יפה בן דויד | צילום: קוקו

לאחר פיצוץ המו"מ עם האוצר: הסתדרות המורים תשבית מחר את הלימודים

הסתדרות המורים הודיעה על המשך העיצומים, לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות • במקביל, מחקר בנק ישראל מגלה כי השבתת מערכת החינוך גורמת לנזק של כ-2.6 מיליארד שקל • משרד האוצר: "עומלים לילות כימים כדי להביא הסכם טוב עבור המורים, התלמידים, ההורים והמנהלים"

השביתה במערכת החינוך חוזרת: לאחר שהבוקר (שני) התפוצצה הפגישה בין האוצר לנציגי המורים,הלימודים בבתי הספר היסודיים ובגנים לא יתקיימו מחר. על פי הדיווח, משרד האוצר מתנהל בתקופה רגישה תחת ההנחיות הקיימות של היועצת המשפטית לממשלה בהתאם לתקופת ממשלה יוצאת.

כזכור, אתמול התקיימה שיחה בארבע עיניים בין הממונה על השכר ליפה בן דויד, השיחה הוגדרה כעניינית ונקבע המשך המו"מ.

לאחר שהתקבל אישור היועמ"שית להמשיך במו"מ גם בתקופת ממשלת מעבר, האוצר גיבש הצעה, ובבוקר התקיימה שיחה בנוכחות גם מנכ"לית משרד החינוך, אך לא הייתה התקדמות משמעותית, ועלה החשש כי המורים ישביתו את הלימודים מחר או ביום רביעי.

מחאת המורים השנה, צילום: קוקו

האוצר פעל תחת המגבלות של היועמ"שית לממשלת מעבר, ולכן התקציב במיועד להסכם קטן יותר ממה שתוכנן, ולכן האוצר מוגבל יותר בהצעה שלו, בנוסף באוצר עדיין לומדים את ההנחיות של היועמ"שית, כי בחלק מהן יש מקום לפרשנות.

ממשרד האוצר נמסר: "צר לנו על הפגיעה בתלמידים ובהורים רגע לפני סיום הלימודים. האמירות שלפיהן התקיימו ישיבות סרק הינן שקריות ומבישות, וטוב היה שלא היו מועלות. משרד האוצר עומל לילות כימים על מנת להביא הסכם טוב עבור המורים, התלמידים, ההורים והמנהלים, תוך הקפדה על ההנחיות הקיימות של היועמ"שית לממשלה בהתאם לתקופת ממשלה יוצאת".

חוסר סבלנות

סלע המחלוקת כעת הוא עדיין מודל השכר - כיצד יינתנו תוספות השכר (תגמולים), בנושאים אחרים יש התקדמות מסוימת. לדברי גורם באוצר, "אם אתמול הייתה נכונות לדון בחלק קטן יחסית מבין הנושאים בהסכם, היום לא הייתה סבלנות להמשיך לדון בהם, כל עוד אין התקדמות לגבי השכר. זה לא נגמר אופטימי כמו שנגמר אתמול. אנחנו בכל זאת מקווים שתהיה פריצת דרך.

"אבל גם מבחינת ההנחיות של היועמ"ש, גם מבחינת המדיניות של המשרד - לא יהיה הסכם שהוא רק תוספות שכר. המטרה היא לא להגביל את ידיה של הממשלה הבאה, ולעשות הסכם שהוא רק תוספות שכר כובל את ידיה של הממשלה הבאה, כי כל הארגונים יצפו שהם יכולים לעשות הסכמים שהם רק תוספות שכר בלי לתת שום דבר בתמורה. אנחנו מתעקשים שלא משנה מה סדר הגודל של ההסכם, הוא יהיה משמעותי".

במה דנים הצדדים?

את המחלוקת בין אוצר להסתדרות המורים אפשר לחלק לשני נושאים עיקריים, הראשון הוא גובה עליית השכר של עובדי ההוראה. גורם במשרד האוצר הסביר כי בשל העובדה מדובר בממשלת מעבר התקציב במיועד להסכם עם עובדי ההוראה קטן יותר ממה שתוכנן, ולכן האוצר מוגבל יותר בהצעה הכספית שלו. סלע המחלוקת בין הסתדרות המורים לפקידי האוצר הוא עדיין מודל השכר, כלומר כיצד יינתנו תוספות השכר לעובדי הוראה צעירים ולעובדי הוראה ותיקים. כך למשל האוצר הניח הצעה של 8,600 שקלים לכל מורה מתחיל, אבל יפה בן דויד מדבר על סכום גבוה יותר הנושק ל- 10 אלפים שקלים בחודש.

הנושא השני נוגע למה הגננות והמורים יתנו בתמורה להעלאת השכר. יפה בן דויד מאמינה כי המורים לא צריכים לתת דבר כיוון שהם כבר נותנים הרבה יותר ביחס לשכרם. במשרד האוצר רוצים כידוע שינוי בימי החופשה של ההורים, בין היתר כדי להציג לציבור הישג. "מבחינת המדיניות של המשרד - לא יהיה הסכם שהוא רק תוספות שכר" אמר בכיר במשרד האוצר והסביר: "המטרה היא לא להגביל את ידיה של הממשלה הבאה. חתימה על הסכם שהוא רק תוספות שכר כובל את ידיה של הממשלה הבאה. זה יביא למצב שכל הארגונים שמנהלים משא ומתן על שכרם יצפו להסכמים חד צדדים שכוללים רק תוספות שכר בלי לתת שום דבר בתמורה. אנחנו מתעקשים שלא משנה מה סדר הגודל של ההסכם, הוא יהיה משמעותי".

השבתת מערכת החינוך - נזק של כ-2.6 מיליארד שקל

במקביל, מחקר בנק ישראל מגלה כי כל שבוע של השבתה של מערכת החינוך גורמת לנזק של כ-2.6 מיליארד שקל למשק בשל היעדרותם של ההורים ממקום העבודה. בישראל יש כ-400 אלף משקי בית בהם הורה מועסק נאלץ להישאר בבית על מנת להשגיח על ילדיו הקטנים בשל אי-קיומן של מסגרות לימודים בבתי הספר והגנים.

לאור השיח המתגבר בנושא חינוך והמו"מ המתוקשר בין משרד האוצר להסתדרות המורים, בבנק ישראל ריכזו מחקרים רלוונטיים שנעשו לאחרונה על ידי חטיבת המחקר.

בבנק ישראל מזהירים כי שיבוש הלימודים הנרחב עלול להשפיע על התלמידים בטווח הארוך, בפרט כתוצאה מירידה בכמות ובאיכות של ההון האנושי שיצברו במהלך חייהם. ערוץ ההשפעה העיקרי של שיבוש שגרת הלימודים על הישגי התלמידים הוא הפסד שעות לימוד.

בניין בנק ישראל בירושלים, צילום: אורן בן חקון

איך משפיעות החופשות במערכת החינוך על עבודת ההורים?

מסקר שערך בנק ישראל בקרב הורים לתלמידים בגנים ובכיתות הנמוכות עולה האפשרות שמבנה חופשות התלמידים בישראל משפיע לרעה על פריון העבודה במשק: כמחצית מהמשיבים העידו כי החופשות משפיעות עליהם לרעה בעבוד.

יותר מ-15% דיווחו כי הם או בני זוגם לקחו את ילדיהם איתם לעבודה. 11%-15% דיווחו כי הם או בני זוגם נעדרו מעבודתם, מבלי שלקחו ימי חופשה.

כמחצית מהנשאלים תמכו בהצעה להגדיל את הסינכרון בין חופשות התלמידים לימי העבודה הנהוגים במשק באמצעות ביטול הלימודים בימי שישי והפיכת ימי חופשה קיימים במערכת החינוך לימי לימודים מן המניין. רק 15% מהנשאלים התנגדו להצעה.

בית ספר באשדוד // צילום: לירון מולדובן,

בבנק ישראל מדגישים כי ליישום תכנית הסינכרון עשויה להיות השפעה חיובית על פריון העבודה: 31% מהמשיבים סבורים כי היא תשפיע עליהם לטובה בעבודה, ורק 8% מעריכים כי היא תשפיע עליהם לרעה.

ההמלצות שניתנו לפני שנה ולא הושמו

לבסוף בבנק ישראל מזכירים את סט ההמלצות לשיפור מערכת החינוך שניתן לממשלה עוד ביוני 2021 עם כניסתה לתפקיד. חלק מההמלצות נמצאים כיום בלב המחלוקת בין המורים לבין האוצר. בין היתר המליץ בנק ישראל לממשלה לשפר את התגמול של מורים בתחילת דרכם גם בהסכמי שכר עתידיים, על חשבון צמצום התגמול לפי ותק שאינו מבוסס ביצועים.

עוד הומלץ לשפר את התגמול של מורים בעלי הכשרה מתאימה בהוראת מקצועות במחסור (למשל מתמטיקה, אנגלית ומדעים), ליצור תמריצים לשיפור איכות ההוראה בבתי ספר חלשים, בין היתר על ידי משיכת מורים ומנהלים איכותיים והשקעה ממוקדת בהכשרתם, תוך ליווי מחקרי: הקניית אוטונומיה ניהולית רבה יותר למנהלי בתי הספר לאמץ כלים פדגוגים ייחודיים ועוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...