מחקר מדעי חדש ופורץ דרך קובע סופית, רשמית וחד-משמעית: לא משנה מה תעשו, לעולם, אבל לעולם לא תצליחו להפריד את שני החלקים המרכיבים עוגיית אוריאו אחת כך שבכל חלק תהיה כמות קרם שווה. מתסכל, מקומם ומייאש, אבל זו האמת המרה - או ליתר דיוק המתוקה - לאמיתה, לפחות על פי ממצאי צוות חוקרים חובבי תופינים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT).
הצוות, כך נמסר, פיתח "אוריאומטר" - פטנט שכל ייעודו הוא להפריד בין שני החלקים של עוגיית הסנדוויץ' האיקונית, ברמות כוח משתנות. מטרת החוקרים, כאמור, היתה ליצור את "ההפרדה המושלמת": להרחיק את שתי העוגיות זו מזו, תוך כדי הקפדה שלכל עוגייה מוצמדת כמות קרם זהה. אבל זה לא קרה, וגם לא יקרה.
תוכנית ההפרדה
קריסטל אואנס, סטודנטית להנדסה מכנית ב-MIT, ניסתה יחד עם צוותה להפריד כמעט כל סוג של עוגיית אוריאו קיימת, אך ללא הועיל. בכל המקרים נצמד הקרם לעוגייה אחת, ואילו העוגייה השנייה נותרה גלמודה, חשופה ונטולת קרם.
מתברר שאואנס חלמה להגיע להפרדה המושלמת החמקמקה מאז היתה ילדה, וזה מה שדרבן אותה לערוך את המחקר. "אני יודעת שיש אנשים שאוהבים מאוד את הקרם של האוריאו, אבל אני באופן אישי מעדיפה בכל נגיסה קצת קרם וקצת עוגייה", הסבירה החוקרת. "לכן רציתי להגיע למצב שבו יש על כל עוגייה כמות קרם שווה".
כסטודנטית המתמחה במכניקת הזורמים (ענף פיזיקלי העוסק בחקר נוזלים וגזים), סברה אואנס שבתנאים המתאימים היא יכולה לפצח את האתגר. "כשאנשים חושבים על עוגיות אוריאו, הם לא יודעים שהן מכילות נוזלים. העוגיות הן אמנם חומר מוצק, אבל הקרם הוא למעשה זורם לא ניוטוני - סוג של נוזל שמזכיר משחת שיניים או חומר אחר שניתן לסחוט משפופרת", היא מסבירה. "הייתי בטוחה שיש שיטה מושלמת להפריד בין העוגיות, כי זה עובד עם נוזלים אחרים".
דוקטורט בקרמולוגיה
כאן נכנס לתמונה אותו "אוריאומטר", וריאציה של הראומטר - מכשיר מעבדה המודד זרימה וצמיגות. לא נלאה אתכם בפרטים הטכניים, הנה השורה התחתונה: אואנס גילתה שהקרם "יותר חזק מאשר דביק", ולכן כל הקרם נשאר על העוגייה שעליה הוא הוזלף מפס הייצור. כלומר, בעת הכנת עוגיית האוריאו, מצמידה המכונה קרם רק לעוגייה אחת. העוגייה השנייה מודבקת לקרם שכבר נמצא על העוגייה הראשונה - ותמיד יישאר שם. הלם.
הגילוי המסעיר של אואנס וצוותה הגיע גם לחברת מונדלז, ענקית הממתקים העולמית המייצרת את אוריאו (לצד מותגים כמו שוקולד מילקה, טובלרון וקדבורי). ג'סטין פרנל, סמנכ"ל השיווק של מותג העוגיות, מסר מטעם החברה כי "אנחנו מברכים את המוחות המבריקים האלה ומצדיעים למסירות שלהם לטקס הפרדת העוגיות". על הדרך הוא גם הודה כי "רבים וטובים ניסו לבצע את ההפרדה המושלמת, אבל איש לא יצא מגדרו כמו אואנס וצוות החוקרים שלה".
ומה חושבים במונדליז לגבי ההיתכנות של אותה הפרדה מושלמת? פרנל אמנם לא סיפק תשובה חד משמעית לסוגיה, אולם סיכם בדיפלומטיות ש"אין פה סוד שאנחנו שומרים לעצמנו". בקיצור, תשכחו מזה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו