למרות הודעת בנק ישראל: הישראלים נוהרים להחליף שטרות של 200 שקל - מחסור נוצר במט״ח

בנק ישראל אמנם מתנגד למהלך להוצאת השטר מהמחזור, אך הציבור מצביע ברגליים • "אנשים מגיעים עם שטרות של 200 ומחליפים לאירו ולדולר, זה נכון לכל הצ׳יינג׳ים בארץ״, אומרת עובדת בבית עסק להחלפת מט"ח • בנק הדואר: גידול של פי 4 ברכישת מט"ח

שטרות 200 שקלים (אילוסטרציה). צילום: דודי ועקנין

אף על פי שבנק ישראל מתנגד להוצאת שטר ה-200 שקלים מהשוק הישראלי, נראה שרוב הציבור מאמין יותר לראש הממשלה בנימין נתניהו מאשר לנגיד הבנק פרופ' אמיר ירון, וצופה שהשטר אכן ייצא בקרוב משימוש.

״מאז שהחלו לדבר על כך ששטר ה-200 עומד להיעלם, הפדיון היומי בצ׳יינגים עלה משמעותית, סיפרה ל״ישראל היום״, לימור, עובדת בבית עסק להחלפת מט"ח במרכז הארץ. "אנשים מגיעים עם שטרות של 200 ומחליפים לאירו ולדולר. זה נכון לכל הצ׳יינג׳ים בארץ״.

צ'יינג במרכז (לתצלום אין כל קשר לכתבה). "הפדיון היומי עלה משמעותית", צילום: רוני שיצר

להחלפה המסיבית של שטרות של 200 השקלים, שיוצרת לחץ על מלאי האירו והדולר, יש להוסיף את העובדה שפחות טיסות זרות נוחתות בישראל. השילוב של שני גורמים אלו משפיע על הגעת המטבע האירופי לישראל. כך, נוצר למעשה בימים האחרונים מחסור באירו בישראל.

חשוב לציין שההחלטה על ביטול השטר היא של הנגיד בלבד, אבל במס הכנסה וברשויות החוק מדברים על כך שהצעד יוביל לכך שגביית המיסים תגדל בסכום של 20 מיליארד שקלים ולכן הצעד הכרחי גם להצלחת המאבק בהון השחור.

פרופ' אמיר ירון נגיד בנק ישראל. מתנגד למהלך, צילום: אורן בן חקון

בנוסף, בעלי עסקים טוענים שמדובר בשטר שהכי קל לזייף בשנים האחרונות ולכן הם מסרבים לקבל אותו כבר תקופה ארוכה. לעומת זאת, בעלי עסקים קטנים טוענים שההחלטה תפגע ישירות בהכנסה שלהם.

גידול ברכישת מט"ח בבנק הדואר

גם בבנק הדואר מרגישים גידול ברכישת מט"ח, בשיעור של פי 3-4 בהיקפי הרכישות. בנוסף, מדווחים שם על נטייה ברורה לתשלום בשטרות של 200 שקלים.

"בעקבות הפרסומים בימים האחרונים על כוונת הממשלה לבטל את השטר של 200 שקל, אנו מתמודדים עם ביקוש אדיר של ציבור הרוצה להמיר שטרות שקל למט"ח", אומר ערן בן מנדה, סמנכ"ל תפעול ומכירות בחברת GMT, המציעה שירותי תשלום ופתרונות פיננסים. "על פי הנתונים שבידינו, ביומיים האחרונים חלה עלייה של פי שישה בביקוש למטבע זר. חשוב להדגיש שאנחנו מגבילים את כמות המט"ח שניתן לרכוש אצלנו מסיבות של ניהול סיכוני הלבנת הון".

על פי בן מנדה, רבים מהאנשים שמבקשים לבצע המרות הם ישראלים שהצטיידו במזומנים בעקבות המלחמה. "צריך לזכור שזו תקופת טרום החג והרבה משפחות מתכננות לנסוע לחו״ל, ובעקבות הביקוש נתקלות בחוסר. לקוחות שמגיעים לקנות מט"ח חוזרים בידיים ריקות".

שטרות אירו. "לקוחות חוזרים בידיים ריקות", צילום: Getty Images

בן מנדה סבור שביטול השטר לא ישיג את מטרתו בעת הזו. "אם המטרה היא להילחם בהון השחור, אני מעריך שהמהלך הזה לבדו לא יגרום לכך. אולי זה יעזור כחלק ממכלול של פעולות, מכיוון שאנשים מתוחכמים יותר ומצטיידים בפתרונות אחרים כמו מט״ח דרך קריפטו, מטבעות דיגיטלים וניירות ערך בחו״ל. רצוי בעיני לקדם רעיון כזה, שבא לקדם את המטרה החשובה של צמצום ההון השחור, במקביל להצעה סדורה של גילוי מרצון וכחלק מסדרת פעולות כוללת, אבל 
רעיון כזה מוטב לקדם בזמן שגרה ולא בתקופת מלחמה בזמן שהציבור מוטרד ומפוחד גם כך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר