שנה למלחמה: כל הסלבס הבינלאומיים שתומכים בישראל - ומי שקצת פחות

כוכב נטפליקס היהודי שהוריד פרופיל אחרי שקראו להחרים את הסדרה שלו, הקומיקאית שמגנה פגיעה בחפים מפשע משני הצדדים והשחקנית שלא מהססת לרגע להביע תמיכה • וגם: הגיטריסט הבריטי שאחיינו לחם בעזה ונפל בקרב, הכוכבת שניסתה לצאת ידי חובה ובעצם לא אמרה כלום, והזמר האמריקאי-יהודי שלא נכנע ללחץ • אילו אמנים עדיין איתנו, אם בכלל?

ג'רי סיינפלד במטה משפחות החטופים. צילום: מטה המשפחות

בשנה שמאז 7 באוקטובר, הוליווד התחלקה לשניים: אלו שגינו את ישראל, ואלו שהביעו הזדהות איתה. הכוכבים הבודדים שהעזו להישאר ניטרלים ונמנעו מלהביע עמדה נחרצת לרוב נחשבו כפרו-ישראלים ו"תומכי רצח עם". כעת, בחלוף מעל שנה מתחילת המלחמה, החלטנו לברר אילו כוכבים מכל עולמות הבידור הבינלאומיים עדיין איתנו, מי שינו את עמדתם, ומי נכנעו לתגובות והפסיקו להביע כל עמדה שהיא.

שחקנים

מגנה את חמאס ואת נתניהו: איימי שומר

איימי שומר, צילום: GettyImages

הקומיקאית האמריקאית היא בת לאבא ממשפחה יהודית שהיגרה מאוקראינה ולאמא שהתגיירה לפני נישואיהם. היא סיפרה בעבר שגדלה כיהודייה לכל דבר ואף סבלה מאנטישמיות כילדה. מתחילת המלחמה, שומר פרסמה פוסטים רבים בחשבון האינסטגרם שלה שנועדו לחשוף בפני קהל עוקביה את הזוועות שביצע חמאס, לצד קריאות לשחרור החטופים. שומר הסירה את האפשרות להגיב על הפוסטים שלה שנוגעים לאירועי 7 באוקטובר, כנראה בשל התגובות החריפות שקיבלה. הקומיקאית לא חוסכת בביקורת גם כלפי נתניהו והמדיניות הישראלית, ואף מבקרת את הגישה של המדיה העולמית בנוגע למלחמה.

בפוסט מה-28 ביוני כתבה: "אני לא אוהבת איך שהפכו את זה לשחור או לבן: פרו-פלשתינים מול פרו-ישראלים. אני וכל הקרובים אליי מאמינים בזכויות לפלשתינים וישראלים במידה שווה. אני פשוט לא פרו-חמאס".

נלחץ מהתגובות? נואה שנאפ

נואה שנאפ, צילום: אי.אף.פי

השחקן היהודי-אמריקאי, המוכר בעיקר מדמותו וויל ביירס מסדרת הלהיט של נטפליקס "דברים מוזרים", ביקר בישראל כחלק מתוכנית "תגלית" בקיץ 2023, ודאג לשתף ברשתות כמה הוא נהנה בארץ הקודש. עם פרוץ המלחמה מיהר שנאפ להתבטא בעמוד האינסטגרם שלו וגינה את מתקפת חמאס. הוא המשיך לשתף פוסטים הנוגעים לזוועות שעברו ישראלים ב-7 באוקטובר, והצהיר כי למרות התגובות שהוא מקבל, הוא לא יפסיק להביע תמיכה בישראל ובעם היהודי שהוא חלק ממנו.

בחלוף השנה שעברה מאז, השחקן מחק את הפוסטים המביעים תמיכה בישראל ואף הבהיר כי הוא "מייחל באופן שווה להפסקת אובדן החיים של חפים מפשע בעזה". הסברה היא שעם התחלת צילומי העונה האחרונה של הסדרה בכיכובו והקריאות ברשתות החברתיות לפיטוריו בשל ההתבטאויות הפרו-ישראליות, החליט שנאפ להוריד פרופיל ולקחת צעד אחורה.

עומדת איתנה: מים ביאליק

מים ביאליק, צילום: Getty Images

אם יש כוכבת הוליוודית שניתן לומר ששמרה על חזית אחידה בכל הנוגע לעמדתה על המלחמה בישראל, זו השחקנית האמריקאית-יהודייה מים ביאליק, הידועה בעיקר מהסיטקום המצליח "המפץ הגדול", שם גילמה את דמותה של איימי פארה פולר. במשך כל השנה האחרונה, הקפידה ביאליק לשתף פוסטים המגנים את חמאס, קוראים לשחרור החטופים, ואף כאלה הנוגעים לפיגוע ביפו שהתרחש בתחילת החודש ולרצח החטוף הרש גולדברג-פולין באוגוסט האחרון. בהחלט ניתן להתרשם מהיציבות של השחקנית. מים ממשיכה לעמוד לצד ישראל מבלי להתנצל על כך, ולנו נותר רק להודות לה.

ממשיכה לתמוך בישראל בלי להתנצל. ביאליק (באמצע) ב"מפץ הגדול", צילום: יח"צ

לקחה צעד מודע אחורה: שרה סילברמן

שרה סילברמן, צילום: דודי ועקנין

הקומיקאית היהודייה התבטאה באופן נחרץ וקראה לשחרור מיידי של החטופים עם פרוץ המלחמה, ומיד חטפה המון תגובות נאצה וביקורות. בשנה שעברה מאז, סילברמן, שתמיד הייתה ידועה כאחת שלא מפחדת להביע את דעתה על מה שקורה בעולם, קיבלה החלטה שלא להתבטא בנוגע למלחמה בישראל, ובראיון ללוס אנג'לס טיימס בדצמבר 2023 אמרה: "אני לא חייבת לשקף את הדעה שלי, זאת לא חייבת להיות העבודה שלי. זה מטורף איך כולם נהיו מומחים למה שקורה שם עכשיו. אני לא יודעת אך לפתור את זה, ודרך אגב, גם אתם לא. תפסיקו". מאז, שיתפה סילברמן פוסטים בודדים הקשורים למשפחות החטופים, אך לא התבטאה מעבר לכך.

חבר אמת: ג'רי סיינפלד

הקומיקאי היהודי האהוב מחזיק בהיסטוריה של ביקורים והופעות סטנד-אפ בישראל שנים לפני 7 באוקטובר, ואפילו הגיע לביקור בארץ בדצמבר 2023, אז ביקר בקיבוץ בארי ונפגש עם משפחות חטופים. סיינפלד תיאר את הביקור בארץ כ"חוויה העוצמתית ביותר" שחווה בחייו, וממשיך להתבטא כנגד אנטישמיות, כאשר בחודש מאי האחרון גירש מהופעה שלו אנשים בקהל שקראו ל"שחרור עזה". התקרית התרחשה כשבוע לאחר שהותקף על ידי מפגינים פרו-פלשתינים בניו יורק, כאשר נוכחים קיללו אותו וקראו לו "תומך ברצח עם". ניכר שסיינפלד לא נבהל מהתגובות שהוא מקבל, וממשיך בקו הברור שמביע תמיכה בישראל. מודים לך, ג'רי.

אוהב ישראל מאז ומתמיד: נת'ניאל בוזוליץ'

השחקן האוסטרלי, שמוכר לנו מסדרת הלהיט "יומני הערפד", נכנס ללבבות של כולנו בשנה האחרונה, גם אם לא היינו מעריצים מושבעים של הסדרה. בוזוליץ' לא הסתיר את חיבתו למדינת ישראל הרבה לפני ה-7 באוקטובר, והרבה לבקר בארץ, בעיקר במקומות הקדושים לנצרות, אליה הוא משתייך.

החל מתחילת המלחמה, הוא היה מהכוכבים הראשונים שגינו את מאורעות השבת השחורה והקפיד לשתף את מיליוני עוקביו ברשתות בזוועות חמאס. מאז הוא הגיע למספר ביקורים בישראל, בהן דאג לצלם תכני הסברה, להתראיין בגופי תקשורת ישראלים וזרים, והשתתף באירועים למען ישראל ברחבי העולם. 

נת'ניאל בוזוליץ', צילום: צילום מסך מאינסטגרם

השחקן קיבל כל כך הרבה תגובות נאצה באינסטגרם, שבתחילת המלחמה המשתמש שלו נחסם למספר שעות, כנראה בשל דיווחים רבים של משתמשים פרו-פלסטיניים. אך זה ממש לא הרתיע את בוזוליץ' מלהמשיך בשלו, והוא ממשיך לעדכן את עוקביו במתרחש בישראל וקורא לשחרור החטופים.

קורא לפרו-פלשתינים "שטופי מוח": מייקל דאגלס

מייקל דאגלס, צילום: Getty Images

השחקן האמריקאי ממוצא יהודי הוותיק שיתף פוסט כבר ב-11 באוקטובר 2023 הקורא לעזרה במציאת ישראלים שעדיין היו נעדרים לאחר 7 באוקטובר וקרא לשחרור החטופים. דאגלס ביקר גם הוא בארץ ביוני האחרון, כדי לחזות במו עיניו במה שנשאר מאותן זוועות. באותו ביקור נפגש עם נשיא המדינה הרצוג, והתבטא נגד מחאות הקמפוסים שתפסו תאוצה ברחבי ארצות הברית באותה תקופה, כשקרא למפגינים "שטופי מוח".

מוזיקאים

אירועי 7 באוקטובר הביאו את העולם כולו לנקודת רתיחה. רבים מכוכבי הוליווד הביעו עמדות שונות ומגוונות בנוגע למלחמה בין ישראל לחמאס בשנה האחרונה, אך בעולם המוזיקה העולמי לא הרבה מהאמנים מיהרו להביע עמדה. כעת, החלטנו לבחון איפה עומדים היום המעט שכן העזו להביע הזדהות כלשהי עם ישראל.

מיהר לגנות את חמאס: בונו

בונו, סולן יו-2, צילום: רויטרס

סולן להקת הרוק האירית יו-2 ביצע מחווה לנפגעי פסטיבל הנובה בהופעה שהתקיימה ב-9 באוקטובר 2023, וזכה בלב הישראלים מאז. בהמשך השנה הביע הזמר עמדה התומכת בשני הצדדים, כאשר במהלך הופעה בפברואר האחרון הקדיש שיר לנרצחי 7 באוקטובר, אך הקפיד להתייחס גם ל"סבל הילדים הפלשתינים". המחווה קיבלה קריאות מעורבות מהקהל, ומאז הוא וחברי הלהקה האחרים, שביניהם גם גיטריסט הנשוי ליהודייה, לא מתבטאים באופן מפורש בנוגע למלחמה. אנחנו מעריכים את המאמץ של בונו להביע הזדהות עם הצד הישראלי, בעיקר בשל היותו אירי - מדינה שידועה בעוינות שלה בימים אלה כלפי ישראל.

עדיין איתנו, יחסית: מדונה

מהראשונות שגינו את חמאס. מדונה, צילום: REUTERS

הכוכבת האמריקאית הייתה בין הראשונות להביע תמיכה ולגנות את אירועי 7 באוקטובר, כשהעלתה לחשבון האינסטגרם שלה פוסט ביום למחרת בו כתבה ש"מה שקורה בישראל מרסק, לראות משפחות ובעיקר ילדים נרצחים שובר את הלב." כמה ימים לאחר מכן הביעה שוב תמיכה בישראל במהלך הופעתה בלונדון. אמנם בנובמבר 2023 תקרית לא נעימה התרחשה באחת מהופעותיה, כאשר שני ישראלים שהניפו דגל ישראל פונו מההופעה, למרות שדגלים רבים אחרים הונפו במהלכה. למרות זאת, הזמרת הוותיקה המשיכה להביע את התמיכה שלה בהשבת החטופים בהופעה בינואר האחרון, אך מאז לא התבטאה בנושא. ובכן, היא עדיין משלנו כל עוד לא אמרה אחרת.

מסרים ריקים מתוכן: קייטי פרי

ניסתה לצאת ידי חובה מכל הכיוונים. קייטי פרי, צילום: Getty Images

הזמרת האמריקאית שיתפה פוסט בעמוד האינסטגרם שלה ב-9 באוקטובר 2023, הקורא ל"שלום לכל הילדים - ישראלים ופלסטינים." הזמרת לא התייחסה לזוועות חמאס ולא גינתה את מעשי הטרור של השבעה באוקטובר, ובהמשך השנה שיתפה פוסטים הקוראים להפסקת אש בעזה והשבת כל החטופים. קשה להגיד מה אנחנו חושבים על ההתבטאויות של פרי, שהתחושה העיקרית היא שניסתה לצאת ידי חובה משני הצדדים מבלי לעצבן אף אחד יותר מדי. אולי כדאי שתעבוד על לשקם את הקריירה שלה קודם במקום לפרסם מסרים חסרי תועלת.

מהבודדים שלא נכנעו ללחץ: ג'יימס מאסלו

ג'יימס מאסלו בסרט Seeds" of Yesterday", צילום: יחצ

הזמר והשחקן האמריקאי-יהודי, שידוע בעיקר בשל היותו חלק מלהקת הבנים ביג טיים ראש, היה ידוע בחיבתו לישראל עוד הרבה לפני אירועי השבעה באוקטובר. מאסלו ביקר בתל אביב בזמן הפיגוע שהתרחש ברחוב דיזנגוף בתל אביב באפריל 2022, בו נרצחו שלושה ישראלים. כבר אז שיתף ברשתות על התחושות הקשות ועל חוסר העניין מצד התקשורת העולמית, ואמר כי הוא "מתפלל לפתרון כלשהו במזרח התיכון." 

מאז השבעה באוקטובר, הזמר מקפיד לשתף ברשתות החברתיות באופן עקבי ולהתבטא כנגד חמאס, ואף הגיע לישראל בנובמבר הקודם בכדי לסייע במאמצי ההסברה. כוכב ניקלודיאון לשעבר כמובן חטף המון תגובות קשות על האמירות שלו, אך הוא לא נשבר וממשיך להביע תמיכה, כשהפוסט האחרון שלו בנושא היה לציון שנה לזוועות השבת השחורה. התמיכה מצדו מבורכת כמובן, אך מאסלו אינו דמות משמעותית במיוחד בהוליווד, כך שההשפעה שלו על דעת הקהל העולמית היא מינורית, לצערנו הרב.

הבסטי של דודו טסה: ג'וני גרינווד

דודו טסה וג'וני גרינווד, צילום: Shin Katan

המוזיקאי והמלחין האנגלי, שידוע בעיקר בשל פועלו כגיטריסט להקת "רדיוהד", מחזיק בחברות ארוכת שנים עם דודו טסה, והשניים אף הוציאו אלבום משותף בשנת 2023 שמורכב כולו משירים בערבית ומשתף פעולה עם אמנים מרחבי המזרח התיכון. ביוני האחרון פורסם שדודו טסה ולהקתו "The Kuwaits" ישתפו פעולה עם גרינווד במהלך מספר פסטיבלים באירופה. ההודעה הזו גררה תגובות אנטי-ישראליות רבות כלפי הגיטריסט, ביניהן גם ארגון ה-BDS שקראו לו להפסיק לשתף פעולה עם "רצח העם הישראלי". גרינווד לא נשאר חייב, ופרסם הצהרה בלתי מתנצלת, בה הוא מסביר כי "להשתיק אמנים רק כי הם נולדו יהודים בישראל לא נראה כמו דרך לסיים את הקונפליקט", ומציין כי הוא וטסה עובדים ביחד מ-2008 ואפילו לפני. 

המוזיקאי האנגלי נשוי בעצמו לישראלית, אותה פגש ב-1993 במהלך ביקור של רדיוהד בישראל בו הופיעה הלהקה בתל אביב. האחיין שלו, סמל ריף הרוש ז"ל, שירת כלוחם בהכשרה בביה"ס לקומנדו, ונפל בקרב בעזה באפריל האחרון.  

ג'וני גרינווד, צילום: Getty Images

בחלוף קצת יותר משנה ממאורעות 7 באוקטובר, ניתן לומר כי תעשיית המוזיקה העולמית וכך גם הוליווד מתקשה להתייצב לצד ישראל מבלי לספק התנצלויות והסברים. המוזיקאים הבודדים שממשיכים לעמוד לצידנו הם בעיקר כאלה שאין להם הרבה להפסיד, כמו מאסלו, או כאלה שתומכים בישראל אך מקפידים לציין כי האלימות כלפי שני הצדדים צריכה להיפסק. עולם המוזיקה, הקולנוע והטלוויזיה הוא אכזרי, וקשה לבוא בטענות לאמנים שבוחרים לשמור על השתיקה או להביע עמדה ניטרלית, בעיקר כאשר הרשתות החברתיות מוצפות בדור ה-Woke שקורא לביטול של כל אמן שמתבטא בצורה שנויה במחלוקת. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר