שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.

לא רק סניפי המזון: זינוק מחירים גם ברשתות הפארם

אין לאן לברוח: גם כאן נשלם יותר על מוצרי טואלטיקה והיגיינה, ואף על מוצרי מזון • עלייה ממוצעת של עד 8% בשמונה חודשים בלבד ברשתות הפארם • "הרשתות גלגלו את ההעלאות מהספקים לצרכן"

מוצרי פארם // צילום: AP ,
מוצרי פארם // צילום: AP

הכיס נקרע: היבואנים והספקים שהעלו מחירים בתחומי צריכה רבים השפיעו על עליות המחירים לא רק ברשתות המזון, אלא גם ברשתות הפארם, שמציעות מוצרי טואלטיקה, היגיינה ואף מזון.

לאחר שבדקנו את עליות המחירים ברשתות המזון, השווינו באמצעות "פרייסז" את מחיריהם של 50 מוצרים שנמכרים ברשתות הפארם כעת לתקופה של טרום עליות המחירים הגדולות, קרי ב־26.10.22 לעומת 26.6.23. בדיקה זו כללה גם מחירי מבצע שהיו בעבר. רשתות הפארם, מצידן, טוענות כי הן גלגלו את ההעלאות מהספקים לצרכן.

מהנתונים עולה כי ברשת סופר-פארם היתה העלאת מחירים ממוצעת של 8%. סל של 50 מוצרים שעלה 1,232.31 שקלים עולה היום 1,331.78 שקלים - פער של 99.47 שקלים. ברשת BE של שופרסל היתה העלאה של כ־4%. סל שעלה 1,161.61 שקלים עולה היום 1,208.64 שקלים - פער של 47.03 שקלים. 

עליית מחירים ברשת, צילום: יהושע יוסף

בגוד פארם המחיר נותר כמעט ללא שינוי. סל שעולה 1,123.6 שקלים היום עלה 1,122.5 שקלים ב-2022, כלומר הפרש של 1.1 שקלים בלבד.

בשורה התחתונה, אותו הסל עולה היום 1,331.78 שקלים בסופר-פארם, 1,208.64 שקלים ב-BE של שופרסל ו־1,123.6 שקלים בגוד פארם. יש לציין כי בגוד פארם אין בתי מרקחת, כך שהמודל התפעולי או מודל העלויות הוא שונה משמעותית.

הרוב הגדול מתייקר

הסל שהשווינו כלל בין היתר את המחירים של המוצרים הבאים: ממרח נוטלה 350 גרם, חטיף פרינגלס, דוחה יתושים סנו די של סנו לתינוקות ולילדים, אבקת כביסה תינוקלין 1.25 ק"ג, אבקה להסרת כתמים לבן בוהק של וניש קליה, שתי יחידות של מברשות שיניים של מרידול רכות במיוחד, שטיפת פה בתוספת מלח פרוטקטיב, חוט דנטלי של אורל בי, דיאודורנטים, תרכובות מזון ועוד.

ברשת סופר-פארם מתוך 50 מוצרים, 19 התייקרו ו־5 מוצרים הוזלו, השאר ללא שינוי. כך, למשל, ממרח נוטלה נמכר בעבר ב־14.9 שקלים וכעת הוא נמכר ב־19.9 שקלים - עלייה של 33.56%. ג'ל גילוח אדג' ירוק עלה מ־18.9 שקלים ל־19.9 שקלים, הפרש של 5.29%. מחיר אבקת כביסה של תינוקלין עלה מ־24.9 שקלים ל־29.9 שקלים, עלייה של 20.08%. שתי יחידות של מברשות שיניים רכות במיוחד של מרידול עלו מ־29.9 שקלים ל־39.9 שקלים, עלייה של 33.44%.

לעומת זאת, המוצרים הבאים הוזלו: חטיף פרינגלס הוזל מ־14.9 שקלים ל־12.9 שקלים, ירידה של 13.42%. מזון לתינוקות של נוטרילון הוזל מ־69.9 שקלים ל־57.5 שקלים, ירידה של 17.74%. יש לציין כי חלק ממחירי הדוגמאות שהוצגו הן בגלל מבצעים נקודתיים שהסתיימו.

רשת "גוד פארם" ת"א, צילום: יהושע יוסף

ברשת BE של שופרסל 27 מוצרים התייקרו ו־8 מוצרים הוזלו, השאר נותרו ללא שינוי. כך למשל חטיף פרינגלס עלה מ־8.9 שקלים ל־11.9 שקלים, עלייה של 33.71%. מחיר מזון לתינוקות של נוטרילון עומד כעת על 55 שקלים לעומת 46.33 שקלים, עלייה של 18.71%.

לעומת זאת, מרכך כביסה מרוכז לתינוקות של סוד הוזל מ־12.9 שקלים ל־9 שקלים, הוזלה של 30.23%.

כדאי להשוות מחירים

ברשת גוד פארם תשעה מוצרים התייקרו וחמישה מוצרים הוזלו. השאר נותרו ללא שינוי. כך, למשל, אבקת כביסה של תינוקלין התייקרה מ־19.9 שקלים ל־21.9 שקלים, עלייה של 10.05%. מרכך כביסה לתינוקות של סוד התייקר מ־10.9 שקלים ל־11.9 שקלים, עלייה של 9.17%. כאמור, המחירים ברשתות משתנים הן על סמך מבצעים שהיו ונגמרו והן על רקע העלאות המחירים השונות.

בשורה התחתונה, כדאי להשוות מחירים בין רשת לרשת, שכן בין מחירי מוצרים זהים אפשר למצוא פערים.

ברשת גוד פארם, כאשר מסתכלים על הממוצע הכללי, טרם הורגשו עליות המחירים. אדם פרידלר, מייסד הרשת, סיפר כי "אנחנו נאבקים יום־יום עם הספקים כדי לשמור על רמת מחירים מסוימת. גם אם המחיר עולה במקום אחד, אנחנו דואגים להוריד את המחיר של מוצר אחר, וזאת כדי שהסל לא ייפגע".

עם זאת, פרידלר מציין כי הוא מתקשה להעריך לאורך כמה זמן המחירים יישארו כך, לנוכח עליות המחירים הרבות שחלו לאחרונה. "זו עבודה סיזיפית יומיומית, ואנחנו מתקשים להעריך אם נצליח להחזיק מעמד לאורך זמן. העתיד כרגע לא ידוע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר