כנס החירום של חדשות 3. צילום: גדעון מרקוביץ'

לאחר הורדת התוכנית של דרוקר: עיתונאי חדשות 13 בכנס חירום נגד מינוי המנכ"לית

בעקבות ביטול התוכנית "אזור מלחמה", והמכתב ששלחה שמאלוב-ברקוביץ' לעובדים, פתחו הכתבים והפרשנים בכנס חירום - לאור המשבר הגדול בערוץ • אל הכנס הגיעו גם עיתונאים ממערכות חדשות מתחרות כמו יונית לוי מחדשות 12 וטלי מורנו מכאן 11

[object Object]

בוועד חדשות וארגון העיתונאים 13 פתחו היום (ראשון) את כנס החירום כחלק מהמאבק נגד מינוי המנכ"לית החדשה יוליה שמאלוב ברקוביץ'. את הכנס ארגן יו"ר ועד העובדים מתן חודרוב, שנשא דברים לצד רביב דרוקר, שתוכניתו ירדה מהמסך.

מתן חודרוב נואם בכנס החירום, צילום: גדעון מרקוביץ'

עיתונאים בכירים מכלי תקשורת מתחרים ואנשי תקשורת נוספים כדוגמת אמנון אברמוביץ', בן כספית, רינו צרור, קרן מרציאנו, יונית לוי וטלי מורנו, הגיעו לתמוך במאבק.

בן כספית, יונית לוי, קרן מרציאנו בכנס החריום של רשת 13, צילום: גדעון מרוקביץ'

תמר איש שלום, שעד לאחרונה הגישה את מהדורת שבת בערוץ ועזבה, שלחה סרטון לעובדים: "אני מצטערת שאני לא יכולה להיות איתכם היום, אבל רציתי לשלוח את התמיכה הגדולה שלי במאבק שלכם העיתונאים והעיתונאיות של חדשות 13.

"זה לא מאבק על עוד מקום עבודה, אלא על עתידה של התקשורת הישראלית, על עצמאותה, על חופש העיתונות ובהשלכה ישירה על הדמוקרטיה הישראלית, על חוזקה וחוסנה או חולשתה, כי מה שקורה היום בחדשות 13 יזלוג למקומות אחרים".

טלי מורנו מכאן 11 נואמת בכנס החריום של רשת 13, צילום: גדעון מרוקביץ'

איש שלום פנתה גם לעיתונאים ועיתונאיות בכלי תקשורת אחרים וביקשה שיביעו סולידריות ויאבקו יחד איתם. "המאבק הזה לא יוכל להיות מוכרע רק בידי העובדים של רשת 13. אם חלילה חדשות 13 יפלו זה גם לפתחכם הרבה יותר מהר ממה שאתם חושבים".

רביב דרוקר בכנס החירום, צילום: גדעון מרקוביץ'

מתן חודורוב נשא את הדברים הבאים: "בכל בוקר כשאני מתעורר מוקדם מדי, אולי בגלל משא האחריות, אני עוד מתפתה להאמין לרגע שכל זה היה חלום רע במיוחד. יוליה שמאלוב ברקוביץ'? חברת כנסת שנדדה בין מפלגות, עם קשר היסטורי דחוק לתקשורת וג'ובים משרי ליכוד – זו באמת הדמות שהדירקטוריון בחר בה להוביל את חברת החדשות השנייה במדינה? רגולטורית שפעלה בתחבולות לסכל את המיזוג עם רשת וסיימה את התפקיד ההוא בצל דו"ח חמור על תפקודה, מתיימרת להנהיג עכשיו את החברה שכמעט גרמה לסגירתה? פוליטיקאית מיזוגנית, שהציעה לשלול הטבות מנשים שבחרו בהורות יחידנית, זיהתה בעיה ערכית אצל רווקות בגיל מתקדם, ואפילו לעגה לנהגות בכביש – באמת אמורה לנהל עובדות ועובדים במאה ה-21?

"עכשיו, פמיניסטית לעת מצוא, היא דווקא מתגאה בהיותה 'האישה הראשונה שתנהל חברת חדשות בישראל'. יוליה, גם אנחנו רוצים מאוד אישה בראש חברת החדשות, ויש מועמדות מצוינות. לא את. זה לא מפני שהיא כאילו ימנית, או טוענת שהיא רוצה לגוון, או מאיימת לקצץ למישהו במשכורת – כל אלה ספינים שנולדו בדיעבד. האמת יותר פשוטה, כמעט טריוויאלית: היא לא עיתונאית, היא פוליטיקאית. מי מאיתנו, למשל, יעלה על דעתו לבקש תרופה מעורך דין? 

"... אגב, ההיסטוריה מוכיחה שזו הדרך להביא גם רייטינג – תשאלו את צוות 'המקור' ששבר שיאים בשני התחקירים על מירי רגב. לא נקבנו באף מועמד לתפקיד המנכ"ל, זה בדיוק תפקיד החברה, רק ביקשנו להבטיח עיקרון בסיסי אחד של מקצועיות וענייניות – ומה עשה הדירקטוריון בתגובה? ירק למאות עובדים בפנים. נציגי הציבור שיוליה מינתה – אייל דה פאו, יפעת בן חי שגב, אברהם נתן המקורב – מינו, תוך ניגוד אינטרסים, אותה, ודרדרו את החברה לכאוס. תתביישו.

"מוטי קירשנבאום ז"ל, מהאבות המייסדים של חדשות 10 שקולו כל כך חסר לנו היום, נהג לספר איך תמיד כשחשב שנגענו כבר בתחתית החבית – הוא לפתע שמע נקישות מלמטה. במשפט האלמותי של מוטי נזכרתי ביום חמישי, בעודנו מתכוננים לדיון החשוב בבג"ץ, כשערוץ 13 בישר בהודעה לקונית לצופים על הורדת התוכנית 'אזור בחירה' עם חברנו רביב דרוקר.
צריך לומר דברים כהווייתם: אין למהלך הזה שום סיבה עניינית. מדובר ברצועה היומית המצליחה ביותר של רשת, בעלת הנתח המסחרי הכי גדול שלה בשידורי החדשות – עוד לפני שמדברים על המקוריות, החדשנות והייחודיות שבה. מי שמבקש את ראשו העיתונאי של דרוקר אינו פועל לטובת החברה או הצופים אלא משיקולים אחרים שחייבים להיבדק. זו החלטה הרסנית שלא מגיעה בחלל ריק, אלא כחלק מחדירה של גורמים פוליטיים אל תוך דירקטוריון והנהלת החדשות – בדרך ליצור ערוץ נוח יותר לשלטון, והיא מאששת את החשש שערוץ 13 פועל לחיסול העיתונות הביקורתית בשורותיו.

"אנחנו, שראינו איך נפלו כאן כלי תקשורת כמו ידיעות אחרונות ו-וואלה, לא יכולים להגיד ש'לנו זה לא יקרה' או לגלות את הפרטים בדיעבד. חייבים להרים כאן ועכשיו דגל שחור: לא נסכים להיות הבאים בתור... יחד נהדוף את הניסיונות ליצור בתוכנו בקיעים בשיטת 'הפרד ומשול' הנפסדת".

כזכור, שמאלוב-ברקוביץ', שכיהנה בעבר בתפקיד יו"ר הרשות השנייה וחברת כנסת, נחשבת למקורבת לראש הממשלה נתניהו. לפני כחודש נבחרה בידי הדריקטוריון למנכ"לית הערוץ. לאורך השבועות האחרונים, התנגדו עובדי החברה למינוי של שמאלוב-ברקוביץ', שלטענתם נבע משיקולים פוליטיים. 

אמנון אברומוביץ נואם בכנס החירום של רשת 13, צילום: גדעון מרקוביץ'

בתחילת החודש, פנתה שמאלוב-ברקוביץ' לעובדים וכתבה: "צר לי על התבטאויות כוזבות וטענות שהוצאו מהקשרן שיצרו מצג שווא כלפיי. כאלה שאומרים שהם מכירים אותי 'היטב' שוחחו איתי 10 דקות. כאלו שמתארים אותי לא פגשו אותי מעולם ולא מכירים אותי כלל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו