השתלמות בקרנות השתלמות: כל מה שצריך לדעת

עבור שכירים, שיעורי ההפרשה לקרן נקבעים במסגרת יחסי העבודה בין העובד למעסיקו, גם עצמאים יכולים להפקיד לקרן השתלמות לעצמאים עד 4.5% מהשכר כהוצאה מוכרת • קרן ההשתלמות היא כיום אמצעי החיסכון ההוני היחיד שפטור ממס, לרבות פטור ממס על הרווחים הריאליים

השקל נחלש. צילום: יהושע יוסף

פדיון הכסף במס מופחת: באחרונה הופצה על ידי משרד האוצר הצעת חוק המאפשרת לשבור קרן השתלמות אם עברו יותר משש שנים מאז פתיחתה, בתשלום מס מופחת של 15%. עוד מוקדם לדעת אם השינוי יתקבל, אך לפני כן - מהי למעשה קרן השתלמות? מדובר בסוג של קופת גמל המהווה הסדר השקעה שמשמש לרוב לחיסכון, ומיועד לשכירים ולעצמאים כאחד. עד כה, כסף שמושקע בקרן השתלמות פטור ממס על רווחי הון, שמוגבל בתקרת הפקדה.

עבור שכירים, שיעורי ההפרשה לקרן נקבעים במסגרת יחסי העבודה בין העובד למעסיקו. שיעור ההפקדה המרבי שמותר הוא 5% לחודש מצד העובד ו־7.5% מהמעסיק. כלומר, הפקדת העובד היא ביחס של 1:3 לפחות להפקדות המעביד. גם עצמאים יכולים להפקיד לקרן השתלמות לעצמאים עד 4.5% מהשכר, וזוהי הוצאה מוכרת. תקרת ההפקדה השנתית היא 12,150 שקלים (נכון ל־2022) שהם 4.5% מ־270 אלף שקלים. עצמאים יכולים לבחור בין הפקדה תקופתית להפקדה חודשית. נדגיש כי הפקדה לקרן השתלמות לעצמאי מקטינה גם את ההכנסה החייבת לצורך תשלומים לביטוח הלאומי.

קרן ההשתלמות היא כיום אמצעי החיסכון ההוני היחיד שפטור ממס, לרבות פטור ממס על הרווחים הריאליים, צילום: ללא קרדיט

רווחים שנצברו בקרן ההשתלמות פטורים ממס רווחי הון אם הסכום שהופקד מדי שנה נמוך מ־18,960 שקלים (נכון ל־2022) והכספים נמשכו לאחר שש שנות ותק, או לאחר שלוש שנות ותק לצורכי לימודים או השתלמות. קרן ההשתלמות היא כיום אמצעי החיסכון ההוני היחיד שפטור ממס, לרבות פטור ממס על הרווחים הריאליים.

ניתנת אפשרות למשוך חלקית את הכספים שנצברו, החל ממועד הזכאות. אולם חשבון זה בקרן ייחסם להפקדות נוספות. אין חובה למשוך את קרן ההשתלמות, והיא יכולה לשמש בעתיד גם לחיסכון הפנסיוני.

נדגיש, אין לראות באמור תחליף לייעוץ פנסיוני אישי שמותאם לחוסך.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר