נהיגה ראשונה: ליפמוטור T03

ליפמוטור מתחילה את דרכה המקומית תחת כנפי מטרו עם דגם קטן עירוני • כן הוא חשמלי, החברה הזו מייצרת אך ורק מכוניות חשמליות • יש לו כמה נקודות חזקות וחוסר אחד ברור, אבל עושה רושם שאת כולם יעניין יעניין המחיר: 99,990 שקלים. צילומים: יולי קיסליוב

אם שמתם לב לכך או שלא, ישראל נמצאת במרכזה של מהפכה רבתי. בכל הקשור לתעשיית הרכב כמובן. ענקית הרכב החדשה יחסית, סין, מתעוררת, ובחסות מהפכת החשמל, מבקשת לפלוש אל המערב. מאות מותגים, חלקם מרשימים ואיכותיים, לוטשים עיניים לשווקים הישנים ואת הדרך לשם, חלקם מתחילים ממש כאן. ישראל מבחינתם היא מקום מצוין להתבסס בו לקראת אותה פלישה. זו מדינה קטנה יחסית, אז בעיות טווח הן שוליות יחסית. זו אומה שכל-כולה הייטק ולקוחות ששמחים להיות מאמצי טכנולוגיה ראשונים. הפלישה לשוק המקומי היא מהירה, מייצרת כוכבות שוק ברגע ועד לאמצע 2023 כבר יותר כאן כ-20 מותגים סינים פעילים.

עוד מאוברדרייב >>>

אבל משהו בכל העושר הזה, קצת מפספס את הלקוח הישראלי האמיתי. כי בזמן שרוב היצרנים הסינים שואפים להראות את היכולת שלהם ורצים רחוק ומהר, גם המחיר של הרכבים האלו, מראה את אותו הקצב והכיוון. וזה לא רק אשמת הסינים או החשמל. אם לפני עשור יכולתם למצוא כאן מגוון של מכוניות קטנות, פשוטות וזולות, הרי שכעת קשה מאוד למצוא רכב כזה במחיר שכולל חמש ספרות. ועכשיו, נכנסת לכאן ליפמוטור. וזה משנה קצת את הסיפור.

כמו הרבה יצרניות מתקדמות סיניות אחרות, גם ליפמוטור היא חברה צעירה למדי, שמונעת עם תקציבי ענק, פיתוחים עצמאיים ומפעלים מתקדמים. גם היא, מייצרת מכוניות שונות עם מאות כ”ס, מאות ק”מ של טווח ונתוני תאוצה פנטסטיים. ה-T03 לא מנכסת לעצמה את כל אלו. זו מכונית פשוטה יחסית, קטנה ובעיקר זולה. עודף מ-100,000 שקלים הופך אותה לחשמלית הזולה ביותר בישראל היום. רק נחתה, וכבר נקשר כתר לראשה.

מה שאהבנו, מאוד בליפמוטור, זו העובדה שלמרות שהיא מכונית קטנה וזולה, לא מדובר באיזו הסבה של דגם ישן או אילתור חשמלי כלשהו. היא יושבת על פלטפורמה חשמלית ייעודית, מה שאומר שהיא תוכננה כרכב עירוני, מודרני וחשמלי מדף חלק. המידות דומות למה שיש לקטגוריה הזו להציע בקטנות יונדאי וקיה כשבממדים מסוימים רושמת הליפמוטור יתרון. המראה מגובש סה”כ עם חזית מחייכת וחמודה כשקו הגג הגבוה מייצר מראה מעט גמלוני מהצד.

תא הנוסעים, נראה נקי מאוד, נטול הצטעצעות. החומרים פשוטים, ההתקנה טובה ועיקר הממשק בין אדם ומכונה כולל לוח מחוונים מוקרן ומסך מולטימדיה גדול במרכז הקונסולה.

זה אולי הזמן לציין שה-T03 מגיעה לכאן בגרסה אחת הכוללת הכל (כמעט, על כך בהמשך). חלון הגג עם הוילון החשמלי, החישוקים, שיקוף טלפונים חכמים על המסך, אפשרות לשני גווני מרכב, הפעלה של המזגן מרחוק לפני הכניסה לרכב ועוד. כל מיני פתרונות חכמים או נאים שכרוכים בתוספת תשלום בד”כ או לא אפשריים במקרה אחר, נכללים כאן כסטנדרט.

המנוע החשמלי ממוקם בקדמת הרכב ומניע את הגלגלים הקדמיים. הוא מייצר 108 כ”ס והביצועים מיידים וזריזים, בייחוד במצב הספורטיבי מבין מצבי הנהיגה המוצעים. התאוצה עד כ-60 קמ”ש מרגישה מהירה מאוד, מעבר לזה העוצמה מתמנת כמעה ולקראת המהירות המירבית, פוחתת קצת יותר. סה”כ מרגישה יעילה וזריזה מאוד עם טווח ריאלי במבחן של כ-240 ק”מ (לעומת 280 ק”מ המוצהרים). הליפמוטור מפתיעה גם עם כיול בוגר למדי, בטח שעבור רכב קטן שכזה. על מהמורות משולבות בעיר היא סופגת גם אם לא מעלימה ומחוצה לה שומרת על ריסון בעומס סביר.

אלו יחד עם תא נוסעים מרווח במפתיע מייצרים חבילה יעילה מאוד ומרשימה מאוד נוכח המחיר. על רגע התחושה המודרנית והיכולת העדכנית בולט חיסרון אחד. למרות שיש לליפמוטור מערכות בטיחות מתקדמות רבות יכולת, גרסת התקינה המקומית לא כוללת כאלו. ניתן לראות את מיקום הכפתורים החסרים בתא, ועל רקע הביצוע הכללי, זה מרגיש כמו חוסר משמעותי. לקראת אמצע השנה הבאה יגיעו לכאן דגמי ליפמוטור נוספים לצידם ה-T03 עם אביזרי הבטיחות החסרים. עם אלו תהפוך הליפמוטור ממכונית שהיא חשמלית עירונית מפתיעה וזולה, למכונית חשמלית קטנה ושלמה.

מנוע חשמלי הספק 108 כ”ס מומנט 16.1 קג”מ משקל 1,203 ק”ג 0-100 קמ”ש לא נמדד מהירות מרבית 140 קמ”ש מחיר 99,990 שקלים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר