סיסמוגרף השוק האם זה הזמן לקנות דירה?

הריבית תרד בקרוב? ההיצע יגדל? ומה עם מחירי הדיור? יצאנו לסקר שוק בניסיון להשיב על השאלה שנשאלת בכל שולחן ערב שבת עם המשפחה, מפגש עם חברים או שיחות מעלית בדרך למשרד: האם זה הזמן לקנות דירה, רגע לפני שהמחירים חוזרים לזנק? • חברות הנדל"ן המובילות משיבות

איור. צילום: freepik

“בור עצום שנפער“

חנה שוורץ, סמנכ“לית שיווק ומכירות, קבוצת אבני דרך

“איני מסכימה עם האמירה שהשוק מתעורר, כי מבחינתי הוא לא “נרדם“. לא המלחמה, לא הריבית הגבוהה ולא המצב הפוליטי עצרו את הרוכשים, והביקושים לא באמת ירדו. יש בור עצום שנפער בין הביקוש הרב להיצע הדל, ולא נראה שהוא יצטמצם בשנים הקרובות, אלא ימשיך ויעמיק ויגרום למחירים לעלות. זה נכון לא רק באזורי הביקוש, אלא גם ובעיקר בפריפריה, כאשר שם המחירים עדיין נגישים יחסית. הצורך ברכישת דירה, הרצון להגיע לנחלה, הוא חלק מה-DNA הישראלי, וזה מורגש גם אצל הדור הצעיר“.

האם תיהיה עלייה במחירים ?, צילום: freepik

“עליית מחירים מחודשת“

יפה סדן, סמנכ“לית שיווק ומכירות, קבוצת יוסי אברהמי

“שוק הנדל“ן כיום נמצא ברגיעה. השנה האחרונה התאפיינה בירידה במכירות ובהתחלות הבנייה עקב עליית הריבית והשפעת המלחמה. יחד עם זאת, אני סבורה כי כשהמצב הביטחוני יירגע וכשהריבית תתחיל לרדת, הביקושים יעלו מחדש ויציפו את השוק. הסיבות לכך הן בין היתר הריבית שתרד, האנטישמיות הגוברת בעולם, וכן הביקושים טבעיים שרק ילכו ויגברו. עם העלייה בביקוש, ובהינתן שההיצע לא יעלה באופן משמעותי עקב המצב הביטחוני והמחסור בעובדים, תגיע להערכתי עליית מחירים מחודשת לדירות בישראל“

“תגובת נגד חזקה“

דן מויאל, סמנכ“ל שיווק ומכירות, שיכון ובינוי נדל“ן

“כבר אי אפשר לדבר רק על התאוששות, השוק ער. בדומה לתקופות אחרות, שוק הנדל“ן נוהג להגיב בתגובת נגד חזקה אחרי תקופות רדומות. לאורך השנים שוק הנדל“ן בישראל שומר על יחסיות קבועה, שבה הביקוש גובר על ההיצע, ולכן מחירי הדירות עולים באופן עקבי, גם אם בשיעורים משתנים. יש בשוק מעגלי לקוחות קבועים של דירה ראשונה, משפרי הדיור ומשקיעים שמייצרים תנועה מתמדת בשוק. הביטוי הכי פשוט לזה הוא שסיימנו את חודש אפריל עם היקף מכירות בשוק החופשי שהוא הגדול ביותר לחודש אחד בשלוש שנים האחרונות“.

איור, צילום: freepik

 “מבינים את נקודת  הכאב של הרוכשים

יוני בראל, סמנכ“ל שיווק ומכירות, אזורים

“רוכשים פוטנציאליים, גם אלו שישבו בעבר על הגדר, מבינים שההיצע מוגבל, ולמחסור בהיצע ההולך וגובר לא נראה פתרון באופק. היזמים השכילו להבין את נקודת הכאב של הרוכשים הפוטנציאלים ומציעים פתרונות מימון ותנאי מכירה שמותאמים ללקוחות, אלו לרוב מאפשרים מקדמה נוחה ומפגש עם שאר התשלומים אשר ישולמו באמצעות המשכנתה רק לקראת סוף הבנייה ובסמוך למועד האכלוס. בכל פעם שיש משבר אנו רואים אצירת ביקושים אשר נתפסת כהתקררות בשוק, אך חשוב לשים לב שלא מדובר בהתקררות, אלא בביקושים הממתינים לירידת מחיר. כך, שבדרך זו או אחרת, הביקוש תמיד קיים“.

“הזדמנות פנטסטית למשפרי דיור“

ישי רוט, משנה למנכ“ל, קבוצת שובל

“הקיפאון בשוק הנדל“ן בשנה האחרונה הביא רבים מהיזמים להציע דירות בפרויקטים חדשים במבצעי מימון אטרקטיביים. אין זה נדיר למצוא היום יזמים המציעים לרוכשים לשלם 5% במעמד הרכישה, כאשר הם מצידם סופגים את עלויות המימון עד להשלמת הפרויקט. עבור משפרי דיור שאינם לחוצים מדובר בהזדמנות פנטסטית, שכן מצד אחד הם משלמים סכום זעום יחסית ויש להם 3 שנים בממוצע למכור את דירתם. בינתיים, בתקופה הזו סביר שמחיר הדירה שלהם יעלה. המשמעות של המבצעים האלה היא עליה של מחירים בטווח הארוך“.

“התעוררות גם בפרמיום“

עירית מעייני, סמנכ“לית שיווק ומכירות, בית וגג

“התקופה האחרונה מאופיינת בהתעוררות בביקושים ובהתעניינות רבה. אנו מרגישים זאת היטב במשרדי המכירות סביב פרויקטי הפרמיום שלנו בתל אביב, עם פניות של קהלים שונים שמתאימים למגוון דפוסי הדירות שאנו מציעים. עיקר ההתעניינות היא של משפחות שמתגוררות באזור, מכירות את הקהילה ורוצות לשמור על סביבת המגורים הקיימת, אבל עם רצון לשדרג את איכות החיים דרך מעבר לדירה חדשה בבניין בוטיק מודרני. אני סבורה כי המחירים באזורים הללו ימשיכו לשמור על רמתם הנוכחית. בעסקאות שאנו מבצעים ניכר כי היכולת שלנו לאפשר תנאי תשלום ורכישה מיוחדים ומותאמים אישית לכל רוכש מקלה על הליך המכירה“.

“לפני שהמציאות תשתנה שוב“

יצחק סער, סמנכ“ל השיווק, אורון נדל“ן

“בחודשיים האחרונים אנחנו מרגישים את התעוררות השוק בצורה משמעותית. בחודש האחרון לבדו נעשו כ-60 הרשמות במבצעי פריסייל שערכנו. אפשר בהחלט לראות את תחילתו של השינוי, רוכשים רבים יורדים מהגדר ומתקדמים לעבר רכישה. אנחנו רואים את הצורך המשמעותי של רוכשים בוודאות – הם רוצים שהמידע יהיה נגיש להם בכל עת, רצוי באופן דיגיטלי בנייד. ההתעניינות הולכת וגוברת ורוכשים רבים מבקשים לקדם את הרכישה באופן מהיר יותר, כדי לסגור את המחיר לפני שהמציאות תשתנה שוב, דבר שכמובן עלול לקרות בכל עת“.

“תופרים עסקאות
באופן אישי“

אורטל ליבר, סמנכ“לית שיווק, רוטשטיין

“יש התאוששות בשוק הדיור, בפרט בשלושת החודשים האחרונים. לאחרונה חל שינוי מגמה ואף התחילה עליית מחירים. יש תנועה רבה במשרדי המכירות ונסגרו לא מעט עסקאות, כולל דירות יוקרה. אנשים שישבו על הגדר הפנימו שהריבית לא צפויה לרדת בצורה דרמטית, ובמקביל עדיין יש מחסור בהיצע וביקושים גבוהים מאוד. אנחנו מסייעים היכן שאפשר, תופרים עסקאות באופן אישי לרוכשים, כולל אפשרויות מימון והטבות שונות, אבל ברור שיש תזוזה בשוק“.

״היושבים על
הגדר חוזרים"

רקפת להב, סמנכ“לית שיווק, קבוצת אלמוג

“אני סבורה שמעבר ל“גזירות“ אובייקטיביות, כמו עליית הריבית ומגבלות רגולטוריות, שוק הנדל“ן בישראל מאוד מושפע פסיכולוגית מהדיווחים בתקשורת, ועל כן מתאפיין במגמות קיצוניות של האטה עד בלימה של מכירות או זינוק גבוה במכירות. הדיווחים בתקשורת על התעוררות בשוק מביאים את “היושבים על הגדר“ חזרה למשרדי המכירות, תחילה בגישוש ואח“כ בהסתערות. אצלנו בקבוצת אלמוג הסגמנט השתנה כבר לפני כ-4 חודשים, כאשר מבצע פריסייל שנועד לחודש וחצי עם יעד ל-18 דירות הסתיים תוך שבועיים במכירתן של 28 דירות“.

“תקופה של פריחה“

ליאת דנינו, משנה
למנכ“לית, אלמוגים

“ההיסטוריה בעולם כולו מלמדת שתמיד אחרי תקופה של מלחמה מתחילה תקופה של פריחה, והביקוש לדירות מתפרץ. גם מלחמת לבנון השנייה התאפיינה במשבר נדל“ן מקומי ביישובי הצפון, אולם מיד עם תום הלחימה המגמה השתנתה, ובתוך חודשים ספורים המחירים זינקו ואף חצו את מחירי טרום המלחמה. נכון להיום אנו חיים בצל “שגרת מלחמה“ ולצערנו הרב, מועד סיומה טרם נראה באופק. כחלק מכך, אנו עדים לגידול בביקושים גם בדרום ובצפון הארץ, מה שהביא לתהליך הדרגתי של עליית מחירים שרק יתעצם ויגבר“.

“לקוחות מזהים
את ההזדמנויות“

שרון רז, מנהל שיווק,
קבוצת סופרין

“למרות המלחמה, אפשר למצוא אפשרויות השקעה טובות עם תנאי מימון אטרקטיביים המותאמים לתקופה. לקוחות רבים מזהים ומבינים את ההזדמנויות שנפתחו בעקבות המצב. בסופו של דבר, הפערים בין ההיצע לביקוש עדיין גדולים, וביקושים כבושים הופכים מהר מאוד לפעילים. לדוגמה, בסוף 2024 המע“מ עולה ב-1% שיגולם במחירי הדירות החדשות, ולהעלות אותם בעשרות אלפי שקלים. דוגמה נוספת היא שיטת התשלומים אשר גמישה יותר מבעבר. בזכות תנאי עסקה נוחים שמותאמים לתקופה, אנחנו רואים את החזרה של משקיעים ורוכשים במשרדי המכירות שלנו“.

“חלון זמנים מצומצם“

אמיר כהן, סמנכ“ל
שיווק, י.ח. דמרי

“על הציבור השוקל לרכוש דירה כדאי להבין שחלון הזמנים מצומצם, ההזדמנויות שקיימות עכשיו לא יישארו לטווח הארוך, ועל כן רוכש חכם מבין כי זה הזמן להכות בברזל בעודו חם. אנו יכולים לומר כי הציבור בחודשים האחרונים מדבר ברגליים, וחוזר לא רק להתעניין ברכישת דירות, אלא גם מתקדם לרכישה. בהנחה שבנק ישראל ישמור על סביבת ריבית יציבה ואף נמוכה יותר, עליית מחירים היא רק עניין של זמן, ולכן רכישת דירה תהיה בבחינת יפה שעה אחת קודם, טרם גל העליות הצפוי“.

“ירידה תלולה בהיצע“

שחף לייבוביץ׳, סמנכ״ל מכירות, קבוצת סלע בינוי

“המצב המורכב במדינה יחד עם מסלולי המימון האטרקטיביים שמציעים רבים מהקבלנים יצרו תנאים מעולים לרכישת דירה דווקא עכשיו, בזמן מלחמה. לא בכדי, הציבור מצביע ברגליים והשוק מתעורר. המצב המדיני יצר מחסור בפועלים ובחומרי גלם, האט את שיווקי הקרקעות והוביל לירידה חדה בהתחלות בנייה. כתוצאה מכך אנו נחווה בעוד זמן לא רב ירידה תלולה בהיצע הדירות החדשות גם אם המלחמה תיגמר. המחסור הצפוי יוביל לעליות נוספות במחירי הדירות כך שמי שקונה היום דירה יזכה לעליית ערך משמעותית עד קבלת המפתח“.

“יזמים לא יכולים
להוריד מחירים“

ישראל שטרייכר, סמנכ“ל שיווק, קבוצת בית ירושלמי

“מתחילת ינואר אנו עדים לביקושים ערים בעיקר מצד זוגות צעירים ומשפרי דיור שהמתינו על הגדר ב-2023. ההקלות של המדינה ושחרור החבל מצד הבנקים אפשרו ליזמים לתת מימון נדיב יותר לרוכשים, אשר אלה מצידם ממהרים לקנות כשהם לוקחים בחשבון שלא ירחק היום וכשהמלחמה תסתיים, כל הביקושים הכבושים יתפרצו והמחירים יטפסו בצורה משמעותית. צריך להבין שכל הפרויקטים שיש להם היתרים הם עם דוח אפס ולכן יזמים לא יכולים להוריד מחירים. בנוסף, הילודה לא נעצרת, אנשים לא הפסיקו להתחתן ולכן תמיד יהיה ביקוש“.

“אי היציבות זו
השגרה החדשה“

רוני כהן, מנכ“ל אלדר
שיווק נדל“ן

לאור ההבנה כי אי היציבות הקיימת זו השגרה החדשה, ועקב העובדה שזוגות צעירים עדיין זקוקים לקבוע את מקום משכנם, ברור כי העת הנכונה ביותר לעשות את הצעד ולרכוש דירה הינה בהקדם האפשרי. הקדמת עליית המע“מ, התייקרות שינוע חומרים מהים ובכלל, ייבוא פועלים לאתרי הבניה מחו“ל, האמברגו שהטילה טורקיה, הביקוש העולה וגובר לדירות עם ממ“ד, והידיעה שכל אלה, עתידים להחזיר את מחירי הדירות החדשות לעלות, מקדמים את קהלי הרוכשים להבנה כי אין מה להשתהות, וכל המתנה תעלה להם ביוקר“

“נעמוד מול
שוקת שבורה“

אודי לוי, סמנכ“ל מכירות, קבוצת כנען

“בשלושת החודשים האחרונים אנו מרגישים התעוררות גדולה בהתעניינות וברכישת דירות חדשות. מחד, קצב המכירות עלה בצורה משמעותית ומאידך אין כמעט מכרזים של רמ“י. קבלני הביצוע נמצאים באחת התקופות הקשות בהיסטוריה של ישראל ולכן בעוד כשנה וחצי נעמוד מול שוקת שבורה כיוון שמלאי הדירות בישראל יצטמצם והביקושים ימשיכו לגדול. יחד עם זאת, סבירות גבוהה שהריבית תרד ולכן נראה את השוק מוצף ברוכשי דירות. בנוסף, כל חברות הנדל“ן מרגישות בחודשים האחרונים תנועה ערה מאירופה וארה“ב בעקבות גלי האנטישמיות. גם זה הולך להשפיע בצורה משמעותית על השוק“.

“שיא מכירות
מתחילת השנה“

מרינה שפינדל, סמנכ“לית מכירות, קטה גרופ

“האתגרים שזימנה התקופה יצרו הזדמנות עבור רוכשים ומשקיעים, שאחרי ההלם הראשוני של ה-7 באוקטובר ירדו מהגדר ובחרו לנצל את התנאים המשתלמים בשוק ולקנות נכס למגורים או להשקעה. מתחילת השנה ועד היום מכרנו מעל ל-200 דירות בפרויקטים בכל רחבי הארץ. ללא ספק שיא עבור החברה. לצורך ההשוואה, מכרנו כ-300 דירות בכל 2023. כעת, כשגם הריבית התמתנה, אני מאמינה שזה הזמן לעודד רוכשים פוטנציאלים לממש עסקאות, בייחוד כשעל פי ההערכות עליית מחירים משמעותית צפויה בטווח זמן הבינוני“.

“מפל הביקושים גדל“

עידן סלומון, סמנכ“ל פיתוח עסקי, קונטמפו נדל“ן

לאחר דשדוש מסוים שאפיין את חודשי המלחמה הראשונים, אנו חווים היום התעוררות ברכישת דירות. המתעניינים ברכישת דירות מפנימים כי מפל הביקושים גדל מחודש לחודש, הפער בין הביקוש לסך יחידות הדיור שמסתיימות בכל שנה מתרחב מאוד. אם בעבר המתעניינים היו משאירים פרטי התקשרות, היום הם מתקשרים וקובעים פגישות, מנסים לקבל מראש אישור עקרוני מהבנקים השונים, מתרכזים יותר במבצעי מימון, מחיר הדירה ומה כלול בתוכו ומעוניינים להשיג תנאי תשלום נוחים יותר“.

“שנה בה כדאי
לרכוש דירה“

רויטל קררי, מנהלת שיווק, דר נופרים

“בחודשים האחרונים אנו חווים עלייה משמעותית בביקושים לדירות בפרויקט אלונים הילס בשכונת גבעת אלונים בקריות. המתעניינים מגיעים ממגוון אזורים, החל מיישובים בגליל המערבי וקו הגבול הצפוני ועד ליישובים דרומיים לחיפה ואף מירושלים. אנשים מבינים את הפוטנציאל של מגורים בקרבת הטבע והמרחבים והשתייכות לקהילה תוססת. כל אלה הינם מוקדי משיכה למשפחות. ההיסטוריה של שוק הנדל“ן בישראל מוכיחה ש-2024 היא שנה שבה כדאי לרכוש דירה“.

איור, צילום: freepik

“המשקיעים
חוזרים לשוק“

דרור אוהב ציון, מנכ“ל ובעלי דרא שיווק נדל“ן

“משקיעים ישראלים חזרו לשוק בגדול, וכמות העסקאות שלהם בחודשים ינואר-פברואר 2024 גדלו. זאת, על אף מס הרכישה הגבוה. בשורש ההחלטה של המשקיעים לחזור לשוק נמצאת ההערכה של המשקיעים שמחירי הדירות צפויים לעלות שוב בשל ההיצע המצטמצם. ההערכה הזו היא בהחלט מציאותית. ההאטה בקצב התקדמות הבנייה מחד והצפי לירידת ריבית מאידך יגרמו לביקושים המתגברים לפגוש היצע קטן יחסית, אשר ייצור לחץ לעליית מחירים נוספת בשנה הקרובה. בנוסף, מורגשת עליה בהתעניינות בקרב תושבי חוץ, אך עדיין לא במספר העסקאות“.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר