"לא מייבאים יותר מטורקיה": האם מחיר העגבניות צפוי לעלות?

בתחילת המלחמה יובאו עגבניות מטורקיה, מאחר שלא היה ניתן לקוטפן בעוטף • הצרכנים מתלוננים שמדובר בעגבניות פחות איכותיות, ומארגון מגדלי הירקות נמסר שהייבוא מהמדינה שכיכבה בכותרות באמירות אנטישמיות המשיך - גם לאחר שמתנדבים עזרו לתושבי העוטף בקטיף • בדקנו עם רשתות השיווק את הנושא - ומה יכול לקרות בעקבות הפסקת הייבוא

עגבניות. צילום: רויטרס

גידולי העגבניות, אשר רבים מהם מתמקדים באזור עוטף עזה, הושפעו מאד בתקופת המלחמה:  בתחילתה לא ניתן היה לקטוף ירקות, וברשתות המזון פנו לבקש ייבוא מטורקיה - דבר שעורר ביקורת, בטענה שהייבוא נמשך גם אחרי שניתן היה לקטוף את העגבניות, אולם ברשתות המזון מוכרים שאינו תוצרת הארץ, ונשארות בבתי הגידול עגבניות שאיש אינו קונה. בענף רשתות המזון טוענים כי הייבוא נעשה בעת המחסור, וכי כעת הייבוא נפסק.

מאיר יפרח, יו"ר ארגון מגדלי הירקות, מסר ל"ישראל היום": "בדרך כלל הייבוא מטורקיה הוא בעיקר בתחום העגבניות. ניתן לזהות את העגבניות מטורקיה בכך שהן ללא עוקץ ואיכותן ירודה. כדאי לשים לב  ולזהות את העגבניות, כדי שלא ייווצר מצב שבו שהמתנדבים עוזרים לחקלאי העוטף, ובסוף במקום לקנות עגבנייה ישראלית הצרכנים יקנו בטעות את העגבנייה הטורקית. אפשר לראות כמה 'אוהבים' אותנו בטורקיה, ולא צריך לקנות מהם. אני בטוח שהאזרחים מעדיפים תוצרת ישראל והעוטף, מאשר לקחת משונאי ישראל.

"ייבוא העגבניות מטורקיה עומד על 4,500 טון. הצריכה עומדת על 18,000 טון, כלומר מדובר בשליש. ישנם מתנדבים מאחים לנשק, מבתי ספר, ממכינות ועוד, והם עוזרים לחקלאים באהבה. אני מקווה שמקבלי ההחלטות יחליפו דיסקט לגבי החקלאות והחקלאים. צריך לטפל בדחיפות בבעיית כוח האדם בתחום ולהביא עובדים זרים בתנאים אחרים, יותר בזול יותר, לא כמו התאילנדים, שמשלמים להם שכר גבוה יחסית, על מנת שהחקלאות תשתקם. אם יביאו באותם תנאים, אנחנו בסוף נעבוד אצל התאילנדים ולא הם אצלנו"

עגבניות יקרות - ולא מאיכות טובה, צילום: יהושע יוסף

עד כמה המתנדבים עוזרים?

"המתנדבים הם אחלה, אבל חקלאות לא יכולה להיבנות על מתנדבים. זה תחום שמצריך מקצועיות והתמדה קשה, ולכן צריך עובדים זרים לחקלאות. זה התנאי הראשון לביטחון מזון".

כאמור, בענף רשתות המזון נמכרו עגבניות מטורקיה בתחילת המלחמה. כעת, הרשתות טוענות כי הפסיקו לייבא עגבניות. רמי לוי מסר ל"ישראל היום": "נתנו כבר הוראה משבוע שעבר לא לייבא עגבניות מטורקיה. במשך 8 חודשים, עוד לפני שנפתחה המלחמה, כמעט שלא ייבאנו עגבניות מטורקיה. באזור העוטף יש גידול של 60% מהעגבניות בישראל, אולם בימים הראשונים של המלחמה לא קטפו בכלל בכל הארץ. אז גם חל ביקוש גדול לעגבניות, כי פיקוד העורף הודיע שצריך להצטייד במזון. כתוצאה מכך ההיצע היה יותר קטן בשוק, והחקלאים שאינם בעוטף עזה הכפילו את המחיר פי שניים ופי שלושה, לכ-25 שקלים לקילו.

"שבוע לאחר מכן היה עדיין מחסור, ולא היה ניתן לקטוף את העגבניות בעוטף, והמחיר בענף המשיך להיות גבוה. יש לציין כי כל השוק ייבא מטורקיה, לא רק אצלנו. אנחנו, למרות המחסור בענף, לא העלינו את המחיר ומכרנו עגבניות ב-4.9 שקלים בלבד, היות שאנחנו דואגים שהמחיר יהיה הוגן.

"נתנו כבר הוראה משבוע שעבר לא לייבא עגבניות מטורקיה" // צילום: יהונתן שאול

"שבוע לאחר מכן כל המדינה הוצפה בעגבניות כי כל הרשתות ייבאו מטורקיה. בשבוע השלישי למלחמה בעוטף עזה התחילו לקטוף עגבניות, וכל מה שהם קטפו קנינו מהם. עם זאת, עדיין הצריכה בישראלהרבה יותר גבוהה מאשר הגידול במדינה. כל חקלאי שיש לו סחורה מוזמן לבוא למכור לנו סחורה, במידה שהסחורה שלו ראויה למכירה".

גם בשופרסל החליטו לעצור את ייבוא העגבניות, ובכלל את כל הירקות והפירות מטורקיה. ברשת אומרים כי בשבוע הראשון של המלחמה היה ייבוא נקודתי של גזר ועגבניות בשופרסל, בגלל שהיה מחסור מאוד חמור, לדבריהם. 

ברשת גיבשו תכנית סיוע לשיקום העשייה החקלאית בישראל, הכוללת בין היתר מתן אשראי והקדמת תשלומים לעשרות חקלאי העוטף, הרחבת רכישת הסחורה מיישובי העוטף, מתן עדיפות מלאה לתוצרת ישראלית ועוד. שופרסל תציב עמדות מכירה ייעודיות לתוצרת מקומית של חקלאות ישראלית ב-300 סניפי הרשת - כשבכניסה יוצבו עמדות עם ירקות ופירות של תוצרת חקלאית שנקטפה בישראל, מלווה בשילוט: "חקלאות ישראלית היא גאווה ישראלית". לדברי הרשת, היא מתחייבת שבכל רגע נתון 90 אחוז מהסחורה החקלאית שנמכרת בסניפים יהיו מתוצרת ישראלית מקומית.

ברשת ויקטורי מציינים כי אף פעם לא נמכרו ברשת עגבניות מטורקיה, למעט יום אחד - ב-9 באוקטובר.

לפי הערכות בענף, היות שרשתות המזון הפסיקו לייבא מטורקיה, ייתכן שיהיה חוסר בעגבניות בשבוע הבא, והמחיר יכול להגיע ליותר מכפול, כי ההיצע יהיה קטן. המחיר יכול לחזור לכ-25 שקלים לק"ג, כפי שהיה בתחילת המלחמה. בתגובה לשאלה על הסבירות לעליית המחירים, ענה יפרח: "יש מספיק תוצרת, הבעיה היא החזירות של הרשתות".

אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות, מסר:  "אנחנו במשרד החקלאות דוגלים בהעדפת תוצרת חקלאית ישראלית ומעודדים את הציבור לרכישת תוצרת זו. הייבוא בשגרה ובחירום יהווה השלמה לחוסרים בלבד, על מנת לאפשר שמירה על ביטחון המזון של תוצרת חקלאית טרייה ואספקתה לציבור בישראל.

"מדפי רשתות השיווק מלאים בתוצרת חקלאית טרייה. במשקים ישנם עודפים בביצים, בעוף, בחלב. ירקות ופירות גם לא חסר. תוך שבועיים שלושה ייכנסו עגבניות גם מהבקעה ומהערבה".

באשר לכוח האדם ולסוגיית העובדים הזרים אמר לביא: "משרד החקלאות ורשות האוכלוסין פועלים לנייד את העובדים הזרים לאזורים אחרים בארץ. במקביל, המשרד בשיתוף רשות האוכלוסין וההגירה האריכו את זמן שהייתם של העובדים בארץ ליותר מ-5 שנים, כדי להקנות להם אופק תעסוקתי. לצד זאת, המשרד פועל לקליטת עובדי חקלאות ממדינות נוספות באופן מיידי.

"בנוסף, המשרד מעניק תמריץ של 2,000 שקלים לחקלאי עבור כל עובד זר בעוטף עזה שיישאר לעבוד. טרום המלחמה היו בישראל כ-30 אלף עו"ז, כ-6 אלף עו"ז עזבו עד כה, ו-9 אלף עובדים פלשתינים מאיו"ש לא נכנסים. קרי: מחסור של כ-15 אלף עובדים בחקלאות, וזאת עוד חוץ מהמחסור שבעובדים שהיה ערב המלחמה.

"בנוסף, המשרד תומך בהעלאתן לאוויר בימים הקרובים של זירות מסחר מקוונת למכירה ישירה של תוצרת חקלאית ישירות מהחקלאי לצרכן ולשוק המוסדי".

ממשרד החקלאות מוסרים ש-6 אוניות של פירות וירקות (לא רק עגבניות) צריכות להגיע לישראל עד יום רביעי הקרוב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר