חוק המטרו אשר אושר היום (רביעי) בוועדת הפנים של הכנסת, ויובא בקרוב למליאה להצבעה בקריאה שניה ושלישית, יאפשר לקדם את פרויקט המטרו. החוק כולל הסרת חסמים רגולטורים ובירוקרטים שיסייעו לקדם את פרויקט המטרו וכן את תקציב הפרויקט וחבילת המימון שתאפשר את הקמתו.
במסגרת החוק, עוגנה חבילת סיוע בסך של חצי מיליארד שקלים, עבור עסקים שנמצאים בסמוך לעבודות ואתרי הבנייה של המטרו. פרויקט המטרו כולל שלושה קווים, 150 ק"מ מסילות תת קרקעיות ו-109 תחנות. רשת המטרו צפויה לחבר 24 רשויות מקומיות ברחבי גוש דן ולהוביל כ-2 מיליון נוסעים ביום.
במשרד האוצר ציינו כי התועלות המשקיות כתוצאה מהקמת פרויקט המטרו מוערכות בכ-25 מיליארד שקלים בשנה, ומהמרכזיות בהן, אלטרנטיבה לפקקים ברכב הפרטי וחיסכון בזמן.
שילה זברו וייס, מנהלת מחלקת DUNS100 ב'דן אנד ברדסטריט' אמרה ל"ישראל היום": "לאישור חוק המטרו עשויות להיות מספר השלכות על ענף הנדל"ן, שצפוי להפיק תועלת עם עליית ערך הנכסים סמוכים לקווי המטרו. היטל ההשבחה שהופחת ל-60% יעודד פיתוחים חדשים והשקעות".
"כמו כן, המטרו ישפר את התחבורה הציבורית, מה שיכול להגדיל את הביקוש למגורים באזורים קרובים. המטרו בעצמו מתמקד בעיקר בגוש דן, אך שיפור התחבורה המרכזית והפחתת עומסים בתל אביב ובסביבתה יכולים לאפשר חיבור טוב יותר מהמרכז לפריפריה. כך ניתן יהיה להקל על תושבי הפריפריה להגיע למרכז ולהפך".
עוד היא מוסיפה: "המטרו צפוי לשרת 2.5 מיליון נוסעים ביום ולהפחית עומסי תנועה. החוק יספק פיצויים לבעלי עסקים שנפגעים במהלך הבניה אך כולל גם סעיפים שעלולים להקשות על בעלי עסקים, כמו היטל מימון המטרו וסעיפי הקניית מקרקעין. לכן, השפעת החוק על בעלי עסקים תלויה במידה רבה בסוג העסק ובמיקומו ביחס לתוואי המטרו".
לדבריה, "אין ספק שהחוק צפוי להוביל לשיפורים כלכליים ותכנוניים במרכז הארץ, אך גם ידרוש ניהול מתואם, מדויק וכמובן התחייבות של המדינה על מנת להתמודד עם האתגרים הקשורים בבנייה ובפיצוי הנדרש לעסקים קיימים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו