גיבורי העורף: קניות לחגים עושים אצל בעלי עסקים קטנים שיצאו למילואים

הם עזבו הכל, השאירו את העסק מאחור, את המשפחה בבית, ויצאו למילואים • רגע לפני חגי תשרי זה הזמן להחזיר להם

רועי אלבה, ElbArt . צילום: אלבום פרטי

מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, אלפי ישראלים נקראו לדגל ויצאו לשירות מילואים ממושך.

בין המגויסים נמצאים גם בעלי עסקים קטנים ויזמים צעירים, שנאלצו להשאיר מאחור את מפעל חייהם ולצאת להגן על המדינה. הנה חמישה מהם.

PITZ surf & explore - סיורים ביפו והדרכת גלישת גלים

יונתן סטטמן, בן 28 מגן שורק, הוא הבעלים של Pitz Surf & Explore, עסק ייחודי שהוקם מתוך אהבותיו הגדולות: גלישת גלים וטיולים קולינריים ביפו. בשנה האחרונה יונתן ביצע יותר מ-200 ימי מילואים כלוחם ביחידת מגלן. לצד ימי המילואים יונתן היה צריך לנהל את העסק, שקיים כבר שלוש שנים, התפתח במיוחד בחודשים האחרונים שלפני המלחמה. Pitz Surf & Explor משלב בין גלישת גלים לסיורים בסמטאות יפו הכוללים אוכל גורמה, אלכוהול משובח ואווירה של חו"ל ממש בלב הארץ.

יונתן סטטמן, צילום: אלבום פרטי

יונתן מספר כי המלחמה גרמה לו לעצור ולשאול את עצמו אם הוא נמצא במקום שהוא באמת רוצה להיות בו. מתוך המחשבה הזו יונתן הבין שמה שהוא הכי אוהב זה להראות לאנשים את הארץ היפה שלנו, יחד עם גלישת גלים ושלמעשה העסק הזה הוא החלום שלו. יחד עם זאת, המילואים הציבו בפניו אתגר מרכזי עם העסק, ויונתן נוכח להבין שבלי נוכחות פיזית שלו - העסק לא מתפקד, וכעת הוא מחפש עוד עובדים כדי להתפתח ולגדול.


Ice Healing Center – עיסוי רפואי, אימון נשימות ואמבטיות קרח בהשראת השיטה של ווים הופ, הכל כדי לבנות גוף חזק ונפש חסינה יותר

אילן סול, בן 31 מתל אביב, הוא המייסד של Ice Healing Center, שנפתח ב-1 באוקטובר 2023 בתל אביב. העסק משלב בתוכו ריפוי באמצעות קרח ונשימה. במקביל להקמת העסק, אילן ביצע 40 ימי מילואים בהתנדבות, למרות שהיה לו פטור. ב-8.10 הוא חיפש איפה להתנדב והחליט לנסוע לביסל״ח ולהתארגן בעצמו על ציוד. הוא עשה הכל כדי להתחייל ולהתייצב ביחידה לוחמת שרק תיקח אותו.

אילן סול, צילום: אוהד אדריאן

בעוד אילן במילואים, השותף העסקי שלו ניהל את העסק כשהוא בעצמו מתמודד עם אובדן של חברים רבים שנרצחו בנובה. לכן, הדבר הראשון שהם עשו בתור עסק טרי היה לטפל בהתנדבות בשורדי הנובה, חיילי מילואים וכל מי שהזדקק לעזרה בעצם לטיפול בנשימה וחשיפה לקור בהתנדבות, ולתרום לכמה שיותר אנשים.

התקופה השפיעה על העסק בכך שהוא היה סגור לא מעט מהזמן וכשהוא כן היה פתוח, כל הטיפולים ניתנו בהתנדבות מתוך הבנה שהמלאכה שלהם חשובה ברגעים כאלה. למרות כל זה, אילן מספר שהם הצליחו לשרוד את התקופה בזכות התגובות המדהימות שקיבלו מכל מי שהגיע – אנשים שסבלו מלחץ, חרדות ודיכאון, שחוו שיפור מיידי וחיזוק חוסן מנטלי. הם מאמינים בעוצמה של השיטות שלהם ורוצים להגיע לכמה שיותר אנשים במהירות האפשרית.

ElbArt – סטודיו לאומנות בקו אחד שמתמחה יצירות אישיות שמבוססות על הסיפורים של הלקוחות.

רועי אלבה, בן 35 מתל אביב, הוא המייסד של ElbArt, שנפתח בספטמבר 2023. לאחר עשור בתפקידי ניהול בכירים במגזר השלישי בתחום החינוך, ההסברה וניהול מתנדבים - רועי בחר להגשים את עצמו דרך אמנות. הסטודיו שלו מתמחה באומנות קו אחד, עם יצירות בהתאמה אישית מבוססות סיפורים אישיים של הלקוחות. בנוסף, רועי מנחה סדנאות אומנות וריטריטים לגוף ולנפש בארץ ובעולם. במקביל להקמת העסק, רועי שירת 300 ימי מילואים כסרן במרכז האש של פיקוד הצפון, מה שהפך את התקופה האחרונה לאתגר לא פשוט עבורו. הוא נאלץ לאזן בין המחויבות לצבא לבין העסק הצעיר שלו, והקדיש חלק ניכר מהזמן להנצחת חטופים ונרצחים למען המשפחות.

למרות שהעסק רק נפתח, הוא נפגע מאוד בשל העדרותו. עם זאת, בתקופה האחרונה רועי מנסה למצוא דרכים להחזיר את הסטודיו למסלול. הוא מאמין בכוח של האומנות להביא שמחה ואור, ומקווה להגיע לכמה שיותר אנשים במהירות האפשרית, כדי להעניק להם את ההזדמנות לחוות את האומנות שלו ולשתף את סיפוריהם.

שוקEAT – סיורים קולינריים בשווקים תוססים ברחבי הארץ, המשלבים אוכל ייחודי עם חוויות עשירות וסיפורים מרגשים.

נמרוד שטרן, בן 36 מקריית אונו בן 36 נשוי +2, הוא המייסד של שוקEAT, שנפתח לפני מעל ל-9 שנים. נמרוד, לוחם ביחידת שלדג, שירת 250 ימי מילואים מאז תחילת המלחמה ועדיין ממשיך בשירות פעיל. בעסק שלו, הוא מביא את עולם האוכל והתרבות דרך הסיורים בשווקים בתל אביב, ירושלים וחיפה, ומבטיח חוויה מלאה שבה אנשים יוצאים שבעים ומרוצים. הסיורים לא רק מציעים אוכל מגוון וטעים, אלא גם אלכוהול וסיפורים שמחברים בין הדוכנים והמסעדות.

נמרוד שטרן,

שוקEAT הוא עסק שמביא את עולם האוכל והתרבות דרך השווקים הכי תוססים בישראל. הסיורים שלנו לא רק מביאים אוכל טעים ומיוחד, אלא לוקחים את המשתתפים למסע קולינרי שהוא גם חוויתי, מצחיק ומלא בטעמים ייחודיים. שוקEAT מתמקדים באוכל טעים, מיוחד ומעניין יחד עם צוות מדריכים, שהם מהטובים ביותר בתחום, עם אהבה לאוכל, ידע מעמיק, וכישרון לספר סיפורים שמחברים בין אוכל לאנשים בצורה הכי טבעית ומהנה שיש.

התקופה האחרונה הייתה אתגר לא פשוט עבור נמרוד, שנאלץ לאזן בין המחויבות למילואים לבין ניהול העסק. בתקופה זו, הוא איבד לקוחות רבים ונאלץ להחזיר מאות אלפי שקלים. נמרוד מספר שהצוות שלו היה נקודת אור בשבילו ושבזכות צוות המדריכים המדהים שלו, שוקEAT הצליח להמשיך לפעול, גם אם בקצב יותר איטי. הצוות שלו הוא זה שהשאיר אותו אופטימי עם תקווה לשוב לפעילות מלאה, כשהוא מאמין בכוחו של האוכל לחבר בין אנשים וביכולת שלהם להעניק חוויות קולינריות בלתי נשכחות לכל משתתף.

בית קנדינוף – מסעדה יפואית-תל אביבית השוכנת בבניין יפהפה בכניסה לעיר העתיקה ביפו

איתי און, בן 31, במקור ממושב חירות וכיום תושב יפו, הוא המייסד של בית קנדינוף, מסעדה יפואית-תל אביבית השוכנת בבניין יפהפה בכניסה לעיר העתיקה ביפו. תפריט המסעדה מורכב מחומרי גלם מקומיים, עדכניים, שמגיעים מסביבתה הטבעית של המסעדה, מהגינה, מהשווקים היפואיים ומהיצרנים המקומיים ועל קירותיה תלויות יצירות אמנות מקומית. איתי הוא לוחם במילואים ביחידת מגלן, שהתחיל את תקופת המילואים שלו כבר ב-7.10, ועד עכשיו הוא נמצא בשירות פעיל ללא תאריך סיום ידוע. 

איתי און,

יחד עם איתי, 22 עובדי בית קנדינוף גויסו למילואים. ההיעדרות הזו, של קבוצה כה משמעותית של העובדים, לא הייתה פשוטה, אך המסעדה הצליחה להחזיק מעמד בזכות הקהילה שתמכה בהם והצוות שנותר במקום. בנוסף לכך, במהלך המלחמה המסעדה היפואית הפכה לחמ״ל שלם ומוקד תרומות לחיילים במשך חודשים. איתי מספר שהתקופה האחרונה היתה אתגר אדיר עבורו, כשניסה לאזן בין המחויבות למילואים לניהול המסעדה אבל בזכות הצוות המסור שלו, הצליחו להמשיך לתפעל את המסעדה גם כשהוא לא היה שם פיזית. 


את כל העסקים האלו תוכלו למצוא ב״עוטפים עסקים״ ב-BUYME, שאיגדה עשרות עסקים קטנים ומקומיים, במטרה לתת ההזדמנות לפני החג לרכוש מתנה ממגוון עסקים שנפגעו במלחמה: מילואימניקיות ומילואימניקים רבים שעזבו את העסקים שלהם כדי להגן על הארץ, בעלי עסקים שאיבדו את היקר להם מכל, מפונים ועוד. רוכש המתנה יכול לבחור את סכום המתנה והמקבל יכול להחליט באיזה עסק ליהנות מהמתנה.

דרור בלומנטל, סמנכ"ל השיווק של BUYME: "יום לאחר ה-7.10 פתחנו חמ"ל ב-BUYME במטרה לגייס עסקים מקומיים, ובפרט כאלה שנפגעו קשה במלחמה, כדי לסייע ולעזור. חשוב לנו להעניק ללקוחות שלנו ערך מוסף למתנה בתקופה כזו, ואנו רואים היענות רבה מהקהל. מעבר לכך, אנחנו מבטיחים לתמוך בשותפים העסקיים שלנו בכל שלב, ובמיוחד בימים מאתגרים אלו״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר