פרידה מקן בלוק, וגם: האם שני הענקים מרקז והמילטון ימריאו שוב?

קן בלוק הגיש כמויות עצומות של אקשן מוטורי לצופים ברחבי העולם, והפך לתופעה גלובלית • רגע לפני הזינוק לעונת 2023 ב־MotoGP, מארק מרקז נמצא בצומת הגורלי בקריירה שלו • לואיס המילטון נכנס לעונת 2023 של פורמולה 1 ברגשות מעורבים

קן בלוק. בעל חזון, חלוץ ואייקון , צילום: יצרן

קן בלוק, נהג מרוצים אמריקני ושותף מייסד של מותגי DC והוניגן, זכה לתהילה בזכות סרטוני הנהיגה הוויראליים שלו. סרטים אלו, שזכו למאות מיליוני צפיות ברשתות החברתיות, הפכו אותו לנערץ ברחבי העולם.

כל אלו נגדעו באחת, עם פרסומה של הודעה דרמטית שזעזעה את עולמם של חובבי הרכב: קן בלוק נהרג בתאונת אופנוע שלג. בשבוע שלפני מותו שהה בלוק בחופשת סקי, ואתרי המדיה שלו מלאו תמונות שלו מלהטט על אופנוע שלג. כמו שאפשר להבין, אלו היו הלהטוטים האחרונים של בלוק.

לפי חקירת התאונה, בלוק רכב על אופנוע שלג במדרון תלול במהירות גבוהה והתהפך, והאופנוע נחת עליו ומחץ אותו. מותו נקבע במקום.

בלוק נולד ב־21 בנובמבר 1967 בלונג ביץ' שבקליפורניה. הוא גדל במשפחה של חובבי רכב, והחל להתחרות בקארטינג בגיל 14. בהמשך התחרה בלוק במרוצים בדיסציפלינות שונות, אבל זה לא ממש הסיפור כאן.

ב־1994 ייסד בלוק יחד עם שותף את חברת DC, מותג הלבשה מצליח, שהצלחתו אפשרה לו לממן את קריירת המרוצים המתוקשרת שלו. בהמשך הפנה את מרצו לחברת האופנה הוניגן.

החשיפה הגדולה של בלוק הגיעה לאחר מכן, ב־2008, כשפרסם את הסרטון הראשון בסדרת סרטונים שהפכו אותו לכוכב עולמי. בסרטון אפשר היה לראות אותו לוקח את כל מה שחובבי הנהיגה אוהבים - כלומר אקשן משובח - ומעצים אותו למקסימום. הסרטון הפך להיט ויראלי באופן מיידי, והזניק את בלוק לתודעה של הרוב המוחלט של חובבי הרכב בעולם.

בלוק המשיך מאז לקחת את הקונספט הזה רחוק יותר, חזק יותר, מהר יותר. הוא והצוות סביבו המשיכו לדחוף עד הקצה את האקשן, את כמויות העשן, את הפעלולים וגם את רמת הצילום. כשחברו אליו חברות נוספות, כחלק מהגל שהרים - גם הצילום, האריזה וההשקעה כולה בסרטונים שברו את כל השיאים. מותגי הרכב זיהו את הפוטנציאל של בלוק ואת החשיפה שזכה לה, וחתמו איתו על חוזים שהפכו אותו לפרזנטור של החברות פורד, סובארו, קאן־אם ואאודי. חוזים אלו העצימו עוד יותר את החשיפה של בלוק בקרב עולם חובבי הרכב.

לא בכדי בלוק, שהוא לא פחות מגאון שיווקי, מצא את מקומו בעולם האקשן המוטורי. בלוק, שהונו מוערך בכ־200 מיליון דולר, אהב אדרנלין, ועסק בכל תחום שסיפק את הצורך הזה. מסקייטבורד ועד אופנועי שלג.

בשנים האחרונות, כמו כל תעשיית הרכב, גם בלוק החל להתמקד ברכבים חשמליים. שיתוף פעולה בינו לבין פורד הוביל לייצור הפורד מוסטנג Mach-E 1400, חשמלית שהציגה ביצועי קצה בסרטוני הג'ימקאנה שלו. כמו כן, הוא תמך במטרות סביבתיות, והשתמש בפלטפורמות השונות על מנת להעלות את המודעות לנושאים כמו ההתחממות הגלובלית ואיכות הסביבה.

בלוק היה בן 55 במותו, והותיר אחריו אישה ושלושה ילדים.

ביד חזקה

בעוד כשבועיים תיפתח עונת 2023 באליפות ה־MotoGP, ורגע לפני שהמתחרים מתמקמים על הגריד, עולה שאלה גדולה: האם מארק מרקז יעשה קאמבק?

עד לפני שנתיים, השאלה הזו לא רק לא היתה על הפרק - היא היתה בגדר מדע בדיוני. עד עונת 2020, מרקז, על הונדה מספר 93, פשוט פירק על המסלול את כל מי שרק העז לקרוא עליו תיגר, כשהוא מנפץ שיאי מסלול בקצב בלתי פוסק. נדמה שהאיש היחיד שהיה יכול לעצור את מרקז הוא מרקז עצמו - וזה אכן קרה.

במרוץ הראשון של העונה, שנערך עקב משבר הקורונה בעיר חרז, מרקז התעופף בהייסייד ושבר את עצם הזרוע. בחיפזון שהתברר כטעות גורלית חזר מרקז לרכוב ימים ספורים לאחר שנותח, אך נאלץ לפרוש עוד במקצה האימון לאחר שהבין שהפעם מדובר בנזק משמעותי משחשב.

רעב מאי־פעם. מארק מרקז, צילום: יצרן

מרקז ויתר על עונת 2020 וחזר במרוץ השלישי בעונת 2021, ואף הצליח להשיג כמה ניצחונות - אבל היה רחוק מלשכנע, הרבה להתרסק והעדיף לוותר על שני המרוצים האחרונים של העונה כדי להחלים ולחזור לכושר בעונה הבאה. גם עונת 2022 לא האירה לו פנים, והוא החליט לצאת לניתוח נוסף לתיקון הפציעה.

את הפגרה ניצל מרקז למשטר אימונים קשוח, הגדיל מסת שריר ועשה לא מעט עבודה מנטלית. עם זאת, בגיל 30 - שאותו חגג לפני כמה שבועות, כשהוא מפגין כשירות מלאה במבחני טרום העונה - גם הוא יודע שאין טעם לצאת בהצהרות יומרניות. עולם המרוצים שייך לצעירים, ורוכבי MotoGP שמגיעים לגיל 30 מתחילים לחשב את קיצם לאחור. מרקז נחשב כבר זקן השבט, שסביבו כפירים רעבים שמשתוקקים לשלוח אותו לפנסיה מוקדמת.

בלחץ מנטלי כזה, מרקז יודע שהוא יצטרך להיות העונה מדויק מאי־פעם - אך הוא כבר לא אותו בן 20 ששם ללעג את חוקי הפיזיקה. עוד עונה של דשדוש, או חלילה פציעה נוספת, כבר ייאלצו את מרקז לעשות חושבים כיצד לא לדעוך על המסלול כמו רבים וטובים לפניו.

מהצד השני, מרקז כיום רעב מאי־פעם ורוצה להוכיח שהוא עדיין רלוונטי, שהוא עוד יכול לשבור שיאים, ומעל לכל - הוא רוצה לקחת עוד אליפות אחת. אם יש מישהו שהכישרון והנחישות שלו מסוגלים לייצר קאמבק כזה - זה רק מארק מרקז.

עוד אחת ודי

לכאורה, לואיס המילטון אמור להיות מרוצה מאוד. מי שהגיע לספורט הכי יקר ויוקרתי בעולם מרקע שונה לגמרי, והפך לכוכב הגדול ביותר בו, אמור להרגיש כך. המילטון הוא לא עוד אלוף עולם בפורמולה 1. הוא אתלט ברמה עולמית, שנמצא גבוה ברשימה שכוללת מעט מאוד ספורטאים - כאלו ששלטו בזירת הספורט שלהם ללא עוררין. לגבי המילטון זה אומר שיש לו מספר הניצחונות הגבוה ביותר אי פעם, מספר הפול־פוזישנים הגבוה ביותר בכל הזמנים, ועוד שיאים רבים שרשומים על שמו, שספק אם נראה אותם נשברים.

גיבור הילדות של המילטון, איירטון סנה, יכול לחלום על סטטיסטיקה כמו של המילטון. בניגוד לאלופים רבים אחרים, המילטון הפך בולט במרוץ הראשון שלו, והנוכחות שלו על המסלול היתה משמעותית וברורה מאז. לא פחות משבע אליפויות עולם צבר לזכותו הבריטי, אבל עם האוכל - בא התיאבון.

לואיס המילטון, צילום: יצרן

המילטון מקפיד לשמור על צניעות ועל הוקרה בהתבטאויות הפומביות שלו, אבל המטרה שלו ברורה לחלוטין. בין כל השיאים שהוא שבר, אחד משמעותי הוא חולק עם נהג נוסף. מספר האליפויות של המילטון זהה לזה של מיכאל שומאכר, שניהם רשומים כנהגים עם מספר האליפויות הרב ביותר בסדרה הכי נחשבת בעולם הרכב. להמילטון, שעדיין נמצא בכושר שיא, יש עוד שנתיים-שלוש לכבוש תואר שמיני, שיציב אותו כנהג המעוטר ביותר בעולם. נקודה.

הדרך לשם לא תהיה קלה. למעשה, היא אף פעם לא היתה קלה להמילטון. ובכלל, הוא כבר היה אמור להשיג זאת. בשנים האחרונות, עם האמריקניזציה של פורמולה 1, יש רושם שמושם יותר דגש על השואו לצופים. עבור לואיס זה היה מאוד ברור בסוף עונת 2021, כשהחלטות של מנהלת המרוץ נתנו יתרון למתחרה העיקרי שלו. יש כאלו שיגידו שזה גזל ממנו את האליפות השמינית שלו. המילטון לא אהב את זה, בלשון המעטה. הוא אהב עוד פחות את חוסר התחרותיות של המכונית שלו בעונת 2022. ועכשיו, מלחששות הנשמות הטובות על פרישה קרובה. אבל לואיס מבהיר באופן חד־משמעי שהוא לא הולך לשום מקום. הוא שם את העיניים על התואר השמיני שלו, וכרגע הוא נראה נחוש, כמו תמיד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר