ככה לא בונים חומה

אם מדינת ישראל הייתה רוצה להילחם בתאונות בענף הבניין, הייתה מיד מוסיפה עשרות תקנים ומכפילה את שכר המפקחים • הדבר לא קורה, והתוצאה: כתבי אישום בודדים בלבד על רקע עשרות הרוגים בשנה • דעה

קריסת מנוף באתר בניה ביבנה (ארכיון) , צילום: לירון מולדובן

בשיתוף יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל

פקח בטיחות בניה בשירות המדינה, שאמור לבצע ביקורות באלפי אתרי בניה בכל שנה ולמנוע תאונות קטלניות, בפירוש זו עבודה של הצלת חיי אדם - מקבל בסוף החודש תלוש שכר ובו כתוב: "6,000 שקלים הועברו לחשבון". כך מדינת ישראל מתייחסת לבטיחות ולחיי אדם בענף הבניין.
אותו פקח בטיחות, שיש לו הסמכה ותעודה של ממונה בטיחות, יכול לעבוד בחברות בניה פרטיות, ושם הוא כבר ירוויח 17-22 אלף שקלים בחודש.

אם מדינת ישראל הייתה רוצה להילחם בתאונות בענף הבניין, הייתה מיד מוסיפה עשרות תקנים ומכפילה את שכר המפקחים. אבל זה לא קורה, ובפועל יש כמה עשרות מפקחים שאמורים להסתובב ברחבי המדינה, על חשבונם, חלקם אף אינם מקבלים רכב צמוד שישמש אותם בביקורי הבטיחות שהם עורכים באלפי אתרי בניה.

מעט מפקחים, עם שכר לא הוגן ותנאים בלתי אפשריים לביצוע העבודה, זה כנראה ההסבר לכך שיש כל כך מעט כתבי אישום כנגד חברות בניה וקבלנים שבאתרים שלהם אירעו תאונות קטלניות. המצב הוא כזה שיש מדי שנה עשרות הרוגים באתרי בניה, כתוצאה מעבירות בטיחות חמורות, אך מספר כתבי האישום הם חד ספרתיים, ובעיקר מכוונים כנגד מנהלי עבודה, שגם הם לא באמת יכולים למנוע את הטרגדיה.

הכתובת רשומה על הקיר ומספר ההרוגים והפצועים לא מפריע למשרדי הממשלה להמשיך ולהחליש את מערך הפיקוח. זה מחדל שמעיד על זלזול בחיי אדם. יכול להיות שהסיבה לכך היא שמדובר בעובדים פלשתינים או עובדים זרים?

אני לא רואה שר בממשלה שנזעק ופועל, אני לא שומע על חברי כנסת שהגישו שאילתות או הצעות חוק. לאיש לא אכפת, והחיים ממשיכים להתנהל כרגיל.

אנחנו, בהסתדרות עובדי הבניין, לא נשתוק ולא נשלים עם המצב. בין אם זה יהיה כרוך בסכסוך עבודה, ואפילו השבתת הענף, לא ניתן למצב כזה להימשך. האם יעלה על הדעת שאלו הם תנאי העבודה והשכר לעובדים ברמה מקצועית שכזו שעברו הכשרה והשכלה? לא פלא שנשרו מאות מפקחים בין השנים 2020-2021, ועדיין פורשים ומחפשים עבודה בתחום אחר. 

על אותם מפקחים מופעל לחץ אדיר, עליהם לעמוד ביעדים ובתוכנית עבודה מסודרת של ביקור באתרים. לא מתקבל על הדעת שהאחראים על הבטיחות בענף הבניה והתעשיות לא יתוגמלו בהתאם, זה בלתי נתפס. 

העליתי את הסוגיה בוועדות השונות בכנסת - בוועדת העבודה, בוועדת משנה לבטיחות מול שרת הכלכלה, סגן השרה ולכל מי שרוצה לשמוע. לא יתכן שמצב כזה ימשיך, בעוד שנה כבר לא היו מפקחים באתרים. נאבקנו לפני כמה שנים והגענו למסמך הבנות עם השרים, שנחתם בשנת 2015 ע"י שר השיכון, שר האוצר, יו"ר ההסתדרות ואנוכי - ומי שמפרק את ההבנות לגורמים זאת דווקא הממשלה.

אני לא מתכוון להרפות עד שיימצא פתרון הולם. האסימון צריך סופסוף ליפול - ויפה שעה אחת קודם! 

 

 

 

בשיתוף יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל

כדאי להכיר