הנפט מזנק בתגובה למתקפה האיראנית, השקל נחלש

וול סטריט הגיבה בירידות להלקחות הצבאית במזרח התיכון • מומחים: "מדובר בהתפתחות שאינה מוכלת ותלחץ שורה של שווקים, בארץ ובחו"ל"

יירוטים מעל ת"א. צילום: קוקו

המתיחות במזרח התיכון הזניקה הערב (שלישי) את מחיר הנפט בעולם ב-4%, כאשר חבית נסחרת סביב 75 דולר.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, אומר ל"ישראל היום" כי מדובר בתוצאה צפויה: "התקפת הטילים מצד איראן הינה אירוע חמור מאוד, ודובר צה"ל כבר אמר כי הוא יחייב תגובה חריפה. זו הסלמה של ממש הנתפסת כתחילתה של מלחמה רב זירתית עם השלכות בינלאומיות פוטנציאליות.

מתקן איראני להפקת נפט, צילום: רויטרס

"הנקודה החשובה היא שלא מדובר באירוע מוכל, אלא בלחימה מתגלגלת ומבחינת השוק זו הבעיה העיקרית: משום שמדובר בקפיצה חדה של רמת אי הוודאות ושל פרמיית הסיכון. זה גם עלול להקהות חלק מההתלהבות בשוק מההצלחות האחרונות של ישראל מול חיזבאללה.

"התגובה הראשונה היא כאמור קפיצה בשנאת הסיכון, מה שגורר ביקוש לדולר על תקן מטבע חוף מבטחים. אנו רואים בהתאם עליות ניכרות של איגרות החוב של ממשלת ארצות הברית (טרז'ריז).

שוק הנפט הגיב אף הוא בעליות חדות כמצופה באירועים מסוג זה, משום שהמזרח התיכון מהווה צומת משמעותי של אספקת הנפט לעולם ומשום מעורבותה הישירה של איראן, מדינת סף גרעינית".

מנחם מוסיף כי "שנאת הסיכון וההבנה כי איראן עצמה החליטה להצטרף למערכה וכי גם ארצות הברית נגררת למערכה, מוליכה לירידות גם בשוקי המניות בארצות הברית ובפרט במדדי המניות הקטנות ומניות הטכנולוגיה. ייתכן כי נראה לכך המשך בשוקי אסיה ואירופה מחר".

מנחם התייחס גם למסחר במט"ח ולשווקים: "השקל פוחת כמובן במהירות מ-3.72 שקלים לדולר ל-3.76 שקלים לדולר, אם כי ניתן היה לחשוב שנוכח חומרת האירוע היה נרשם פיחות חד יותר וצריך לעקוב אחר התנהלותו. במבט להמשך  המתח והדריכות בשווקים השונים יישארו גבוהים. כעת יתמקד העניין בשאלה כיצד ומתי תגיב ישראל. יש לזכור כי בתוך כך מתנהלת פעולה קרקעית בלבנון שעלולה אף היא להתארך, וגם לפיגוע הקשה ביפו תהיה כמובן השפעה שלילית. מבחינה טקטית, ייתכן כי תגובות היתר החדות שאנו רואים הערב תקוזזנה חלקית, בזמן ההמתנה בזירה הביטחונית לתגובת ישראל. אך במבט להמשך, מדובר בהתפתחות שאינה מוכלת ותלחץ שורה של שווקים, בארץ ובחו"ל".

ד"ר דייבי דישטניק, חבר סגל בכיר בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א וחבר מועצת העיר ת"א יפו הוסיף כי "השווקים ככל הנראה לא צפו את התגובה האיראנית, ולבטח לא יודעים לצפות את התגובה שלנו לירי האיראני. לכן ראינו מעבר בבורסה בארץ מעליות של 0.65% בת"א 125 לירידה של כ-1.2%. בהתאמה גם שער הדולר עלה מעל ל-1%. כרגע מדובר באזור ה-3.76 שקלים לדולר. מחיר הנפט עלה במעל 2% ו-S&P כרגע יורד בערך 1%. לא מדובר בתגובות סופר דרמטיות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר