוא עדיין לא בוקבק, טעמנו אותו ישירות מהמכל (חדש־חדש, בציר 2023). הוא הותקן מענבי טמפרניו מהגליל התחתון, בעל גוון ורוד־סלמון בהיר ("הכי קרוב לג'ינג'י של עומרי", מחייך יהב), עם ארומות קליפות הדרים ותות שדה, חומציות רעננה ומאוזנת, גוף בינוני וסיומת עשבונית נהדרת. 100 שקלים, להשיג עד סוף ינואר באתר היקב.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו