יצרניות הרכב אוהבות ציוני דרך. בין אם מדובר בציון דרך של שנות ייצור, כמויות ייצור או שילוב של השניים. מעטים הדגמים שציוני דרך שכאלו הם משמעותיים עבור היצרנית מעבר להיבט הסמלי שמסתכם באיזו מהדורה מיוחדת עם צביעה שונה וכמה מדבקות. זה לא המקרה של קיה ספורטאז’. קיה מציינת בימים אלו 30 שנה ו-7 מיליון יחידות לרכב הפנאי הראשון שלה שההתפתחות שלו במהלך השנים מספקת פרספקטיבה על קפיצת הדרך העצומה שביצעה קיה בשלושה עשורים, מיצרנית ברשיון של דגמים יפניים מיושנים לאחד ממותגי רכב הגדלים והמוצלחים ברחבי העולם.
קיה ספורטאז’ גם מסמל את ההתפתחות הטכנולוגית והשיווקית של רכבי הפנאי במהלך השנים. מרכב שנדרש להציג יכולת שטח עם הנעה כפולה ומבנה של SUV לקרוסאובר ששם דגש בעיקר על עיצוב “כאילו” עבור לקוחות שלא ממש מתכוונן לרדת לשבילים אבל רוצים להפגין נוכחות אופנתית בבית הקפה או במרכז הקניות.
גם בישראל הייתה לספורטאז’ תרומה משמעותית בהתבססותה של קיה בשלישיה הפותחת של מותגי הרכב הנמכרים ביותר בישראל בעשור האחרון. זה קרה בזכות מהלך מבריק של היבואן שהציע את הדור השלישי עם מנוע 1.6 ליטר במחיר של 135 אלף שקלים, שהיה זהה בזמנו לזה של משפחתית סדאן ממוצעת. הלקוח הישראלי הצביע בכרטיסי האשראי וסוף סוף יכול להגשים חלום של גי’פון גבוה בחניה, מבלי לשלם עשרות אלפי שקלים נוספים. הצעד הזה הפך את הספורטאז’ לדגם הנמכר ביותר בישראל והיה יריית הפתיחה להשתלטות של רכבי הקרוסאובר על שוק הרכב המקומי, לקראת תחילת הסוף מלכותה של משפחתית הסדאן המסורתית.

דור ראשון: 1993-2004
הביקוש האדיר לרכבי SUV בתחילת שנות ה-90 הביא את קיה לפתח SUV קומפקטי משלה בעיקר לאור הצלחה לה זכה סוזוקי ויטארה. בהתאם לתקופה הספורטאז’ היה בנוי על שלדת סולם עם סרן אחורי חי ואופציה למערכת הנעה כפולה עם הילוך כוח. אפילו הגלגל החלופי היה תלוי על דלת תא המטען כמיטב האופנה דאז. במונחים של היום זה מפרט של רכב שטח לכל דבר. יחידות ההנעה הגיעו ממאזדה וניתן היה לקנות אפילו ספורטאז’ קצר עם גג ברזנט נפתח בחלקו האחורי.
דור שני: 2005-2010
לאחר שנרכשה על ידי יונדאי החל תהליך שבו דגמי שתי החברות חלקו מכלולים משותפים על בסיס פלטפורמות בפיתוח עצמי של הקוריאנים. במקרה של הספורטאז מדובר היה בגרסה של קיה לדור הראשון של הטוסון עם עיצוב קובייתי ומוצלח יותר. את המבנה הקשוח של הדור הראשון החליף מרכב אחוד עם מתלים נפרדים, הנעה קדמית ואופציה להנעה כפולה שהעניקה יכולת שטח סמלית. הדור הזה של צמד הקוריאניות היה עדיין רחוק מרמת האיכות והביצועים של המתחרים החזקים מיפן.
דור שלישי: 2011-2016
את השדרוג המשמעותי מכל הבחינות עבר קיה ספורטאז’ בדור השלישי. פלטפורמה חדשה, דור חדש של מנועים ועיצוב עדכני ונאה עליו חתום פיטר שרייר הגרמני. בישראל שווק הספורטאז’ בתחילה עם מנוע 2.0 ליטר במחיר דומה של המתחרות שהיה גבוה בכמה עשרות אחוזים מהמשפחתיות המוכרות ולא זכה להצלחה גדולה. בשנת 2015 לקראת סוף חיי הדגם הגיעה גרסת ה-1.6 ליטר ארצה, עם המראה והמחיר הנכון שפיצו על ביצועים וצריכת דלק בינוניים. זו הפכה באחת לרבת מכר.
דור רביעי: 2016-2022
מי שחשב שההצלחה המקומית של הספורטאז’ הייתה רגעית בגלל שילוב של מחיר נכון ותזמון, התבדה כאשר הגיע בשנת 2016 הדור הרביעי שהמשיך את המומנטום. העיצוב הפך ספורטיבי יותר, נעשתה קפיצת דרך טכנולוגית עם אופציה למנוע טורבו בנזין ותיבת הילוכים כפולת מצמדים שהעניקה ביצועים נאים, מערכות בטיחות אקטיביות הפכו להיות ציוד סטנדרטי ורמת האבזור וההידור בתא הנוסעים השתדרגה אף היא. כל אלו עזרו לספורטאז’ להמשיך להוביל ולהגדיל את נפח המכירות של קטגורייתה קרוסאוברים המשפחתיים בישראל.
דור חמישי: 2022 ואילך
בדור החמישי ביצע הספורטאז’ קפיצת דרך טכנולוגית משמעותית בתחום יחידות ההנעה, כשוהא מוצע עם מגוון אופציות היברידיות: ממנועי טורבו בנזין וטורבו דיזל עם תגבור היברידי קל, גרסה היברידית מלאה ובפסגת ההיצע גם גרסה היברידית נטענת. הפלטפורמה החדשה מאפשרת להציג חידוש נוסף בדמות גרסת בסיס גלגלים ארוך המיועדת לשוק האמריקאי. את כל אלו ארזה קיה בעיצוב נועז מבעבר ועם קוקפיט עתיר מסכים כמתבקש כיום. מסמן בזאת, את השינוי בצרכים ובטעם שעברו על עולם הרכב ב-30 השנים האחרונות.