הפגנת מחאה של מנופאים, ארכיון (2016) | צילום: גדעון מרקוביץ'

הכתובת על הקיר: אופן העסקת המנופאים מסכן חיי אדם

המנופאים מועסקים דרך חברות כ"א שלא מקפידות על אישורים כחוק ולעיתים אף שותפות לזיוף רשיונות • בעוד חודשיים אמורים לחדש את רישיון החברות להעסקה - זו ההזדמנות לשנות את המציאות בשטח ולהציל חיי אדם!

בשיתוף יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל

סכנת חיים נובעת לא רק מפעולה לא תקינה בשטח. גם אופן העסקת העובדים יכול להוות סכנת חיים בפני עצמה, ואנו מתריעים על כך כבר שנים. מנופאים בענף הבניין מועסקים דרך חברות כח אדם שלא מקפידות על רשיונות ואישורים כחוק. במקרים רבים החברות אפילו שותפות לזיוף רשיונות, וכל זאת על מנת לספק לחברות הבניה כמה שיותר מנופאים, גם אם אינם עומדים בדרישות החוק. זהו אחד המחדלים החמורים ביותר.  

חוסר הפיקוח על המנופאים הוא סכנה ברורה ומיידית שיכולה לגבות בכל יום מחיר של חיי אדם. כתוצאה מצורת ההעסקה הזו אין גוף שלוקח אחריות, וכשחלילה מתרחשת תאונה קטלנית כל אחד יכול לטעון שהצד השני אחראי; חברות הבניה מאשימות את חברות כח אדם, ואלו טוענות שהן רק "צינור" להעברת עובדים ואינן אחראיות על איכותם. אין פיקוח על אמינות תעודות המקצוע, יש מאות תעודות מזויפות, הכשרות בטיחות נעשות ללא נוכחות עובדים, השוק השחור "חוגג" ואין אכיפה על שעות העבודה ואיכות בדיקת תקינות המנוף.

לחברות הבניה הגדולות קל יותר לשמור על הכללים, אך רוב אתרי הבניה בישראל הם של חברות קטנות, בהן כל חסכון בהוצאות הוא משמעותי, ולכן הקבלנים האלו משתפים פעולה עם השיטה וממשיכים להעסיק את חברות כח האדם, שלא עומדות בכללים ובחוק.

מזה תקופה ארוכה אנו דורשים ממינהל האכיפה במשרד העבודה ליישם החלטות שניתנות ליישום מיידי. אפשר למשל להתקין מערכת אלקטרונית שמורכבת על המנוף ומונעת עבודה ממושכת מעבר למותר. המערכת יודעת גם לזהות תקלות במנוף ומתריעה כאשר יש חלק פגום. אפשר גם לאכוף את התשלום בכסף מזומן ולפקח על שכר העובדים. כמו כן,חייבים להכפיל ולשלש את האכיפה על חברות שמפרות את החוק, לעקוב אחר רישום תעודות המקצוע ולבדוק בשטח, באתרי הבניה עצמם, האם כל מפעילי המנופאים מחזיקים בתעודה כדין. 

הפתרון: שינוי שיטת ההעסקה 

בשנת 2018 נחקק חוק העסקת עובדים ע"י חברות כח אדם (תיקון מס' 12), בו נקבע כי העסקת מנופאים בענף הבנייה תתבצע רק באמצעות חברות ייעודיות להעסקת מנופאים, אשר קיומן הוסדר מתוקף אותו חוק. תיקון זה בוצע כחלק מהסכמות בין ההסתדרות לבין הממשלה באמצעות המשרדים הרלוונטיים (האוצר, עבודה ורווחה ושיכון ובינוי). חקיקה זו נועדה לתרום להסדרת תחום העסקת המנופאים בענף הבנייה, אשר התאפיין בהפרה סיטונאית של הדין בהיבטים של בטיחות, זכויות עובדים, זיוף רישיונות ועוד.

חוק לחוד ומציאות לחוד. אין אכיפה ופיקוח על יישום התקנות והחוק, והסכנה נותרת בהינה. חלק ניכר מהחברות מפרות את החוק, לא בודקות אם תעודות המקצוע מזוייפות, משלמות את שכרם של המנופאים במזומן ללא תלוש משכורת וללא תשלום מס כדין ומעסיקות עובדים במשך שעות רבות בניגוד לחוק.

כשמנופאים מועסקים בהעסקה ישירה אצל חברות הבניה יש פחות הפרות בטיחות, ואין מניפולציות של שכר ושעות העבודה, יש פחות זיופים של רישיונות ויש פחות כמעט בכל דבר - כי יש יותר פיקוח והכשרות לעובדים. העובד מזוהה ע"י תעודה מזהה ונמצא במקום העבודה, ולא כמו עובד שעתי שעובר מאתר לאתר, מעיר לעיר. לא פלא שזה מתנהל כמו בג'ונגל.

אך כשמועסקים דרך חברות כח אדם יש הפרות בוטות הן מבחינת שעות העבודה, התשלום ב"שחור", הפרות הבטיחות ובסופו של דבר אנחנו שומעים על כך כי יש תאונות. המציאות מוכיחה שהעסקה ישירה, בשכר חודשי וללא בקומבינות – מעלה את רמת הבטיחות באתר הבניה.

כל מה שצריך לעשות זה לתקן את חוק העסקת עובדים על ידי חברות כח אדם, אם צריך אז בהוראת שעה, ולהפסיק מיידית את צורת ההעסקה הזו, שלא רק פוגעת בזכויות עובדים אלא גם מסכנת את חייהם וחיי העובדים האחרים באתרי הבניה. בנוסף, משטרת ישראל לא צריכה להסתפק רק במעצרים בודדים אלא גם לפנות לבית המשפט ולשלול לחברות כח אדם את הרשיון לעסוק בתחום.

אנחנו נמשיך להלחם ונדרוש דיונים בוועדות הכנסת, שינוי חוקים ותקנות והגברת האכיפה על ידי הגופים האמונים על כך. אין לנו ברירה, מדובר כאן בהצלת חיי אדם. 

בעוד חודשיים אמורים לחדש את הרישיונות של חברות כח אדם להעסקת מנופאים, עוד פעם יפתחו "חברות קש" שמעסיקות עובדים שלא כחוק. אותן חברות יקבלו בשם החברה החדשה (חברת הקש) אישור להעסקת עובדים, ומינהל האכיפה ייתן להם היתר להעסיק אותם כחברה חדשה, ולכן אני מתריע כעת - חודשיים מראש -  יש לבדוק היטב מי עומד מאחורי אותן חברות קש ולהרים את המסך, בכדי שלא ליפול בפח עם אותה הגברת בשינוי אדרת. 

בשיתוף יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל