מה רואים בסרט "תיקי ביבי"? נתניהו דפק על השולחן, שרה האשימה: "שוחטים אותי"

בגרדיאן הבריטי התייחסו להקרנה בפסטיבל הסרטים של טורונטו • המפיק אלכס גיבני: "הפענו את הסרט כדי שההפצה תהיה כמה שיותר מהירה" • וגם: העימות של הבמאית עם אחד הצופים סביב המלחמה בעזה

מעורר סערה בעולם. נתניהו בסרט "תיקי ביבי". צילום: אתר פסטיבל הסרטים בטורונטו

בסרט "תיקי ביבי", שהוקרן הלילה (בין שני לשלישי) נראיה בין היתר ראש הממשלה בנימין נתניהו כשהוא דופק על השולחן, וגוער בחוקרים בנוגע לטענות שהועלו נגדו: "הם משקרים".

"הם שקרנים, משקרים במצב נחושה. אומרים דברים שלא היו, הנחיתי אותם", אומר נתניהו ששוב דופק על השולחן ואומר לחוקרים: "ואתם מתייחסים לזה ברצינות". 

בסרט הוצגו גם קטעים מחקירת רעייתו של נתניהו, שרה, כשהיא אומרת לחוקרים "הם שוחטים אותי", ביחס לסיקור התקשורתי שהיא מקבלת. 

התלוננה בפני החוקרים על היחס מהתקשורת. רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, צילום: דודי ועקנין

בעיתון הגרדיאן הבריטי, תיארו עוד מהנעשה בסרט. בעיתון הנחשב נכתב כי סרטוני החקירה המוצגים בסרט הוקלטו על ידי המשטרה בין 2016 ל-2018 לפני שהגישו רשמית כתבי אישום בגין שחיתות נגד נתניהו.

הצילומים כוללים את נתניהו מתייחס לטענות שהוא ואשתו קיבלו שמפניה יקרה, סיגרים קובנים ותכשיטים מהמפיק ההוליוודי ארנון מילצ'ן. בגרדיאן תואר כי "נתניהו נשמע ממזער את השמפניה והסיגרים כמתנות פשוטות מחבר, תוך הכחשת ידיעה על התכשיטים".

מספר עדים שעבדו עבור מילצ'ן ונתניהו נראים גם הם מדברים עם המשטרה. אחת מטובות ההנאה שקיבלו לכאורה בני הזוג, על פי המתואר, כוללת הארכה שולית של הטבת מס שהועילה למילצ'ן (חוק מילצ'ן).

מערכת היחסים בין השניים הוצגה גם כן. בנימין נתניהו וארנון מילצ'ן (ארכיון), צילום: GettyImages

נתניהו טוען שהתערבותו החריגה בנוגע להטבת המס הייתה לטובת המדינה, לא למען מילצ'ן. בינתיים, המפיק של "L.A. Confidential" אישר חלק גדול מעדויות העדים, אם כי, בקטע אחד, הוא מבקש בעדינות מהמשטרה לא להשתמש במילה "שוחד" כי זה יגרום לו להיראות רע.

נתניהו נראה גם מכחיש בתוקף טענות שהוא אישר תקנות המיטיבות עם איל התקשורת הישראלי שאול אלוביץ'. ראש הממשלה קורא שוב ושוב ובדרמטיות לאחד מעוזריו הבכירים, ניר חפץ, שקרן על שאמר זאת. עדים אחרים טוענים שאלוביץ' החזיר את הנדיבות הנטענת על ידי מתן אפשרות לנתניהו להשפיע ישירות על הסיקור של משפחתו באתר הפופולרי וואלה.

באשר להקרנה, שתיערך גם הלילה, נרשמה אבטחה מוגברת, וניתן היה להבחין בשוטרים המלווים גם על ידי כלבים הייתה במקום. מחוץ לאולם נערכה מחאה של משפחות חטופים

"ההופעות של נתניהו"

אלכס גיבני, אחד המפיקים התייחס לכך שלא ניתן להפיץ את הסרט בישראל: "זה חוק מיוחד לישראל [ש]לא משפיע על שאר העולם". כזכור, נתניהו ביקש מבית המשפט למנוע את הקרנת הסרט כליל, אך בקשתו נדחתה. עם זאת, אחד המפיקים, העיתונאי רביב דרוקר, נדרש להגיב לבית המשפט עד מחר. 

חזרה לגיבני, הוא הסביר שהוא הביא את "תיקי ביבי" לטורונטו, כעבודה בתהליך, כי היה דחוף להציג אותו בזמן ש"מספר ההרוגים בעזה ממשיך לעלות", אבל גם כי הם מחפשים שותפים להפצה בשוק הפסטיבל, בתקווה להוציא את הסרט לאור במהירות האפשרית כדי שהעולם יראה.

למרות שהסרט התיעודי אינו חושף מידע חדש, גיבני מסביר שעבור קהל המכיר את נאומיו של נתניהו המבוימים בקפידה, צפייה בהתרגשות שלו תחת חקירה, כאשר הביצועים שלו מתחילים להיסדק, היא "מאירת עיניים". הוא הוסיף: "אפילו בסרטוני החקירה, אתה רואה הופעות", אומר גיבני. "אבל אתה רואה הופעות שאינן מכוונות בעדינות; שמבוצעות בפני קהל של שלושה אנשים; שהוא לא חושב שיצאו מהחדר".

הישראלים בסרט

בסרט ניתן לראות את דרוקר, ראש השב"כ לשעבר עמי איילון, עד המדינה והיועץ לשעבר ניר חפץ וכן את חבר הילדות של נתניהו, עוזי בלר, שטען בסרט כי רה"מ אמר לו שבנו יאיר יכול להחליפו. 

באשר לבמאית, אלכסיס בלום, היא הביעה אכזבה לאחר ההקרנה שיותר אנשים לא דיברו בגלוי. בגרדיאן היא אמר שאחד המרואיינים בעילום שם אחד מהם השווה את המשטר של נתניהו לסדרה "'בית הקלפים'". 'אחד אמר לי, 'טוב, את יודעת, אני עשוי להיכנס לפוליטיקה בעצמי יום אחד בעצמי, אז אני צריך להיזהר". 

כמובן גם המלחמה הגיעה להקרנה. בלום כעסה לאחר שאחד הצופים טען כי הסרט כולל "המון שקרים", בהתייחס לדיווחים על יותר מ-40 הרוגים בעזה. "את לא יודעת את זה," הוא הטיח. "את סומכת על חמאס?" "אני חושבת שהם מאומתים", השיבה בלום. הוא הגיב: "את מפיצה נרטיב שקרי". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר