התעוררו בזמן: ההפגנות הבריחו קונים - החג החזיר

מצב הרוח הלאומי ויוקר המחיה הרחיקו את הישראלים מהקניונים למשך תקופה ארוכה • כעת, רגע לפני החג, חלה עלייה הדרגתית בצריכה • "חול המועד יהיה חג לסוחרים ולמבלים"

"לאנשים לא היה חשק לצאת" , דודו גרינשפן
"לאנשים לא היה חשק לצאת", צילום: דודו גרינשפן

הימים שלפני פסח תמיד היו מהתקופות הכי רווחיות ועמוסות בקניונים, אך ניכר כי מצב הרוח הלאומי משפיע ישירות על צריכת מוצרי הפנאי ומוביל לירידה במספר המבקרים.

"בימים שבהם היו הפגנות גדולות באזור, בעיקר בימי חמישי, חלה ירידה של 25% בכמות המבקרים", מספר מנהל השיווק של דיזנגוף סנטר, אלכס קפלן. "מישור נוסף שהשפיע על הצריכה הוא מצב הרוח הכללי. אנשים הוציאו פחות כספים מהרגיל על תחום הפנאי. תחומי האופנה והמזון לא נפגעו מכיוון שמדובר בדברים שאנשים צריכים".

ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית (ארכיון). הוציאו אנשים מהחנויות, צילום: אמיר שושני

קפלן מספר כי מאז השהיית הרפורמה והיציאה של מוסדות החינוך לחופשת החג, חלה עלייה הדרגתית במספר המבקרים בקניון. "אנחנו משוכנעים שחול המועד יהיה חג לסוחרים ולמבלים", ניבא קפלן.

איל קרוליצקי, מנכ"ל "יחד בשבילך", מועדון הצרכנות של ההסתדרות, זיהה ירידה בהיקף המכירות בעיקר בתחומי הפנאי והרווחה. לדבריו, "בהסתכלות על שלושת החודשים האחרונים, המכירות אכן ירדו. אני מעריך כי מדובר בירידה של כ־10%. עליית המחירים ואווירת הדיכאון הכללית מהמצב במדינה פגעו בחשק לעשות קניות ולצאת לבלות.

"אנשים היו במוצאי שבת בהפגנות, וגם אם תכננו ללכת להופעות - הכבישים היו חסומים. החג המתקרב מגדיל במקצת את היקפי הרכישות, אך ההיקפים עדיין נמוכים מאשר בשנים קודמות", מסביר קרוליצקי, ומוסיף כי לצד הרצון של הלקוחות לחסוך - היקף הטסים לחו"ל דווקא צמח.

דותן שלום, מנכ"ל קניון שער הצפון, מעדכן: "מאז יום רביעי הרגשנו שינוי מגמה באופי התנהגות הצרכן הישראלי. רואים עלייה של כ־30% במספר המבקרים, וזה משפיע על המסעדות, על בתי הקפה ועל חנויות הבגדים והעיצוב".

הדיוטי פרי בנתב"ג (ארכיון). היקף הטסים לחו"ל דווקא צמח, צילום: יוסי זליגר

אורי אבל, מנכ"ל קניון שבעת הכוכבים, מוסיף: "אחרי שבוע מעורפל, אנחנו מרגישים עלייה במספר המבקרים וברמת העניין, גם במבצעים של הרשתות וגם במבצעי החג של הקניון. ביום רביעי חווינו עלייה של 20%, ולמחרת גדלנו ל־30%. לקראת ערב החג בשבוע הבא אנו מצפים לעליה של 50% במספר המבקרים, ולהכפלה ביומיים המקדימים לחג".

"כמדי שנה, כשבוע וחצי לפני החג, אנו חווים התעוררות משמעותית הן במספר המבקרים והן בפעילות של רשתות כלי הבית, העיצוב והאופנה", מסכמת לימור דאי־סטולר, מנכ"לית קניון באר יעקב. "מה שהחל בעניין צרכני, סביב רשתות כלי הבית והעיצוב, מתגבר כעת גם בתחומי האופנה. אנו צופים הכפלה במהלך השבוע הבא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר