שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.

סיכום מסירות 2022: אלו הדגמים שנחטפו השנה

עם ישראל התאהב במכוניות חשמליות ובשנה החולפת נמסרו 27,671 רכבים חשמליים שרשמו שיא מקומי חדש. לצידם כיכבו גם קיה פיקנטו, טויוטה קורולה ויונדאי טוסון. עם זאת, בשל בעיות מלאי השנה הסתיימה בירידה של 7.8% במכירות עם 268,145 רכבים חדשים שעלו לכביש

 ,

איגוד יבואניות הרכב פרסם אמש את נתוני המסירות לשנת 2022, המצביעים על ירידה של 7.8% במסירות הרכב החדש, שנבעה בעיקר מבעיות מלאי שליוו את מרבית יבואני הרכב בארץ. למרות זאת, ולמרות התייקרויות משמעותיות של דגמים רבים, בסה”כ נמסרו בארץ 268,145 רכבים חדשים ולדברי בכירים בענף הרכב, אם יכלו לענות על הביקושים יכלה השנה להסתיים עם קרוב ל-300,000 מסירות אילולא בעיות האספקה.

עוד מ-wheel.co.il

אחד הנתונים המעניינים של השנה החולפת הוא החיבה הגוברת של עם ישראל למכוניות חשמליות, אשר רשמו שיא השנה עם 27,671 מסירות, ונתח שוק מרשים של 10.3%. נתון זה כולל רק את המכוניות ה-100% חשמליות (BEV), ואם היינו מצרפים לרשימה גם את דגמי ההייבריד והפלאג-אין הייבריד המשלבים מנוע בעירה פנימית ומנוע חשמלי, הנתון מרשים עוד יותר עם 91,129 מסירות ונתח שוק של 34%, למרות ביטול הטבת המס לדגמים ההיברידיים בתחילת 2022.

מבין 60 מותגי רכב המשווקים כיום בארץ, כ-32 מכרו השנה גם מכוניות חשמליות (BEV). ג’ילי גיאומטרי C היתה החשמלית הנמכרת ביותר עם 6,816 מסירות, והקדימה את טסלה עם 6,047 מסירות (רובן מדגם המודל 3), BYD עם 3,710 מסירות בשלושה חודשים בלבד, יונדאי עם 2,642 מסירות (רובן של איוניק 5), איווייז עם 1,312 מסירות, סקודה עם 1,262 מסירות וסקיוול עם 745 מסירות. מרצדס הובילה בשוק היוקרה עם 712 חשמליות ופולסטאר רשמה בכמה חודשי שיווק ראשונים כ-119 מסירות. אבל לא הכל היה ורוד גם בענף החשמלי. MG שלפני שנתיים הובילה את השוק, סבלה מהסגר הסיני ומסרה רק 34 מדגמי ה-ZS EV שהייתה לפני שנתיים החשמלית הנמכרת בישראל.  גם JAC מאכזבת עד כה עם 191 מסירות בשעה שציפתה ל-2,000 מסירות השנה עם השקתה.

צילום: ששי כהן

עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בישראל בשנה החולפת היו: קיה פיקנטו (בתמונה הראשית) שמסרה 12,971 מכוניות, טויוטה קורולה עם 10,751 מסירות, יונדאי טוסון עם 7,432 מסירות, מאזדה 2 הוותיקה שהפתיעה עם 6,941 מסירות, ג’ילי גיאומטרי C עם 6,516 מסירות, טויוטה יאריס קרוס עם 6,038 מסירות, יונדאי איוניק בשנתה האחרונה עם 5,747 מסירות, קיה ספורטאז’ עם 5,728 מסירות, יונדאי אלנטרה עם 5,669 מסירות וקיה סלטוס עם 5,480 מסירות.

בניתוח המכירות לפי מותגים, המשיכה יונדאי להוביל את השוק בבטחה ולמרות ירידה של 1.4% מסרה 42,540 מכוניות. קיה טיפסה למקום השני עם 38,224 ולמרות ירידה של 4.5% במסירות, הקדימה את טויוטה שצנחה ב-11.3% בשל בעיות מלאי בשלל דגמי מפתח (יאריס, C-HR ועוד) עם 36,881 מסירות. מאזדה הפתיעה שזינקה ב-24.2% ומסרה 18,770 מכוניות למרות שלא השיקה אף רכב חדש במהלך השנה, אך נהנתה מתמיכה של היצרן וכמעט לא סבלה מבעיות מלאי. למרות ירידה של 30.4% במסירות בשל בעיות מלאי, הצליחה סקודה להתברג לחמישיה הפותחת עם 13,559 מכוניות.

צילום: יצרן

בהמשך רשימת עשרת המותגים המובילים מיצובישי עם 11,689 מסירות (8.9%-), סוזוקי עם 8,683 מסירות (17.8%-), סיטרואן עם 8,246 מסירות (עליה של 10.7%), וצמד חשמליות שסוגרות את העשיריה הפותחת: ג’ילי עם 6,816 מסירות וטסלה עם 6,047 מסירות (4%-).

ירידות בולטות נוספות (כמעט כולן בשל בעיות מלאי) רשמו השנה פיג’ו (25.5%-), סיאט (51.5%-), שברולט (42.9%-), רנו (51.0%-), ניסאן (68.7%-) והונדה שכנראה תשמח לשכוח את השנה הזאת עם התרסקות של 86.7% במכירות שהתבטאו ב- 407 מכוניות חדשות בלבד שנמסרו השנה (פחות אפילו מכמות המכוניות שהגיעו בחסות היבוא המקביל). מנגד הצליחו להתחזק MG בזכות דגם ה-EHS פלאג-אין (71.9%), קופרה (139.6%) ואופל (34.6%).

צילום: ששי כהן

למרות ירידה של 6% בשוק היוקרה, הצליחה מרצדס בזכות תמיכה של היצרן והיצע גדול של דגמים חשמליים לצמוח ב-14.9% אל ראש שוק היוקרה עם 4,743 מסירות. ב.מ.וו שמרה פחות או יותר על כוחה עם 3,404 מסירות (2.8%-) והקדימה את אאודי שאיבדה את הבכורה בשל בעיות מלאי משמעותיות וצנחה למקום השלישי עם 2,809 מסירות (25.4%-). את המקום הרביעי תפסה ג’יפ עם 2,339 מסירות (7.1%-) ולקסוס סגרה את החמישיה הפותחת עם 1,845 וירידה של חצי אחוז בלבד. נתונים בולטים נוספים בשוק היוקרתי: וולוו צנחה ב-26.1%, ג’נסיס זינקה ב-98.5% ואלפא רומיאו איבדה 47.0%.

נתונים מעניינים נוספים: פורשה מסרה כאן 251 מכוניות (25.5%), מזראטי עם 54 מסירות (בדיוק כמו אשתקד), בנטלי עם 26 מסירות, פרארי בשנת שיא שלה בישראל עם 19 מסירות, אסטון מרטין שילשה את עצמה והעלתה לכביש 12 מכוניות וגם הונגצ’י (“הרולס רויס הסינית”) הוכיחה שניתן למכור כאן חשמליות סיניות ב-400-500 אלף שקל ומסרה כאן 92 מכוניות.

צילום: יצרן

אם יבואני הרכב חשבו שגם השנה החולפת הייתה מאתגרת בענף, את 2023 פתחנו עם עלייה נוספת של מס הקניה, התייקרות משמעותית אצל מרבית היצרנים, חשש להאטה כלכלית במשק ועליית ריבית נוספת שהופכת את האשראי הפופולרי בשוק הרכב ליקר מאוד, מה שאומר שגם בשנה הקרובה יהיה מעניין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר