ספוילר: המנצחים של ״המירוץ למיליון״ הם הטיפשות והאידיוטיזם

משתתפי ה"מירוץ" אמורים להיות בעלי ידע כללי בסיסי, חוכמת רחוב והבנה בסיסית - אלא שבימינו מלהקים בעיקר אנשים שיצחיקו את הצופים בטיפשותם • העונה הנוכחית והראשונה בקשת 12 בהחלט סוחפת ומהנה, ומכבדת את הפורמט, אך הליהוק מעלה דאגה גדולה למצבנו כעם

"המירוץ למיליון". בידור, צחוקים ודאגה . צילום: מתוך קשת 12

יזהר נבו הוא שם המוכר כיום בעיקר לעכברי טריוויה מתקדמים. הוא התשובה הנכונה לשאלה: מיהו הישראלי היחיד שהצליח לנצח ב"מי רוצה להיות מיליונר?". כשזה קרה, בשנת 2000, המדינה התפלאה על הידע הרב שהפגין בדרך למיליון, והפכה את הקיבוצניק הממושקף לסטאר לאומי למשך משהו כמו דקה וחצי.

נכון שאז היתה זו תקופה אחרת, אך גם היום קיימים בסביבה שעשועוני טלוויזיה שמצריכים מהמשתתפים בהם איזושהי רמה של אינטליגנציה מינימלית כדי לצלוח אותם בכבוד. אתם יודעים - ידע כללי בסיסי, חוכמת רחוב, יכולת התבטאות, הבנת הנקרא והנשמע וכדומה. גם "המירוץ למיליון" אמורה להיות תוכנית כזו, אך בימינו מלהקים לריאליטי בעיקר אנשים שמתקשים במשימות פשוטות ומצחיקים את הצופים בטיפשותם. כמו בשיר של ויסוצקי: "היה היה אחד, טוב לב אבל קצת טמבל".

"המירוץ למיליון", צילום: מתוך קשת 12

למה ככה? אם ל"המרדף" לא ילהקו כאלה שלא שמעו מעולם על ג'ון לנון ועל פיקאסו - אז למה בעצם "המירוץ למיליון" מפוצצת בדמויות שהידע הכללי שלהן יביך אפילו ילדים בבית ספר יסודי? מפרק לפרק, ממשימה למשימה, נחשפת בורותן בפומבי ובממדים מפחידים. לדוגמה, הרוב המוחלט של משתתפי העונה לא הכיר את ג'ון לנון, ולא את יוקו אונו. זוג אחד הגדיל וזיהה אותו בכלל כאלטון ג'ון. היו מי שלא ידעו מי זה פיקאסו ולא שמעו על גיברלטר - עד שנאלצו לנסוע לשם באחד מהפרקים. וכשמישהי תיארה למצלמה את אירועי חומה ומגדל, בניסיון להראות כמה היא משכילה ורחבת אופקים, היא סיכמה ואמרה: "למדתי את זה מהפרק של 'סבא טוביה וסיפורי ארץ ישראל'". כיפאק היי למערכת החינוך הישראלית.

כבר שקוף לכל צופה מי הם המתחרים החזקים של העונה. לא בגלל יכולת פיזית או חברתית, אלא רק כי יש כמה שהם קצת יותר אינטליגנטים מהאחרים. למעשה, שוב ושוב המטומטמים שבחבורה מסתבכים במשימות, הולכים לאיבוד בניווטים, לא מבינים את כתב החידה, לא מסוגלים לתקשר באנגלית קלוקלת כדי להיעזר במקומיים - ותמיד, אבל תמיד, משתרכים מאחור במירוץ.

"המירוץ למיליון", צילום: מתוך קשת 12

עד כה, העונה הראשונה של "המירוץ למיליון" בקשת 12 בהחלט סוחפת ומהנה, ומכבדת את הפורמט. אבל הליהוק - אוי, הליהוק. הוא אולי מספק בידור וימבה צחוקים ודמויות ריאליטי שיתגלגלו הלאה לתוכניות נוספות, אך הוא מעלה דאגה גדולה למצבנו כעם. כי אם הטלוויזיה היא תמונת מראה של החברה - אז נדמה שמשתתפי "המירוץ" משקפים עבורנו את הנטייה הלאומית לאידיוטיזם, לבורות ולבינוניות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר