לאן נעלמו האמנים שהביאו לנו את הלהיטים הכי גדולים של שנות ה-70?

הם מתחילים בקטן, פורצים בגדול, ואז נעלמים כעבור רבע שעה מטאפורית • הכירו את האמנים של שיר אחד - ה"וואן היט וונדרס" - זמרים ולהקות שכבשו את המצעדים פעם בודדת והתפוגגו כלעומת שבאו • בסדרת הכתבות הבאה נאגד כמה מהם, בחלוקה לעשורים כדי שיהיה יותר נוח, וננסה לגלות מה הם עושים כיום • והשבוע: הסבנטיז הגרוביים

עטיפת הסינגל המכונן של הבאגלס . צילום: יח"צ

תהילה, במיוחד בעולם המוזיקה, היא דבר חמקמק. רגע אחד אף אחד לא מכיר אותך, ושנייה לאחר מכן אתה על גג העולם - חולש על מדורי הרכילות ועל המצעדים, חותם למעריצים לפני שהם מתעלפים, סוגר על קמפיינים נחשקים ומוזמן להשקות הכי שוות. תענוג. אך כעבור רבע שעה מטאפורית, לאחר שההתלהבות סביבך שככה והזרקורים מוסטים לעבר המחליפים שלך, אתה מפנים שהכל זמני - בטח אם אתה אמן של שיר אחד, מה שנקרא "וואן היט וונדר".

הבאגלס, צילום: יוטיוב

איך משתייכים לקטגוריה המבאסת הזו? יש שני כללים פשוטים: אם הוצאת להיט ענק שאנשים עדיין זוכרים אחרי כמה שנים - אבל מתקשים לזכור מי עומד מאחוריו, ואם לא שחזרת את ההישג אחרי אותה יצירה מכוננת, אז צר לנו - נראה שאתה אשש"א (אמן של שיר אחד). בסדרת הכתבות הבאה נאגד כמה מהוואן היט וונדרס הגדולים של העשורים האחרונים, וננסה לבדוק מה עלה בגורל האמנים והלהקות שקנו את עולמם בזכות שיר אחד, אך התפוגגו מהר מאוד לאחר מכן. והשבוע: הסבנטיז.

מונגו ג'רי - In the Summertime" (1970)"

להיט אדיר שהתמקם במקום הראשון ב...כל מקום, בעצם. עם מכירות של 30 מיליון עותקים ברחבי העולם, "In the Summertime", סינגל הבכורה של הרכב הרוק הבריטי מונגו ג'רי עדיין משמש כפסקול קיצי קליל אחרי כמעט 55 שנים. עובדה מעניינת: סולן ומנהיג הלהקה, ריי דורסט, עבד במעבדת שעונים כשכתב את השיר בהשראת ימי החופשה שלו. ומה אתם עושים בדיי ג'וב שלכם?

איפה הלהקה היום: מונגו ג'רי עדיין פעילה, ואפילו שחררה אלבום חדש לפני שנתיים. עם זאת, דורסט (78) הוא בעצם החבר הרשמי היחיד שלה, וכל השאר הם נגני ליווי מתחלפים. ב-2021 עבר דורסט ניתוח לב פתוח, והודה כי הוא נאלץ להסיר את סימן ההיכר שלו - פאות לחיים ארוכות - כי "קשה לתחזק אותן בבית חולים". רק בריאות.

הוט באטר - Popcorn" (1972)"

אנחנו עדיין נזכרים בהרקדות בית הספר שניגנו בלופ את הקטע האינסטרומנטלי המקפיץ הזה, פרשנות מסונתזת לקול פצפוץ גרעיני התירס המטוגנים. "Popcorn" אמנם הוקלט לראשונה ב-1969 על ידי המלחין האמריקני-יהודי גרשון קינגסלי, אבל היצירה פרצה לתודעה העולמית שלוש שנים לאחר מכן, בזכות קאבר של להקת הוט באטר (חמאה חמה) - התוספת המושלמת לפופקורן, כמובן.

איפה הלהקה היום: מי שעמד בראש הוט באטר היה המוזיקאי (האמריקני-יהודי אף הוא) סטן פרי (קיצור של סטנלי פרידלנד), שהלך לעולמו ב-1995 לאחר קריירה ארוכה של הפקה, עיבוד, הלחנה ונגינה עבור אמנים אחרים, תוכניות טלוויזיה והצגות ברודוויי. הוא גם הקליט כמה אלבומים תחת שמו האמיתי.

קינג הארבסט - Dancing in the Moonlight" (1972)"

הנה מקרה יוצא דופן, שבו שיר אחד הפך ללהיט היחיד של שני הרכבים - ובשניהם מדובר בקאבר של הרכב שלישי. יצירת הפופ הקלילה הזו, שמתארת ריקוד מהנה לאור הירח, הוקלט לראשונה על ידי להקת בופלונגו ב-1969, אבל זה לא היה זה ובופלונגו התפרקה. ב-1972 הוקלט השיר שוב על ידי קינג הארבסט, הרכב אמריקני-צרפתי שכלל חברים מבופלונגו ז"ל. העסק קצת יותר המריא, ו-"Dancing in the Moonlight" הוכיח את עצמו בעיקר במצעדים הצפון אמריקניים. ב-2000 הקליטה להקת הפופ-רוק הבריטית טופלודר גרסה משלה לשיר, שהצליחה באירופה. הבעיה: זה היה הריקוד הגדול הבודד של שתי הלהקות האלה. ברוכות הבאות למועדון.

איפה הלהקות היום: קינג הארבסט סגרה את הבסטה סופית ב-2016 אחרי ששחררה כמה אלבומי אולפן כושלים. טופלודר, לעומת זאת, עדיין פעילה ומופיעה בפסטיבלים, אבל על אש קטנה.

קארל דאגלס - Kung Fu Fighting" (1974)"

 הרבה לפני הקאמבק ב"קונג פו פנדה", שיר הדיסקו הזה, שכולל את הריף האוריינטלי המפורסם, גרם לאנשים להתנועע במועדונים בצורה לוחמנית למדי לפני 50 שנה בדיוק, על רקע גל סרטי הקונג-פו ששטף אז את העולם. הוא גם כיסח את המצעדים בהתאם. עם זאת, הזמר הבריטי-ג'מייקני קארל דאגלס לא הצליח לשחזר את ההיסטריה, והסינגלים המעטים ששחרר לפני ואחרי "Kung Fu Fighting" נשכחו מהר מאוד.

איפה הזמר היום: בגיל 82 דאגלס אינו פעיל מוזיקלית, אלא בעיקר נהנה מתמלוגים ומקאברים של הלהיט הבודד שלו.

ויילד צ'רי - Play That Funky Music" (1976)"

בלי להעליב חלילה, אבל המוזיקה הפאנקית של להקת ויילד צ'רי האמריקנית היא המוזיקה היחידה - פאנקית או לא - שרוב האנשים שמעו ממנה. ובכל זאת, אנחנו מכירים לא מעט אמנים שהיו שמחים לשנע 2.5 מיליון עותקים של סינגל הבכורה שלהם בארה"ב בלבד - ולנוח.

קבלו סיפור מעניין: ויילד צ'רי היתה במקור להקת רוק כבד שכל חבריה לבנים, אבל "Play That Funky Music" נוטה לכיוון הפאנק הגרובי. איך זה? האגדה מספרת שבעת שהלהקה הופיעה בפיטסבורג, בפני קהל שהיה ברובו שחור, צעק מישהו מהצופים "האם אתם הולכים לנגן קצת מוזיקה פאנקית, בחורים לבנים?". הסולן, רוב פריסי, שלף דף ועט, שירבט את השיר תוך חמש דקות, וכך נולדה הקלאסיקה. לרוע המזל, ויילד צ'רי התפרקה ב-1979, מפני שלא הלך לה אחרי האלבום עם הלהיט המקורי.

איפה הלהקה היום: פריסי, כיום בן 73, הפך למפיק ולמוזיקאי ג'אז, ואף שחרר קומץ אלבומי סולו - האחרון שבהם ב-2012. 

ג'ון פול יאנג - Love is In the Air" (1977)"

קלאסיקת הדיסקו החושנית הזו הכניסה אנשים, ובכן, לאווירה המתאימה כששוחררה כסינגל המוביל מתוך אלבומו הרביעי של הזמר ג'ון פול יאנג. ג'ון פול מי? בדיוק. לפני שהפרומונים שלו מילאו את האוויר, הבחור האוסטרלי ממוצא סקוטי הזה היה מוכר בעיקר בגבולות היבשת החמישית, ואף נחשב שם לסלב בקנה מידה בינוני. ואז בום - מגה להיט עולמי. גם סקסי, גם גרובי ובואו, גם אחלה שיר -"Love Is in the Air" אפילו נכנס להיכל התהילה האוסטרלי. לאחר מכן? כמה אלבומים וסינגלים נוספים שלא הצליחו להמריא.

איפה הזמר היום: ג'ון פול יאנג (74) המשיך להופיע ולשחרר מוזיקה חדשה עד 2022 וגם הבליח בתוכניות ריאליטי, אך בעיות בריאותיות אילצו אותו לצמצם לאחרונה את נוכחותו הבימתית. לגמרי במקרה, הוא התארח לפני כמה ימים לתוכנית רדיו אוסטרלית בנושא גינון, ושוחח בהתלהבות על הגינה הפרטית שלו. גם זה משהו.  

הבאגלס - Video Killed The Radio Star" (1979)"

הווידאו הרג את כוכב הרדיו, וזה היה וידאו של צמד גל חדש בריטי אלמוני. לא נגזים אם נקבע שהקליפ של "Video Killed The Radio Star" הוא אחד הסרטונים המוזיקליים החשובים בכל הזמנים, שכן הוא היה הקליפ הראשון ששודר ב-MTV אי פעם, ובעצם פתח את יום השידורים הראשון של ערוץ המוזיקה המיתולוגי. סמליות וזה. רק חבל שהבאגלס שחררו שני אלבומים בלבד, וכל הסינגלים האחרים שלהם כשלו.

איפה הצמד כיום: הפתעה! הבאגלס התאחדו, פלוס מינוס, בשנה שעברה, כאשר חבר הצמד המקורי טרבור הורן (75), מפקח על העניינים ונעזר בנגני ליווי (חברו לצמד, ג'פרי דאונס, לא מעורב בקאמבק).

בכתבה הבאה בסדרה: האייטיז.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר