למידה מרחוק: מורשת הקרב של "שעת נעילה"

הסדרה המדוברת על מלחמת יום הכיפורים עדיין לא הגיעה לסופה, אבל כבר עכשיו אפשר לקבוע כי את מה שהיא עשתה, אף שיעור היסטוריה לא הצליח לעשות • דעה

מתוך "שעת נעילה", צילום: ורד אדיר // "שעת נעילה"

טרם הסתיימה הסדרה "שעת נעילה", אבל שלב הסיכומים כבר החל. הביקורת והשיח סביב סדרת הדרמה של "כאן 11" יצרו דיונים רבים בעד ונגד הסדרה כבר לאחר שידור הפרק הראשון, והם רק הולכים ומתלהטים.

יצחק ניגרקר בסיור הסברה וזיכרון // צילום: יוסי זולדן

אין ספק שהסדרה הזו נגעה במקום רגיש במיוחד, בחברה הישראלית בכלל ועבור הלוחמים שלחמו בחזית וראו את הכל במציאות בפרט וביתר שאת, ועל כן כל ביקורת על הסדרה ראויה לתשומת לב. עם זאת, אסור לשכוח שכטבען של סדרות וסרטים המבוססים על סיפור אמיתי אך אינם שיקוף מוחלט של המציאות, כך גם "שעת נעילה" אינה סדרת דוקומנטרית אלא פרי דמיונם של יוצריה.

לקח לו 13 שנה להבין שהוא בפוסט טראומה מלחימתו במלחמת לבנון השנייה. אימרי ביטון // צילום: ורד אדיר
לקח לו 13 שנה להבין שהוא בפוסט טראומה מלחימתו במלחמת לבנון השנייה. אימרי ביטון // צילום: ורד אדיר

• "שעת נעילה": פסקול של גיהינום

• הגיבורים האמיתיים של המלחמה

ריח הפחד של הלוחמים

• כשאפי איתם בלם את הטנקים הסורים – בגופו

בשירותי הצבאי נחשפתי לא פעם למצב בו נשאלו חיילים מי היו רמטכ"לים וראשי ממשלות במלחמות ישראל ולצערי, לא הרבה מהם ידעו את התשובות. אני יכול להעיד שבדור שלי, ילדי שנות ה-80 וגם ה-90, לימודי ההיסטוריה בביה"ס היו טרם קום המדינה עד הקמת מדינת ישראל. נושא מורשת הקרב של ישראל כמעט ולא נלמד בגלל הפוליטיקה הקטנה שעורר, וסיפורים שהם חלק מעצם קיומנו במדינה הזאת פשוט לא הגיעו לאוזני התלמידים.

מורשת הקרב שלנו לא מגיעה לאוזני התלמידים // צילום: ורד אדיר
מורשת הקרב שלנו לא מגיעה לאוזני התלמידים // צילום: ורד אדיר

הצורך בהכרת הנושא מתגבר נוכח העובדה שלרבים מהלוחמים קשה לספר על קורותיהם במלחמות ובמבצעים בהם השתתפו, ורבים מהם מתמודדים עם הלם קרב עד היום. רק לאחרונה ציין שחקן הסדרה אימרי ביטון בדיון מיוחד בוועדת המשנה לטיפולי פוסט טראומה בכנסת, שלקח לו 13 שנה להבין שהוא בפוסט טראומה מלחימתו במלחמת לבנון השנייה. במונחים של טראומה, המרחק מהמלחמה שהתרחשה ב-1973 יכול להרגיש כמו יום.

השחקנים אביב אלוש (יואב), עופר חיון (מרקו), עומר פרלמן (כספי), סיפרו שהם חוו פוסט טראומה רק מהצילומים של הסדרה, מה שמייתר את הביקורת כי אין "הרגשת מלחמה" ב"שעת נעילה". הביקורת כי התרחישים בסדרה מעוותים את המציאות אף היא לא מאוד עניינית, שכן, כאמור, הדמויות בסדרה אינן אמיתיות והיוצרים לא התיימרו לחקות את המציאות אחד לאחד. מה שבטוח מעל לכל ספק הוא, שאחרי כל הביקורת, שכל כך קל לשפוך, נישאר עם זיכרון חזק של סצנות שהתבססו על אירועים אמיתיים, עניין הולך וגובר במלחמות ישראל ומאות אלפי בני נוער שזכו להצצה טעונה ומלאת רגש למה שמעולם לא למדו בבית הספר.

חוו פוסט טראומה רק מהצילומים של הסדרה. עומר פרלמן // צילום: באדיבות כאן 11
חוו פוסט טראומה רק מהצילומים של הסדרה. עומר פרלמן // צילום: באדיבות כאן 11

• "שעת נעילה": השחקן שגנב את המלחמה

• "שעת נעילה": פצע פתוח ועוצר נשימה

• "'שעת נעילה' הולכת להתפוצץ על העולם"

וזו הגדולה של "שעת נעילה", שמתעלה מעל לכל ביקורת. היא גרמה לנו לחקור ולגלות סיפורים חדשים מאותם ימים שלולא הסדרה, לא היינו שומעים עליהם. כפי ש"אלי" הכירה לנו את המרגל אלי כהן, "אתר הצלילה בים האדום" סיפר לנו את סיפור עליית יהודי אתיופיה דרך סודן ו"הסטורי של אווה" חשף ילדים ונוער בכל רחבי העולם לזוועות השואה, כך גם "שעת נעילה", שהשאירה כבר עתה את חותמה עלינו, שבועות לפני שהסתיימה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר