מחר בשעה 18:30 כמדי חודש תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן. הערכות האנליסטים מדברות על שינוי קל בלבד במדד יוני - בין ירידה של 0.1% לעלייה של 0.1%. נוסף על כך, האינפלציה השנתית צפויה להישאר ברמה של 2.8%-2.7% בדומה לנתון שנרשם בחודש שעבר ובתוך טווח היעד של בנק ישראל. ההתמתנות של האינפלציה ביוני מוסברת בעיקר על ידי הירידה המשמעותית במחיר הדלק וירידה קלה במחירי הטיסות עקב התחזקות השקל.
אולם, נראה כי מוקדם מדי לשמוח מהתמתנות האינפלציה, ובחודשים הבאים היא צפויה לשוב ולהרים ראש. כבר ביולי האינפלציה צפויה לעלות חזרה ל־3% (טווח היעד העליון של בנק ישראל), וב־12 החודשים הקרובים התחזית של בנק ישראל עומד על 3.2%.
מודי שפריר, אסטרטג ראשי של שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מתייחס בסקירתו השבועית לנקודה מעניינת. סקר של הלמ"ס שבחן את "הצפי לעליית מחירים בשנה הקרובה" הצביע על צפי לעליות מחירים חדות בענפי שירותי המזון והמסחר ביוני 2024 בהשוואה למארס 2022 (המועד הקודם בו הסקר נערך). אם בשנת 2022, בכ־36% מהעסקים בענפי שירותי המזון והמשקאות צפו עליית מחירים בשנה הקרובה, הרי שבסקר הנוכחי מדובר בכ־74%. "מעניין בהקשר לכך לציין שנכון למארס 2022 האינפלציה השנתית עמדה על 3.5% ולאחר שנה, במארס 2023 האינפלציה זינקה ל־5.0%", כותב שפריר.
עוד נתגעגע למספרים הנוכחיים
אם גם הפעם נתוני הסקר העסקים של הלמ"ס ינבאו בצורה נכונה את נתוני האינפלציה, לא מן הנמנע שעוד נתגעגע למספרים הנוכחיים של האינפלציה של כ־3%. עוד עלה מהסקר כי רוב משמעותי של החברות בענפי שירותי המזון ומשקאות (74%) ובענפי המסחר (63%) צופים כי המחירים בשנה הקרובה "יעלו" או "יעלו מאוד".
זאת ועוד, גם "ההתאמות" או הגזירות הכלכליות שהצפויות בתקציב 2025 יאיצו את קצב האינפלציה - העלאת המע"מ ועוד. גם מחירי התובלה הימית לא מפסיקים לעלות ומתחילת חודש מאי השלימו עלייה של כמעט 120%. יש לציין כי התייקרות מחירי התובלה מהמזרח לישראל על המחירים של המוצרים המיובאים בדרך כלל מתרחשת בפיגור של כמה חודשים. למשל, חברות האופנה מזמינות כבר עכשיו את קולקציית קיץ 2025 שתימכר בחנויות החל ממארס 2025.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו