עשרות הרוגים ומאות פצועים באתרי בניה ואין כתבי אישום?

כל עוד הפרקליטות לא תגיש כתבי אישום תוך זמן קצר, ולא 3-4 לאחר התאונה, לא יקרה השינוי המיוחל באתרי הבנייה • מאות תיקים שטרם טופלו ו"שוכבים" במגירה במשך שנים ועד כה לא הוגשו כתבי אישום - יכול להיות שהסיבה לכך היא שמדובר בקורבנות של עובדים מוחלשים? • דעה

מחדל הפרקליטות: איך יתכן שיש כ"כ הרבה קורבנות בענף הבנייה, וכ"כ מעט כתבי אישום? , צילום: לירון מולדובן

בשיתוף יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל

בשנים 2019-2021 נהרגו עשרות ונפצעו מאות עובדי בניין באתרי הבניה השונים ברחבי המדינה - עד כה הוגשו מעט מאוד כתבי אישום. מצד אחד עשרות תאונות עבודה קטלניות שבהם נפגעו ונהרגו מס רב של עובדים ומאידך הוגשו מספר כתבי אישום בודדים, בחלק מהמקרים הואשמו רק מנהלי העבודה ואלו בעלי תפקידים בכירים בחברות הבניה לא הוגש נגדם שום הליך.

איך הגענו למצב כזה? איך יכול להיות שנהרגים ונפצעים עובדים ואין אחראי? אך אין מספיק כתבי אישום?

מינהל ההסדרה והאכיפה מטעם משרד הכלכלה והתעשייה, מנהל הבטיחות ביחד עם משטרת ישראל מבצעים בדיקות וחקירות ומגישים את הממצאים לפרקליטות. אך האחרונה מעכבת את המשך ההליך לעיתים לאורך מספר שנים. למעשה ברוב המקרים הפרקליטות מגישה מעט מאוד כתבי אישום ובכך מפחיתה את ההרתעה. מדינת ישראל חייבת לעשות לזה סוף!

פרקליט המדינה לשעבר מר שי ניצן, ידע לזהות את הבעייתיות והמורכבויות והורה לקצר את טווח הטיפול בתיקים הללו גם ע"י המשטרה וגם ע"י פרקליטי המחוזות. בפועל, עולם כמנהגו נוהג והפרקליטות בשלה, עדיין מעכבת את הגשת כתבי האישום בתיקי גרימת מוות ברשלנות ובתיקי תאונות עבודה עם הרוגים.

בהיעדר סגירת מעגלי הגשת כתבי האישום שלא נעשית כמו שצריך כל נושא ההרתעה בקרב אוכלוסיית עובדי הבניין וכל הקשורים אליהם לא מתקיימת. כלומר אין הרתעה.

מנהלי העבודה לא יכולים להיות השעירים לעזאזל של תאונות העבודה. מנהל עבודה באתר בניה לא יכול להיות אחראי לכל פעולה שקורת באתר, יש תחתיו עשרות עובדים, לפעמים מאות. מנהל העבודה בפועל אינו יכול להיות נוכח בכל רגע ובכל מקום. אם רוצים "להפיל" את האחריות על מנהל העבודה, אז חייבים למנות יותר מנהלי עבודה בכל אתר בניה בישראל או להעביר בהוראת השעה וע"י חקיקה את חלוקת האחריות שאני דורש כבר למעלה משנתיים.

בעלי חברות הבניה והמנכ"לים שלהם חייבים לקחת אחריות על הנעשה באתרי הבניה שלהם. הבעייתיות היא גם בקבלנים הלא רשומים למרות שישנם כמה חברות גדולות שהם היום דוגמא ומופת מודל לחיקוי בשיפור הבטיחות אבל לצערי הם מעט. האכיפה על הבטיחות באתרי הבניה צריכה לעבור מהפכה, אתחול מחדש.

בשנה האחרונה אמנם היה שיפור משמעותי בתחום תאונות העבודה בבניה, אך אל לנו להיות מרוצים ולחשוב שהבעיה נפתרה. הסתדרות עובדי הבניין התריעה עשרות פעמים בפני כל הגורמים הרלוונטיים.

בפיקוח על אתרי הבניה, נעשה שיפור ונעשית עבודה טובה אך זה לא מספיק,
גם אם הם מגישים המלצות חייבת פרקליטות המדינה להעביר את ההליך של הגשת כתבי אישום מדרגה אחת קדימה על מנת ליצור הרתעה משמעותית.

כיום, לאחר מספר שנים, הגעתי למסקנה כי כל עוד הפרקליטות לא תשלים את העבודתה ותגיש כתבי אישום בזמן קצר - ולא לאחר 3-4 שנים ממועד התאונה (במקרה הטוב), וכל עוד לא יוגשו יותר כתבי אישום - לא נוכל לייצר את השינוי שאנו מייחלים לראות באתרי הבנייה.

מנהל ההסדרה והאכיפה הקצה פקחים שיסיירו באתרי הבניה ויפקחו על הנעשה שם, אך גם אם נעשית עבודה טובה על ידם חייבים להשלים את המלאכה, הפרקליטות חייבת לתת גיבוי לעבודתם ולהוציא כתבי אישום. יש מאות תיקים שטרם טופלו ו"שוכבים" במגירה במשך שנים ועד כה לא הוגשו כתבי אישום. יכול להיות שהסיבה לכך היא שמדובר בקורבנות של עובדים מוחלשים?

התרענו גם על תופעת חברות כח האדם, שמנפיקות תעודות מקצוע מזוייפות, מכשירות עובדים ללא תהליך מסודר של לימודים והכשרות, ובפועל שולחות עובדים לא מקצועיים לאתרי הבניה. עובדים כאלו מפעילים מנופים וציוד כבד מבלי שעברו הכשרה אמיתית. כל עוד חברות הבניה מסתמכות על חברות כח אדם כדי שיספקו להן עובדים, האחריות נופלת בין הכסאות.

חברות הבניה טוענות להגנתן שהעובדים הם באחריות חברות כח אדם, ואלו טוענות מנגד שזו אחריות חברת הבניה. בנוסף נתפסו מכללות שלא פעלו כדין ואף חברות כח אדם למיניהן, אך טרם הוגשו נגדם כתבי אישום ע"י הפרקליטות.

צריכים לעשות מהפכה בתחום הבטיחות עם דגש לתחום ההרתעתי. פרקליטות המדינה צריכה להבין שהיא זאת שאמורה לחולל את השינוי בתחום אחריותה ולהגיש יותר כתבי אישום בזמן קצר יותר.

יש המון תיקים שנמצאים שנים בפרקליטות אך לא נעשה עמם דבר.

אני פונה לשר המשפטים מבקש את התערבותו לטובת זירוז ובניית שיטות עבודה יעילות יותר על מנת להגיש כתבי אישום בזמן קצר יותר ועל שר המשפטים להנחות את פרקליטות המדינה והעומד בראשה לקדם נושא חשוב מאין כמותו.

בשיתוף יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל

כדאי להכיר