הרשויות המקומיות חייבות לקחת חלק במאבק להצלת חיים

כל היתר בניה ניתן לקבלן לאחר בדיקה קפדנית של הרשות המקומית והצגת תכניות בניה מפורטות • איך זה שאנחנו לא מסוגלים לסגור אתר בניה שנהרג בו עובד בניין? • טור אישי

אירוע קריסה עגורן מנוף בניין ברחוב קוממיות בת ים, 2017

בשיתוף יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל

לא עובר יום ללא תאונה באתרי בניה, ולא עובר שבוע ללא הרוגים כתוצאה מתאונות קטלניות באתרים. מספר המפקחים על אתרי הבניה אינו מספיק וגם אם יעבדו מסביב לשעון, הם אינם יכולים לפקח על אלפי אתרים.

הפיקוח על אתרי הבניה הוא הדבר הקריטי, שחסר לנו כדי למנוע תאונות קטלניות. בסופו של דבר, אם אין מי שמבקר באתרים מדי שבוע, בודק רישיונות של מפעילי מנופים, בודק האם הקבלן המבצע בשטח הוא קבלן שרשום בפנקס הקבלנים, האם יש אחראי על בטיחות באתר הבניה ועוד ועוד פעולות, אם כל אלו לא נעשות באופן שוטף, לא נוכל למנוע את ההרוגים הבאים באתרי הבניה. 

מרכז השלטון המקומי הוא גוף בו מאוגדות כל העיריות והמועצות המקומיות בישראל וככזה יש ביכולתו להגיש כתבי אישום, הוצאת צווים להפסקת בניה שאינה לפי התוכניות והאפשרות להפעיל פקחים ברחבי העיר על מנת לאתר ולעצור בניה שאינה חוקית. המצב הוא אבסורדי, שהרשות המקומית אינה חלק נכבד מהפיקוח על הנעשה באתרי הבניה וזאת לאור העובדה שכדי לקבל היתר בניה מהרשות המקומית, צריך  להגיש תכניות מפורטות לגבי כל דבר וכל פרט, והכל נבדק בדקדקנות.

כל היתר בניה שניתן לקבלן או מבצע הפרויקט ניתן רק לאחר בדיקה קפדנית של תכנית בניה מפורטת המוגשות על ידם ובהתניה של עמידה בסטנדרטים מסוים כל חריגה מהתוכנית או מהיתר שניתן נשלחים פקחים של הרשויות ויש באפשרותם לעצור את העבודה, אבל בקרות אסון באתר הבניה הרשות המקומית בוחרת שלא להיות מעורבת.

איך זה שאנחנו לא מסוגלים לסגור אתר בניה שנהרג בו עובד בניין?

פניתי למרכז לשלטון המקומי על מנת שהרשויות המקומיות יכנסו בזמן חירום זה מתחת לאלונקה והיו שותפים לתהליך הפיקוח על אתרי הבניה. הרשויות הרי בין כה מפקחות על הנעשה באתרי הבניה. שולחות פקחים ומהנדסים על מנת לבדוק את חוזק המבנה והאם הוא עומד בתוכניות שאושרו. אז אם הרשויות מחזיקות בכוח אדם שמגיע לאתרי הבניה, הרי ניתן לנצל זאת לטובת הצלת חיי אדם.

כיום הרשויות בודקות פרטים טכניים שנוגעים לבטיחות. למשל, האם יש גדר תקינה סביב אתר הבניה. אני דורש שהרשויות יעמיקו את תחום האחריות שלהן ויוכלו לבדוק עוד דברים, ובמקרה של חריגה ממה שנקבע, הן יוכלו לסגור את אתר הבניה. למשל, אם הקבלן המבצע בפועל הוא לא קבלן שרשום בפנקס הקבלנים. או למשל אם מפעיל המנוף אינו מחזיק ברישיון חוקי. במקרים כאלו זה מתבקש שהמפקחים של הרשות המקומית יוכלו לאכוף את החוק, כי הרי העבירה נעשית בתחום פעילותה והיא זו שמאשרת את היתר הבניה.

גם אם מדובר בצורך של שינוי חקיקה, זו פעולה מתבקשת ונדרשת להצלת חיים. רק בשנתיים האחרונות היינו עדים לשינוי חקיקה סביב תקנות הקורונה, שהסמיכו את פקחי העיריות להטיל קנסות על מסכות או התקהלויות. אז מדוע לא נסמיך את פקחי העירייה לבדוק גם את אתרי הבניה?

אני דורש מהממשלה, מהמרכז לשלטון מקומי ומכל הרשויות המקומיות להצטרף למאבק החשוב הזה. שהממשלה תיזום שינוי חקיקה, שהרשויות המקומיות ייקחו על עצמן משימות פיקוח על אתרי בניה ושהמרכז לשלטון מקומי יהיה שותף אמיתי במלחמה הזו. זוהי שעת חירום ועל כל הגורמים השונים; משרד הכלכלה, מנהל הבטיחות השלטון המקומי כולם להיכנס מתחת לאלונקה ולאבק ביחד אתנו על הצלת חיי אדם ולהפסיק את ההרג!

 

 

 

 

 

בשיתוף יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל

כדאי להכיר