בכורה מקומית: אורה פאנקי קאט
אל הצונאמי של מכוניות סיניות חשמליות בשנה החולפת הצטרפה בחודש האחרון גם כלמוביל, אחת מיבואניות הרכב הגדולות בישראל. המותג שאותו החלה לשווק כלמוביל נקרא אורה, והוא אחד מרשימת המותגים הגדולה של ענקית הרכב גרייט וול, שגם משווקת בישראל את מותג היוקרה וויי.הדגם הראשון של המותג שנחת בישראל נושא את השם הלא שגרתי פאנקי קאט, שגם מרמז על הגישה הלא שגרתית שבחרו באורה למצב את עצמם.
אורה הוא מותג חשמלי עממי, אבל הוא מנסה לקרוץ לקהל המערבי עם עיצובים לא שגרתיים בסגנון רטרו, איכות ואבזור פרימיום ודגש על רמת בטיחות גבוהה. בניגוד לתצורת הקרוסאובר של רוב הסיניות המחושמלות, פאנקי קאט מגיע בתצורת ההאצ'בק, שעדיין פופולרית באירופה אבל כמעט נשכחה בישראל.עם זאת, המידות והפרופורציות לא שגרתיות: אורך של 425 ס"מ ובסיס גלגלים של 265 ס"מ אמנם מקובלים לקטגוריה, אבל גובה של 160 ס"מ לקוח מעולמות רכבי הפנאי, אף שמרווח הגחון הוא סטנדרטי לחלוטין. הפרופורציות הללו, בשילוב קווי הגוף הרכים והמעוגלים, מצליחים לגרום לחתול של אורה להיראות קטן מכפי שהוא באמת. לצד זאת, יש לא מעט אלמנטים בסגנון רטרו, ונדמה שהסינים לא התביישו לשאול מ"מיני" מכל הבא ליד, למשל את הפנסים הקדמיים, מראות הצד ועיצוב החישוקים.
מצד שני, האחוריים נראים מודרניים ומקוריים, בפרט הטמעת התאורה האחורית מאחורי זכוכית השמשה.תא הנוסעים מפגין גם הוא מקוריות. מצד אחד צמד מסכים גדולים ומחוברים הוא כבר סטנדרט בתעשייה יחד עם המראה הנקי, כשהמתגים היחידים בקונסולה המרכזית הם בציפוי כרום בסגנון מיני.
מצד שני חומרים איכותיים, שילוב צבעים מוצלח המעניק תחושת אווריריות ודיפוני אלקנטרה בדלתות ובדשבורד משלימים תחושה מושקעת.עם זאת, לא חסרים פספוסים בהנדסת האנוש - החל מהגופנים הזעירים בתצוגת המידע, דרך תפריטים הדורשים יותר מדי לחיצות עבור פעולות פשוטות וכלה במיקום מתג מצבי הנהיגה ודימום המנוע הצמודים זה לזה הרחק מטווח העין של הנהג.
מרחב הפנים נדיב, ומאחור יש שפע של מקום לברכיים, קצת פחות לראש - למרות גובה המכונית - אבל המושב צר מכדי לאכלס שלושה מבוגרים. תא המטען בנפח 228 ליטר מאכזב וסובל גם משפת הטענה גבוהה מדי, וזו נקודה בעייתית עבור מי שלוקחים את הפאנקי קאט כתחליף למכונית משפחתית.עם 171 כ"ס, פאנקי קאט לא חזק וגם לא מספק תחושת כוח מתפרץ כמו רוב החשמליות, אבל הוא בהחלט זריז מרוב הקומפקטיות מונעות הבנזין, ועד 120 קמ"ש הוא מאיץ היטב ומוריד את הכוח ביעילות לכביש. מערכת הבלימה הרגנרטיבית מציעה שלושה מצבי פעולה ומצב "דוושה אחת", ותפקדה היטב. טווח הנסיעה, לעומת זאת, לא הבריק, וגם בנסיעה מתונה יחסית עם מצב רגנרציה גבוה הצלחנו לחלץ טווח של כ־350 ק"מ.
המתלים המעט קשיחים מצליחים להתמודד לא רע עם רוב מפגעי הכביש, אך פחות מצטיינים על שיבושים עירוניים במהירויות נמוכות. ריסון המרכב טוב, וההתנהגות צפויה ובטוחה כל עוד לא מבקשים מפאנקי קאט להפוך לנמר. אם תלחצו עליו, תגלו שההגה מנותק לחלוטין, הצמיגים לא מבריקים באחיזה והבלמים ידעכו מהר מן הצפוי. שפע מערכות בטיחות כסטנדרט הן דבר מבורך, אך למעט בקרת השיוט האדפטיבית, אורה פשוט מציקה לנהג עם שלל התרעות ויזואליות וקוליות מיותרות ומסיחות דעת, וגם תיקון הסטייה מנתיב היה אגרסיבי מדי.
אורה הצליחה ליצור מכונית חשמלית שונה ומיוחדת, וזה לא קל בימינו. לאורה יש עיצוב מדליק, תא נוסעים מרווח ומפתיע לטובה באיכותו ויחידת הנעה חשמלית יעילה. אמנם בכמה סעיפים היא צריכה עוד ליטוש, אבל בסך הכל מדובר בחבילה מעניינת, עד שמגיעים למחיר - שמקרב אותה לקרוסאוברים סיניים חזקים, שימושיים ובעלי טווח ארוך יותר. דווקא הגרסה הבסיסית של פאנקי קאט עם טווח צנוע יותר יכולה להיות תחליף מצוין למכונית סופר־מיני.
ORA פאנקי קאט 400 פרו פלוס
מנוע: חשמלי
הספק: 171 כ"ס
מומנט: 25 קג"מ
תיבת הילוכים: ישירה
משקל עצמי: 1,580 ק"ג
בסיס גלגלים: 265 ס"מ
מ־0 ל־100 קמ"ש: 8.5 שנ'
מהירות מרבית: 160 קמ"ש
מחיר: 164,900 שקלים