"לוחמים": דוקו מרגש על גבורה מסוג אחר

מסחטת הדמעות החדשה של קשת 12 עוקבת אחר שמונה לוחמים פצועים ממלחמת עזה • מדובר במסע מצמרר ומעורר השראה של שיקום והתמודדות עם זהות חדשה

לוחמים. צילום: מתוך קשת 12

לוחם זו מילה גדולה. מילה עם משמעות. מילה עם אופי ועוצמה. לוחם זה תפקיד של עוצמה. לפחות על פי ויקיפדיה, שמגדירה לוחם כ"אדם שאורח חייו מאופיין בהפעלת כוח בעימותים נגד אחרים". יש לוחמי צבא, יש לוחמי אש, יש לוחמים במשטרה, ויש לוחמי אמנויות לחימה. להיות לוחם זה להיות אדם בעל אישיות חזקה וממוקדת מטרה - במהלך ביצוע המשימה, אך גם בחיי היומיום.

אולם מה קורה ללוחמים שאורח חייהם משתבש לחלוטין? נגיד, כתוצאה מפציעה גופנית קשה ו/או טראומה מצלקת שמתיישבת לה במעמקי הנפש? "לוחמים", דוקו חדש בן שלושה פרקים שהושק אמש בקשת 12, בוחן מקרוב את תהליכי השיקום שחוו שמונה לוחמים שנפצעו השנה במלחמה בעזה.

כולם עוברים מול המצלמה תהליך חשוף של פירוק והדבקה. על כולם נופלת באיטיות אותה הבנה כי מעכשיו הם לוחמים עם כוכבית, וזה לא זמני. תשוקתם לשוב אל שדה הקרב ולמלא את ייעודם, כפי שהם מספרים בתחילת הדוקו, כבר לא תתממש לאור העובדה שאינם מסוגלים לעמוד או ללכת, כי איבריהם נקטעו וכי החיים זה עניין מטלטל. וזה מה הופך את המעקב התיעודי אחריהם למסמך מצמרר, מרתק, עוצמתי ורב השראה.

השלכות של מלחמה, ואת זה קל לשכוח, הן לא רק התמודדות עם מוות ואובדן, אלא גם מעבר לתודעה יומיומית של פוסט־טראומה ומגבלות פיזיות, ומאבקים עם הגוף ועם הדימוי העצמי. "זו פגיעה מאוד גדולה במי שאני", אומר אחד מהם, שרגלו נקטעה בקרב, "פתאום אני עלה נידף ברוח. לפני שנייה לקחתי תיק של 70 קילו על הגב. פתאום הכל נזרק מהחלון וחותמים על חוזה חדש. החיים ייראו אחרת ממה שחשבתי".

מסחטת הדמעות החדשה של קשת - שפגעה נכון בליהוק הפצועים שבחרה לסדרה - מספקת מבט כואב ומעצים על גיבורים, ברגע שהם מבינים שהמילה לוחם מעדכנת משמעות עבורם. מעכשיו הם יילחמו כדי להשתקם ולהרגיש "רגילים", ויילחמו בביורוקרטיה, ויילחמו בקושי פיזי, ויילחמו בדעות קדומות, ויילחמו במוסכמות חברתיות. כל סדרת טלוויזיה צריכה גיבור. ל"לוחמים" יש שמונה כאלה.

לוחמים - פרק הבכורה - קשת 12

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר