הבעייתיות באכלוס דירות חדשות מתחילה בבירוקרטיה המתמשכת במילוי טופס 4 | צילום: iStock (אילוסטרציה)

ציון 4 – בלתי מספיק!

מכעיס: הבירוקרטיה הארוכה מאחורי פרויקטי בניה למגורים - וההשלכות שמופנות לכלל הציבור העוסק במלאכה • טור אישי

לא רבים שמו לב לאמירה ספוראדית של מנכ"ל משרד השיכון, אביעד פרידמן, כשהציג לאחרונה נתון, מדהים לכשעצמו, לפיו ביותר מ-40 אחוזים מהמקרים הקבלנים מסיימים את הפרויקטים באיחור של יותר משנה, וב-83 אחוזים מהמקרים חורגים מעבר ל-60 ימי החסד של איחור שאותם הם מקבלים.

נתונים אלה נזרקו על ידי פרידמן לחלל האוויר, זאת מבלי לקחת כל אחריות לגורמים האמיתיים שעל משרד השיכון ויתר משרדי הממשלה היה למנוע מראש. כמו תמיד נמצאו האשמים. כמובן. הקבלנים הסוררים.

ראשית, נתחיל מהתובנה שלוקח כחצי שנה בממוצע לקבל טופס 4, כלומר אישור שהבניין יכול להתאכלס. ממש נפלא. פקידי משרד השיכון, פקידים בעיריות, בהג"א, בכיבוי אש, בחברת חשמל, היושבים בלשכה המפוארת שבשכנות שייח ג'ארח שבמזרח ירושלים, ממש "גילו את אמריקה". מדוע לא פעלו עד כה מול אותם פקידים עירוניים ערלי לב שבמו ידיהם תוקעים פרויקטים וגורמים לנו, הקבלנים, להוריד את המכנסיים ובמקרים רבים גם לפשוט רגל?

שנית, לא רק אנחנו הקבלנים נדפקים מכך. מי שנדפק בכך הינם בראש ובראשונה רוכשי הדירות, כולל בניהם ובנותיהם של אותם פקידים (!) שנאלצים לשלם הרבה יותר כסף עבור בירוקרטיה מיותרת זאת.

שלישית, לאיחור של שנה ויותר, יש כמובן משמעות קריטית ביותר הן לקצב התחלות הבנייה ובמיוחד לכל מה שקשור ל"דירות על המדף". ברור כי אם משך ממוצע של בניית פרויקט אורך 4-5 שנים, במקום 3 שנים, יש לכך השלכות על היצע הדיור ובמיוחד על מחירי הדיור.

רביעית, לא רק הקבלנים נפגעים. מאות אלפי מועסקים בענף נפגעים אף הם מכך. כזכור כבר כתבנו כהנה על כך שמידי שנה 500 קבלנים, אולי אף יותר, פושטים את הרגל ועוד מאות רבות נקלעים לקשיים. אבל מאחורי הקבלנים ישנם הלא מאות אלפים המתפרנסים מענף.

חמישית, חמורה מכך העובדה שמקבלי ההחלטות, ובמיוחד בשלוש השנים האחרונות של מגפת הקורונה, מלחמת רוסיה-אוקראינה, המחסור בחומרי בנייה והמשבר הכלכלי העולמי, והבנקים הנושפים על עקבינו, התעלמו לחלוטין מהמציאות הבלתי אפשרית שבה אנחנו צריכים להיאבק 24/7. לדוגמא, המחסור בלפחות 50-60 אלף עובדים בענף הבנייה. ברור בעליל כי אם עובדים אלה היו מתווספים, אזי קצב הבנייה היה מהיר הרבה יותר, היו הרבה פחות איחורים במסירת דירות וגם הרבה פחות קבלנים היו נקלעים לקשיים.
אבל משרד השיכון וממשלת ישראל? יוק!

שישית, ברור כי אם הממשלה, שיש לה כידוע בתקציב מיליארדים בשפע, הייתה דואגת לשחרר את הפקק של קבלת טופס 4, ובד בבד להוריד את המיסוי על הברזל, העץ ויתר חומרי הבנייה, שלא לדבר על המלט המצוי במונופול מוחלט של חברת נשר, ברור כי גם אז המצב היה עשוי בהחלט טוב הרבה יותר. ועל מנת שכמות האיחורים במסירת דירות לא תזנק ל-80 אחוזים ליותר משנה, ויהיו לצאצאי השרים, המנכ"לים ויתר הפקידים פחות דירות במחירים עוד יותר גבוהים, מוטב שיתחילו סוף סוף להתייחס לגורמים לאותה מוגלה, זאת במקום לזרוק לחלל האוויר משפטים חסרי תוחלת.

בטופס 4 אתם נזכרים? אתם אלה שצריכים לקבל ציון 4 - בלתי מספיק!
ואז איך בעצם התארכות של זמן הבניה נגמרת בזמן שקבעו לעצמם הקבלנים רק שמעל 6 חודשים זה לקבל את חתימות הג"א, כיבוי אש + פקידי הרשות המקומית מה שמעכב קבלת טופס 4. מבחינה זאת הבנייה לא נסתיימה וכך נוצר מחסור של דירות בשוק וכך גם חושבים שהבניה מתארכת, מה שלא נכון!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...