צילום: יוסי צבקר // מתוך "כך עושות כולן"

"כך עושות כולן": אופרה במלוא יופיה

מבקר הבית נהנה לגלות שההפקה הישראלית של האופרה מאת מוצרט היא חוויה מענגת • במאה ה-19 יצא לה שם רע כ"חסרת מוסריות", כיום היא נהדרת

האופרה "כך עושות כולן" מאת מוצרט, המוצגת באופרה הישראלית בימים אלה, הועלתה ב־2007 על אותה במה בניצוחו של דן אטינגר. ההפקה ההיא זכורה לי ככישלון גמור. אטינגר ניצח אז ביד כבדה על צוות סולנים חלשים ולא מחוברים מחו"ל, והבימוי והתפאורה היו נטולי חן ומאכזבים. 

כמה משמח להיווכח אפוא שההפקה הנוכחית, בניצוחו של דניאל כהן, משמשת חוויה מתקנת להפקה ההיא. כהן מנצח בנמרצות ובתשוקה על צוות סולנים צעיר וישראלי ברובו, השר כאנסמבל ולא כסולנים מבודדים זה מזה, והכול בבימוי חכם של במאי הקולנוע הקנדי הידוע אטום אגויאן, שאינו כופה עצמו על המוזיקה, ועם תפאורה מצודדת לב של דברה הנסון. והמוזיקה - היא שבה ומתגלית בביצוע הזה במלוא יופיה ותפארתה.

• ההפתעה הגדולה של עומר אדם

• הגרושה הטרייה של ניקולס קייג': העבר הפלילי, המעצר והכסף

• בעקבות ההאשמות: "קווין ספייסי סובל מאוד"

לעלילת "כך עושות כולן" יצא מוניטין רע - היא הואשמה בשטחיות, בחוסר אמינות, ויותר מכול ב"חוסר מוסריות" - חטא כבד בעיני בני המאה ה־19 שהביא לכך שמיעטו להעלותה עד המאה ה־20. כיום נשמעות האשמות אלו מעט מוזרות. "כך עושות כולן" מעמידה מהתלת אוהבים הממסגרת מערך רגשות שנותר חי ותוסס יותר מ־200 שנה, מאז בוצעה האופרה לראשונה. 

דון אלפונסו, זקן מריר שבהיעדר ליבידו משלו מעדיף לשחק בליבידו של אחרים, מפקפק בנאמנותן של האחיות דורבלה ופיורדיליג'י, ועורך, בעזרת ארוסיהן, פרנדו וגוליילמו, מעין ניסוי מדעי מפוקפק: השניים יתחפשו ל"חיילים אלבנים" ויְחַזרו זה אחרי ארוסתו של זה. הניסוי יוצא משליטה וחושף אגב כך קונפליקטים עמוקים ורגשות לא צפויים, בעיקר אצל האחות הרצינית יותר מהשתיים, פיורדיליג'י, שמוצרט כתב לה שתיים מהאריות הגדולות ביותר ביצירה, וברפרטואר האופראי בכלל. 

המוזיקה של מוצרט, מעבר ליופיה המסנוור, מבטאת בצלילים את סבך הרגשות הרוטט והמגוון שביצירה: אושר, תשוקה, אקסטזה, גאווה, כעס, חמלה, אכזבה, בלבול, חרדה - העומק הרגשי של האופרה הוא שהופך אותה ליצירה נצחית החוזרת שוב ושוב לבמה.

משמח שהאופרה בחרה הפעם צוות זמרים צעיר וישראלי בעיקרו. כולם היו טובים, אבל הקול הנעים של נועה דנון כפיורדיליג'י, והנוכחות הכובשת והכריזמתית כל כך של הילה בג'יו - בלטו מעל כולם. תזמורת הקאמרטה הישראלית תרמה לערב מענג בנגינה אנינה וצלולה, בעיקר מצד הסולנים המעולים בכלי הנשיפה. 

• מתי נפסיק להתעסק במשקל של נטע?

• "הישרדות VIP": מי מטומטם, הצופים או השורדים?

• אוהד נהרין: "מזדהה עם ה-BDS"

• אירוויזיון 2019: כך התרשמו מאיתנו בעולם

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...