233 שנה לאחר מותו: התגלתה יצירה אבודה של מוצרט - והיא תושמע בפעם הראשונה בישראל

היצירה, סרנדה בדו מז'ור ק. 648, שהתגלתה לאחרונה בספרייה בלייפציג בגרמניה, נכתבה בשנות ה-60 של המאה ה-18 לשלישיית מיתרים ונמשכת כ-12 דקות • היא תושמע בפסטיבל מוצרט בישראל

דיוקנו של מוצרט. צילום: מתוך ויקיפדיה

ב-26 בספטמבר, 233 שנה לאחר מותו של מוצרט, ייפתח פסטיבל ימי מוצרט במרכז העירוני למוזיקה בתל אביב, ובו תבוצע לראשונה בישראל יצירה לא מוכרת של המלחין הגאון שהלחין בנעוריו.

היצירה, סרנדה בדו מז'ור ק. 648, שהתגלתה לאחרונה בספרייה בלייפציג בגרמניה, נכתבה בשנות ה-60 של המאה ה-18 לשלישיית מיתרים ונמשכת כ-12 דקות. היצירה שהתגלתה אמנם אינה בכתב ידו של מוצרט, אך החוקרים סבורים שזהו עותק שנוצר סביב 1780. היצירה נוגנה בפעם הראשונה ביום חמישי האחרון בזלצבורג שבאוסטריה, בשבת הושמעה בבכורה בבית האופרה של לייפצינג בגרמניה, והפעם השלישית שתושמע תהיה בפסטיבל מוצרט בישראל.

"שמעתי על גילוי היצירה האבודה בתקשורת ומיד הנהלת הפסטיבל יצרה קשר עם מנהל קרן מוצרטאום בזלצבורג, גרמניה לקבלת התווים כי היה לנו חשוב שתתנגן לראשונה בישראל במסגרת הפסטיבל", אומר צבי מניקר, המנהל האמנותי של פסטיבל ימי מוצרט.

דיוקנו של מוצרט, צילום: GettyImages

עוד בפסטיבל מוצרט: קונצרט פתיחה חגיגי בו ינגנו "תזמורת מוצרט הישראלית" את יצירתו החשובה של מוצרט הסימפוניה במי במול מז'ור, ק. 543; הקונצ'רטו הגדול, אחד משניים שכתב מוצרט לפסנתר בדו מינור; מחזור כל היצירות הקאמריות של מוצרט הכוללות פסנתר (שלישיות, רביעיות וחמישייה); מוזיקה אינטימית "ביתית" לפסנתר כינור ושירה; הקונצרט "64 דברים" - קונצרט ייחודי בשיתוף הקהל; "חגיגה בזלצבורג" - קונצרט בו ינגנו את סרנדה ברה מז'ור ק. 204 ואת הקונצ'רטו לפסנתר במי במול מז'ור, ק. 271; "אצל מוצרט בסלון" - קונצרט בו ינגנו מוזיקה מצומצמת לפסנתר ועוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר