איגוד יבואני הרכב מפרסם את נתוני מסירות הרכב של חודש ספטמבר, המצביעים על פעילות ערה בשוק הרכב החדש עם זינוק של 28.7% במסירות ו-23,317 מכוניות שנוספו לכבישי ישראל. הסיבה העיקרית לזינוק המטאורי במכירות היא שבעוד שחגי ישראל החלו השנה רק באוקטובר, בשנה שעבר הם התרכזו בעיקר בספטמבר, מה שגרם לירידה בימי הפעילות. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם שהנתונים מרשימים מאוד בהתחשב בכך שאנו נמצאים עמוק בתוך מלחמה מתמשכת, שערי מטבע לא ידידותיים ומחירי הובלה בעייתיים שהקפיצו משמעותית את המחירים, וכמובן המצב הכלכלי המאתגר ששרויה בו כעת המדינה. בסה”כ עלו לכביש מתחילת השנה 226,339 מכוניות חדשות, ירידה קלה של 5.9% בלבד במסירות שאו מוכיחה שאנו לומדים מהר לנסות ולקיים שגרה גם תחת מלחמה. להזכירכם, ברבעון הראשון של 2024 עמדה הירידה במכירות שוק הרכב על 16.6%.
שינויים בצמרת
בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, נרשמה מהפכה בצמרת טבלת המסירות כאשר לאחר שנות שלטון ארוכות בשוק, מפנה יונדאי את ההובלה לטובת טויוטה שמובילה כעת את השוק עם 27,576 מסירות ומצליחה לצמוח (5.1%) למרות החרם הטורקי אשר עצר את אספקות הקורולה וה-C-HR הפופולריות כאן. עבור יונדאי הממקומת שניה, החרם הטורקי כואב עוד יותר עם עצירת אספקות דגמי ה-i20, ה-i10 והבאיון, שהובילו לצניחה של 37.8% במסירות ל-23,815 רכבים “בלבד”. קיה שלישית איבדה 26.6% מהמכירות והסתפקה ב-21,755 מסירות, בעיקר בשל מחסור בדגמי מפתח זולים לסגמנטים המרכזיים. סקודה במקום הרביעי צמחה ב-24.7% עם 15,883 מסירות, בשל זמינות מלאים גדולה וללא בעיות של הובלה מהמזרח או ייצור בטורקיה. סוגרת את החמישיה הפותחת BYD שממשיכה לצמוח (12.5%) למרות התחרות העזה בשוק החשמליות ומסרה 15,164 מכוניות, בעזרתן ממשיכה לשמור על תואר “המותג החשמלי הנמכר ביותר בישראל”.
בהמשך העשיריה המובילה מאזדה ששומרת על כוחה עם 12,573 מסירות, צ’רי שאמנם צנחה במכירות דגמי הבנזין, אך רשמה כניסה מרשימה עם דגם ה-FX החשמלי שקיזז כמעט לחלוטין את הירידה במסירות. בסה”כ נמסרו 10,072 מדגמי צ’רי והיא הקדים את מיצובישי ששומרת על כוחה עם 9,299 מסירות, סיאט שצמחה בשל זמינות מלאים ומחירים נוחים עם 7,868 מסירות וסוזוקי שירדה קלות וסוגרת את העשיריה הפותחת עם 7,340 מסירות.
המכוניות הנמכרות ביותר בישראל
את רשימת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מתחילת השנה מובילות BYD אטו 3 עם 9,796 מסירות, יונדאי אלנטרה עם 7,166 מסירות, סקודה אוקטביה עם 6,593 מסירות, טויוטה ראב 4 עם 5,270 מסירות, צ’רי FX עם 5,067 מסירות (3,743 מהן מהדגם החשמלי), טויוטה יאריס קרוס עם 5,055 מסירות, קיה נירו עם 4,992 מסירות, יונדאי קונה עם 4,939 מסירות, טויוטה קורולה קרוס עם 4,489 מסירות ו-BYD דולפין עם 4,463 מסירות. בולטות בהיעדרן יונדאי i10, יונדאי i20 וטויוטה קורולה שנעלמו מהשוק בשל החרם הטורקי וקיה פינקטו שסבלה מבעיות מלאי שמנעו ממנה להתברג בעשיריה הפותחת.
בנזין חשמלי או היברידי?
בחלוקה לפי סוגי הנעה, כ-52.3% מהמסירות היו של דגמים המונעים בדלק (בנזין או דיזל), כ-24.5% מהמסירות היו של החשמליות, כ-20.6% היו של דגמים היברידיים ו-2.5% היו של דגמי פלאג-אין הייבריד. בחלוקה לפי מדינות היבוא מחזקת סין את מעמדה כיצואנית הרכב הגדולה לישראל עם 22.7% מסך מכירות הרכב החדש כאן מתחילת השנה. דרום קוריאה נחלשה ל-17.1%, יפן התחזקה ל-16.1%, צ’כיה עלתה קלות ל-9.1%, ספרד עם 6.6% ותורכיה צנחה ל-5.5% בשל החרם שהטיל ארדואן על יצוא מכוניות לישראל.
החשמליות עדיין בשיא במכירות
מכירות המכוניות החשמליות רשמו מתחילת השנה שיא מקומי ונתונים מרשימים גם ביחס למרבית מדינות אירופה המערבית עם 24.5% מכלל המסירות ו-55,523 מכוניות שעלו לכביש מתחילת השנה. BYD ממשיך להיות מותג הרכב החשמלי הנמכר ביותר בארץ עם 15,164 מסירות ומקדים את MG שזינקה למקום השני עם 5,968 מסירות והקדימה את טסלה שמסרה 5,248 מכוניות, ג’ילי עם 3,613 מסירות וצ’רי שרשמה כניסה מרשימה לשוק החשמליות והתמקמה במקום החמישי עם 3,743 מסירות.
כניסות יפות לשוק
מתחילת השנה נרשמו גם כמה מותגים חדשים שרשמו כניסה מרשימה לשוק: אקספנג מסרה 2,641 מכוניות, זיקר עם 2,081 מסירות, מותג סמארט חזר לאחר מספר שנות היעדרות ורשם 895 מסירות, ג’אקו רשם 639 מסירות (בחודשיים) ו-KGM (סאנגיונג לשעבר) עם 414 מסירות (בחודשיים).
שוק היוקרה
למרות ירידה של 19.1% במסירות, ממשיכה מרצדס להוביל את שוק היוקרה עם 3,151 מסירות ומקדימה את BMW עם 2,162 מסירות (0.4%-), אאודי עם 2,057 מסירות (25.7%), לקסוס עם צמיחה נאה ו-1,920 מסירות (42.3%) ו- וולוו שסוגרת את החמישיה הפותחת עם 1,434 מסירות (4.5%-). מנגד, כמה מותגי יוקרה רשמו ירידות חדות: אלפא רומיאו עם 172 מסירות לעומת 316 אשתקד, קדילאק עם 87 מסירות בלבד לעומת 508 אשתקד ו-JEEP עם 722 מסירות לעומת 1,086 אשתקד. גם מותגי העל היוקרתיים מאבדים גובה: פורשה עם 122 מסירות בלבד לעומת 232 אשתקד, מזראטי עם 34 מסירות לעומת 54 אשתקד, פרארי עם 7 מסירות לעומת 19 ובנטלי עם 6 מסירות בלבד לעומת 16 בתקופה המקבילה אשתקד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו