ממחר: התעריף יעלה ל-8 שקלים. בתמונה: הקו האדום של הרכבת הקלה . צילום: גדעון מרקוביץ'

נוסעים שחוששים לביטחונם ומחסור חריף בעובדים: אפקט המלחמה על התחבורה הציבורית

שתיקת הרציפים: למרות השקת הרכבת הקלה לא מזמן - מאז שבעה באוקטובר היקף הנוסעים צנח דרמטית • הטענות: לא מרגישים בטוחים להסתובב, וחוששים מאזעקות בזמן הנסיעה • משרד התחבורה: "אנו נמצאים במצב מלחמה ואנשים נוסעים פחות"

 ארבעה חודשים חלפו מאז שהרכבת הקלה הושקה בקול תרועה ועוררה ציפייה גדולה להקלת הגודש בתנועה.

אלא שמאז פרצה מלחמת חרבות ברזל, היא השפיעה על תחומים רבים, ובהם גם על כמות הנסיעות של אמצעי התחבורה השונים. בין הסיבות לכך אפשר למנות את המציאות שהשתנתה באופן דרמטי לאחר 7 באוקטובר כאשר רבים לא יצאו לעבודה כשפרצה המלחמה, ולאחר מכן עברו לעבוד מהבית. בהמשך עובדים רבים יצאו לחל"ת.

מבחינת הרכבת הקלה, פחות נוסעים יצאו ליפו, שהיא עיר מעורבת, ובאופן כללי - תחום הבילוי ירד דרמטית לאורך התקופה. נוסף על כך, אצטדיון בלומפילד היה אמור לארח משחקים בינלאומיים ומקומיים, וכנ"ל גם לגבי הופעות בפארק הירקון.

לפי נתונים שנמסרו מנת"ע, מספר הנסיעות עולה בהדרגה, אם כי עדיין רחוק מהמספרים שלפני המלחמה, וכך בכלל התחבורה הציבורית. אם לפני המלחמה מספר הנסיעות עמד על כ־110 אלף בממוצע, הרי שעכשיו, גם עקב הנחיות פיקוד העורף והעבודה מהבית, צנחו המספרים אל מתחת ל־20 אלף נסיעות.

הרכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו, צילום: גדעון מרקוביץ

לפי הנתונים, בשבועות האחרונים יש עלייה קבועה, ובשבועיים האחרונים חלה עלייה ליותר מ־60 אלף בממוצע. בחברת נת"ע אומרים כי בינתיים ניצלו בחברה את תקופת הירידה, וביחד עם חברת התחבורה "תבל מטרו" פעלו להעלות תדירות ולהאריך את זמני השירות.

כעת זמן ההמתנה בתחנה עילית עומד על כ־6 דקות ומתחת לקרקע על 4 דקות. בינואר צפויים להיות שינויים בקווי האוטובוס. קו 1, המקביל לקו האדום, יצומצם, וקו 50 אשר מזין נוסעים לרכבת יתחיל לפעול, כך שבחברה צופים כי בעקבות הנגישות הגבוהה יותר לתוואי הרכבת, תהיה עלייה במספר הנוסעים.

מבחינת צפי לעתיד אומרים בחברה כי בשיא, כשהרשת קיימת, אמורים להגיע ליותר מ־200 אלף נסיעות. יש לציין כי מחסור בעובדים, כמו בענף הנדל"ן, עלול להשפיע על דחיית פתיחתם של הקווים הבאים ברכבת הקלה.

הרבה עובדים מגויסים

על השאלות היכן עומדות העבודות על הקו הסגול והירוק, שצפויים להיפתח ב־2027 וב־2028 בהתאמה בגלל מחסור בעובדים, והאם העבודות יידחו, ענו לנו בנת"ע כי כרגע לא מדברים על דחייה משום שהזכיינים בשני הקווים נכנסים לעבודה, ועדיין לא ברורה ההשפעה הסופית של המלחמה.

פחות נוסעים, צילום: GettyImages

בחברה מוסיפים כי ברור שיש מחסור בכוח אדם גם אצל הקבלנים, כמו עובדים זרים שעזבו ופלשתינים. נוסף על כך, בחברה ובקרב חברות הניהול שיעור גבוה של עובדים מגויס, דבר שיוצר בעיה, ובחברה מקווים כי הם יצליחו להתגבר עליה.

שאלנו גם את חברת "כפיר הרכבת הקלה בירושלים" מתי הקו הירוק שם צפוי להיפתח ואם צפוי עיכוב בגלל המחסור הנוכחי בכוח אדם.

מכפיר נמסר כי "הצפי לתחילת פעילות הקו הירוק, אחד מפרויקטי התשתית המורכבים שנבנו בישראל, הוא 2025. יחד עם זאת, אנו עדיין אומדים את השפעות המלחמה והמחסור בכוח אדם הנגרם כתוצאה מהמשך הלחימה".

אחת הסיבות לירידה בנסיעות בתחבורה הציבורית היא תחושת חוסר הביטחון בתקופה זו. לשאלה מה צריך לעשות כדי להשיב לנוסעים את הביטחון והאם צפויה חזרה לנסיעות בתחבורה הציבורית וברכבת הקלה, אמרה עדן רונן, דוברת ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות": "בתקופה של חוסר יציבות ביטחונית יש הימנעות מהסתובבות במרחב הציבורי בכלל, ולצערנו הדבר נכון גם לגבי התחבורה הציבורית.

צילום: עמי שומן // מונית שירות, אילוסטרציה, צילום: עמי שומן

"ברכבת ישראל יש אבטחה בכניסה באופן די הרמטי ולכן חשים יותר ביטחון, אבל ברכבת הקלה ובטח באוטובוסים אין כזו. אפשר לייצר פתרון זמני של אנשי אבטחה שיסתובבו בין אוטובוסים וברכבות הקלות, ישרו תחושת ביטחון, וכמובן יפעלו במידת הצורך, כמו שיש פקחים שבודקים את תיקוף הכרטיס. זה דבר שמשרד התחבורה צריך ליזום ולפקח עליו.

"נוסף על כך, יש בעיה של נהגים שבעת אזעקות עוצרים את האוטובוס ומאפשרים לנוסעים לרדת, אך לא מחכים 10 דקות ופשוט נוסעים. נוצר מצב שהנוסעים פשוט חוזרים לאחר 10 דקות, הזמן שבו צריך לשהות במרחב מוגן, ומגלים שהאוטובוס שלהם ברח. גם דבר זה גורם להפחתת השימוש באוטובוסים כי אנשים מרגישים שהם לא יכולים לסמוך על הנהגים".

קיים מערך אבטחה

לגבי הירידה בנסועה בתחבורה הציבורית בגלל המצב הביטחוני נמסר לנו ממשרד התחבורה: "היצע השירות באוטובוסים וברכבות חזר לביצוע של 100% כמו הפעילות בשגרה, פרט לאזורים בדרום ובצפון שבהם יש מגבלה ביטחונית ובהתאם להנחיות פיקוד העורף. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית עוקבת אחר נתוני הביקוש, ומהם עולה כי חלה התאוששות מהירה. בחלק מהאזורים נרשם ביקוש של יותר מ־90% מימי השגרה, ובממוצע ארצי - יותר  מ־80%. יש לציין כי אנו נמצאים במצב מלחמה, ומטבע הדברים אנשים מבצעים פחות נסיעות".

על הטענה כי ניתן היה לייצר פתרון זמני של אנשי אבטחה שיסתובבו בין אוטובוסים וברכבות הקלות נמסר ממשרד התחבורה: "גם ברכבות הקלות קיים מערך אבטחה. בירושלים הוא כפוף לעירייה, ובתל אביב - לחברת נת"ע. כמו כן, המשרד תקצב מערך אבטחה באוטובוסים והוא פועל בימים אלה להקמתו במטרה להגביר את תחושת הביטחון של הנוסעים והנהגים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...