20 שנה ואין תשובות: כל מה שרציתם לדעת על "אבודים" ולא העזתם לשאול

חלפו שני עשורים מאז שהסדרה עלתה לשידור והביאה את הטלוויזיה לשיאים חסרי תקדים • המטוס ההרוס היה יקר מדי, השחקנים נודניקים והסוף מיותר • למרות הכל, לא היינו משנים בה שום דבר

"אבודים". צילום: יח"צ

לפני 20 שנה, ב-22 בספטמבר 2004 עלה לאוויר פרק הבכורה של "אבודים", סדרה ששינתה את פני הטלוויזיה לנצח. הסיפור על קבוצה של ניצולי התרסקות מטוס שמוצאים את עצמם על אי מסתורי, הצליח לשלב בין מתח, מדע בדיוני ודרמה אנושית בצורה חסרת תקדים.

הסדרה, שהופקה ונכתבה על ידי ג'יי ג'יי אברהמס, ג'פרי ליבר, דיימון לינדלוף וקרלטון קיוז, הובילה את רשת ABC לפסגות חדשות מבחינת רייטינג ובאזז. עם דמויות כובשות כמו ג'ק, קייט, לוק, וסוייר, הסדרה הפכה לתופעה תרבותית שקשה להתעלם ממנה גם היום. לרגל חגיגות ה-20, הנה כמה עובדות מעניינות על הסדרה.

"אבודים", צילום: AP

המרוץ לתפקיד של ג'ק

קשה לדמיין מישהו אחר מגלם את ג'ק שפרד במקומו של מת'יו פוקס, אבל הוא לא היה הבחירה הראשונה לתפקיד. השם שהוביל בתחילה היה מייקל קיטון, אך השחקן סירב להצעה לאחר שהבין שייאלץ להתחייב לצילומים שיימשכו תקופה ארוכה.

לפי התכנון המקורי, ג'ק היה אמור למות כבר בפיילוט, אבל המפיקים הבינו שהצופים ייקשרו לדמות והחליטו לשנות את קו העלילה ולהפוך אותו למנהיג. ג'סטין ת'רו קיבל גם הוא הצעה לתפקיד וסירב ואילו ג'ון האם נבחן ונפרד כידיד.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Lost_hungary (@lost_hungary)

מי בעט בכיסא בדרך לתפקיד ומי רצה לפרוש לתחום הנדל"ן?

יותר מ-60 שחקניות, ביניהן גם יוג'ין קים שלוהקה לתפקידה של סאן ווה קוון, נבחנו לתפקיד של קייט לפני שאוונג'לין לילי נבחרה. ג'וש הולוויי לוהק לתפקיד סוייר רגע לפני שהיה מוכן לוותר על קריירת המשחק ולעבור לתחום הנדל"ן.

חורחה גרסיה זכה בתפקיד הארלי לאחר שאברהמס ראה אותו בסדרה "תרגיע". במקור, הוא נבחן לתפקיד סוייר, ממש כמו דומיניק מונהאן שלוהק לבסוף לתפקידו של צ'ארלי. הולוויי, שזכה לבסוף בתפקידו של סוייר, הקצין את אופיה של הדמות כי המפיקים אהבו את הדרך שבה בעט בכיסא כששכח את השורות באודישן.

אבודים, צילום: יח"צ

עירום, קריוקי ומיליוני דולרים

אי אפשר לדבר על ביזנס בלי לשלב קצת פלז'ר: בזמן צילומי הפיילוט בהוואי, צוות השחקנים טבל בעירום בים. מי שעודד אותם לעשות זאת היה פוקס. הקאסט אהב לחטוא בקריוקי ודניאל די קים שר שירים של Dire Straits, בעוד שגרסיה ביצע שירים של טום ג'ונס.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Lost (@lostttv)

הפיילוט של "אבודים" היה יקר מאוד, בעיקר כי היה צורך לשנע מטוס שיצא מכלל שימוש לצילומים בהוואי. העלות המוערכת נעה בין עשרה ל-14 מיליון דולרים, מה שהפך אותו לפיילוט היקר ביותר עבור סדרת טלוויזיה באותו הזמן.

למעשה, הפיילוט התפרסם כ"מיני-סרט" כיוון שרשת ABC שקלה לשדר אותו באופן חד פעמי ולא להמשיך לסדרה שלמה. בעונה הראשונה, הצופים לא יכלו שלא להבחין בציפורניו הארוכות של סעיד ג'ארה (נאבין אנדרוז). הסיבה לא הייתה קשורה לעלילה או לדמות: אנדרוז שמר על הציפורניים הארוכות כדי שיוכל לנגן בגיטרה במהלך הפסקות בצילומים, "במאמץ להרגיע את צוות השחקנים".

אבודים, צילום: צילום מסך: מתוך נטפליקס

צריכים מספרים זוכים בלוטו? נסו את זה

רצף המספרים בסדרה דובר לא פעם, כך שזו לא הייתה הפתעה גדולה כשנודע שמעריצי הסדרה החלו להמר עם אותם המספרים בהגרלות לוטו (אולי בהשראת הארלי, שהימר איתם והפך למולטי מיליונר).

אוונג'לין לילי הפסיקה לצפות בתוכנית אחרי העונה השלישית וסיפרה בראיון למגזין TIME שלא קראה את התסריט, מהלך שלדבריה עזר לה כשחקנית. לילי, קנדית במקור, הייתה צריכה להגיש בקשה לוויזת עבודה בארצות הברית, מהלך שנתקל בקשיים ואילץ אותה להגישה לפחות 20 פעמים עד שאושרה.

אוונג'לין לילי ב"אבודים", צילום: יח"צ

אבודים לא הייתה אמורה להיות אבודים

בטיוטות הראשונות של התסריט הסדרה נקראה Nowhere והשם אושר באופן רשמי. שקופית הסדרה שמראה את המילה Lost היא מחווה של אברהמס לסצנת הפתיחה של "איזור הדמדומים" אחת מהתוכניות האהובות עליו. כל הפרקים צולמו באי אוֹאַהוּ בהוואי, מה שהקשה על רבים מחברי הקאסט שלא חשו בנוח לעבור לגור על האי למשך תקופת הצילומים. מי שהגדיל לעשות הוא מת'יו פוקס, שארז את המשפחה שלו לרילוקיישן באי האקזוטי.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by FC Lost (@lost.fandom_2004)

הסוף המבאס

הפרק האחרון ששודר ב-23 במאי 2010 זכה ליותר מ-13 מיליון צופים בארה"ב והיה אחד מהאירועים הטלוויזיוניים הנצפים ביותר באותה שנה. אולם בדיוק כפי שקרה לסדרות גדולות וטובות ממנה, הציפיות שנבנו במשך שש עונות ו-121 פרקים התנפצו באופן מפואר.

מעריצים רבים חשבו שהפרק האחרון יענה על כל השאלות שצצו לאורך השנים, אך במקום זאת קיבלו לדבריהם סיום מיסטי, רוחני ועמום, שהותיר אותם עם יותר שאלות מאשר תשובות. צופים אחרים טענו שהסוף היה פואטי ומרגש, אך עבור רובם הוא היה סימן לכך שהיוצרים לא הצליחו לקשור את כל הקצוות הפתוחים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר